Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot ajánlott a MÁV Cargo részvényeiért, az értékesítésről vele kezdik meg a tárgyalást - jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.
Második lett a szlovák Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma 86 milliárd forintos ajánlatával, a harmadik pedig a Cargo Central Europa konzorcium 57,138 milliárd forintos ajánlattal.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter elmondta: a Rail Cargo Ausztria és a GYSEV konzorciuma 102,5 milliárd forintos ajánlatával, 96,67 ponttal végzett az élen. A második helyezett Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma 86 milliárd forintot ajánlott a részvényekért, az értékelésben 80,07 pontot ért el. Cargo Central Europe konzorcium 57,138 milliárd forintos ajánlatot tett és 53,75 pontot ért el.
A miniszter elmondta, hogy a MÁV Zrt. a nyertessel megkezdi a tárgyalásokat, szerződéskötésre várhatóan 2008 első napjaiban kerül sor. Kóka János hangsúlyozta, hogy a privatizáció során négy alapvető szempontot határoztak meg, a vételár nagyságát, a hatékonyságot, a logisztikai beruházásokat, a munkavállalók érdekeit. A szakszervezetek szerint is a nyertes konzorcium tette a legjobb ajánlatot.
Kóka János kitért arra, hogy az privatizációs ajánlat részét képezi egy olyan megállapodás, amelynek keretében a MÁV Cargo részvényeinek 5 százalékát kötelező felajánlani a dolgozók számára megvételre. Az érintett dolgozók a felajánlott részvényeket a piaci ár feléért vehetik meg. A megvásárolt dolgozói részvényeket az új tulajdonos 100 százalékos áron köteles azonnal megvenni, ha a dolgozó felajánlja.
Kóka János elmondta, hogy a 102,5 milliárd forintos vételárat a MÁV Zrt. kapja meg. A miniszter kiemelte: a privatizációs tanácsadó a MÁV Cargo Zrt. értékét 50 és 60 milliárd forint közé tette, ennek tükrében kiváló a 102,5 milliárd forintos vételár. A miniszter szerint az új tulajdonos jelentős beruházásokat végez majd annak érdekében, hogy erősödjön a magyar vasúti árufuvarozás versenyképessége.
Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke fontosnak nevezte a privatizációs folyamatban az átláthatóságot. Elmondta: a MÁV Zrt. a MÁV Cargóért kapott bevételt a pénzügyi konszolidációra használja fel. A MÁV elnöke szólt arról, hogy kötelező vételi ajánlatot beadó négy pályázó közül a New World Resources Transportation B.V. ajánlata érvénytelen volt.
Kamarás Miklós elmondta: a privatizációs szerződés megkötésére 21 nap áll rendelkezésre, de egy alkalommal legfeljebb 15 nappal meghosszabbítható. A szerződéskötés 2008. első napjaiban várható, a privatizációs tranzakciót - a szükséges engedélyek beszerzését követően - 2008-ban lezárják.
Dióssy Gábor, a MÁV Cargo és a bíráló bizottság elnöke sikerként értékelte a privatizációt. Kérdésre válaszolva a MÁV Cargo ez évi teljesítményéről közölte: a tavalyi évhez hasonló sikerek várhatók, a társaság nyereséges lesz. A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én hirdetett nyilvános kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A pályázatot 16 pályázó váltotta ki, az első fordulóban 12-en tettek indikatív ajánlatot, közülük 7-en jutottak a második fordulóba, végül négyen adták be kötelező vételi ajánlatukat a privatizációra.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.