szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Simor András szerint Magyarország pénzpiacát egyelőre nem érintették az amerikai másodlagos jelzálogpiacon jelentkező események, azonban a Magyar Nemzeti Bank folyamatosan figyeli azok nemzetközi pénzpiaci hatásait.

Annyi bizonyos, hogy közvetett hatásai lehetnek a feltörekvő piacokon is az amerikai jelzálogpiaci válságnak. A feltörekvő piacok államai által kibocsátott értékpapírokat a befektetők a korábbihoz képest óvatosabban vásárolják meg, azaz emelkedhet a kockázati feláruk - válaszolta a Magyar Nemzeti Bank elnöke hétfői tájékoztatóján arra a kérdésre válaszolva, hogy mi a véleménye a világ számos vezető központi bankjának beavatkozásáról a nemzetközi piacok likviditásának biztosítására.

Simor András elmondta: az MNB is figyeli a tendenciákat, azonban korai lenne még megítélni, milyen hatással lesz ez a nemzetközi pénzpiacokra hosszabb távon. Fontos azt látni, hogy az Egyesült Államok másodlagos piaci problémái nem gyakorolnak közvetlen hatást a magyar pénzpiacra - emelte ki a jegybank elnöke.

Egy másik kérdéssel kapcsolatban Simor András részletesen kifejtette az MNB álláspontját a szabályozott árakkal kapcsolatban. Elmondta, hogy az MNB az utóbbi időben különösen nagy figyelmet szentelt annak, hogyan alakulnak a világpiacon az élelmiszer, illetve a nyersanyagárak. Ezzel együtt a jegybank a szabályozott árakkal kapcsolatban is kialakította véleményét - bár erről eddig kevesebbet szólt. "Itt szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a szabályozott áraknak is lehet hatása az inflációra, ezért minden főhatóságtól, illetve önkormányzattól, amelynek befolyása lehet a szabályozott árak alakulására, azt kérné a jegybank, úgy járjanak el, ne segítsék azon cégek áremeléseit, amelyek a fogyasztókra akarják hárítani nem kellően hatékony termelésük következményeit" - mondta a jegybank elnöke.

Simor András nyomatékosította: az MNB nyilván nem a piaci hatásoktól akarja megvédeni a lakosságot, a fogyasztókat. Azzal azonban a magyar jegybank nem ért egyet, hogy egyes piaci szegmensekben monopolhelyzetben lévő cégek úgy akarnak árat emelni, hogy közben nem hatékony termelésüket konzerválják és annak következményeit áthárítják a lakosságra, a fogyasztókra.

Simor András szerint nem szerencsés például úgy liberalizálni, hogy közben egy adott piaci területen van egy vállalat, ami gyakorlatilag monopolhelyzetben tevékenykedik az adott piacon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!