szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még több mint 1000 milliárd koronás bevételre – nagyjából az éves cseh költségvetésnek megfelelő összeg – tehet szert a prágai államkassza, ha a kormány eladja a kezében lévő maradék nagy állami vállalatokat – vélik cseh gazdaságelemzők.

Egy korsó Budweiser. Privatizációs tárgy
© vitejte.cz
Vezető cseh politikusok nyilatkozatai és a médiában megjelent anyagok szerint a kormányzat a következő néhány éves időszakban várhatóan eladja a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető Letiste Praha céget, a Cseh Légitársaságot (CSA), a cseh vasút árufuvarozó cégét, a Ceské Dráhy Cargót, a Cseh Postát, a Cseh Energetikai Műveket (CEZ), valamint a Budejovicky Budvar sörgyárat. Magánkézbe kerül a csehországi állami erdőket gondozó Lesy CR társaság és néhány más cég is.

Mirek Topolánek jobbközép kormánya már az ősszel döntést hozott arról, hogy a Letiste Praha céget állami részvénytársasággá alakítja át, ami a tervezett privatizáció első lépése. Ales Rebícek, közlekedési miniszter szerint valószínű, hogy a céget még az idei év végén eladják. A Hospodárské Noviny című mértékadó gazdasági és politikai lap szerint a prágai repülőtér iránt több tucatnyi cég érdeklődik, s köztük van a párizsi, frankfurti illetve a bécsi repülőtér üzemeltetője is. A becsült bevétel mintegy 70 milliárd korona.

Szintén az idén kerül eladásra a Skodaexport, volt külkereskedelmi vállalat, folyamatban van a CEZ 7 százalékos részvénycsomagjának az eladása is. Az állam részesedése a CEZ-ben 67,8 százalék. A részvénycsomag eladásából a Topolánek kormány legalább 30 milliárd koronát akar szerezni, amelyet elsősorban a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére szeretnének felhasználni. Topolánek a napokban azonban azt nyilatkozta: valószínű, hogy nem kell eladni az egész hét százalékot ahhoz, hogy bejöjjön a szükséges összeg.

Rebícek szerint a Ruzyne eladása után a cseh légitársaság eladása következne. A prágai repülőtér CSA tulajdonában lévő cargo részét már korábban eladták. Magát a légitársaságot 5 milliárd koronára becsülik.

A cseh vasút cargo részlege 49 százalékának az eladásáról már szintén van előzetes kormánydöntés. A várható bevétel 12 milliárd korona. A kormány az idén valószínűleg pontosítja döntését arról, hogy milyen módon adja el a vasút eme részlegét. Terv készült a cseh és a szlovák vasút cargo részlegének az egyesítéséről is. A végleges lépést a szlovák oldal akadályozza, mert a Vladimír Meciar vezette politikai csoport ellenzi a két cég egyesítését.

A cseh posta átalakítása ugyancsak az idei év egyik feladata. Ivan Langer belügyminiszter azonban karácsony előtt bejelentette, hogy a magánkézbe adás beindítása, tehát a Ceská Posta részvénytársasággá alakítása, mintegy fél évet késni fog. A kormány ugyanis szeretné "feljavítani" a postát, hatékonyabbá tenni a munkáját, hogy többet tudjon kérni érte. A tervekből az is kitűnik, hogy a cseh posta külföldre is ki akarja terjeszteni a tevékenységét.

Maga a posta viszont azzal akarja jobb helyzetbe hozni magát, hogy január elsejétől mintegy 10-15 százalékkal megdrágította szolgáltatásait.

A legnagyobb közép-európai áramszolgáltató cégnek számító CEZ magánosításáról már évek óta folyik a vita. Alapvetően két koncepció ütközik: az egyik szerint a gigantikus energetikai céget egy az egyben kellene eladni, míg a másik koncepció szerint darabokban. A kormány erről az idén részletesen tárgyalni fog, s nem valószínű, hogy végleges döntés születne. A CEZ értékét 350 milliárd koronára tartják a piaci szakértők.

Hasonlóan nagyon érzékeny a Budejovicky Budvar világhírű sörgyár eladása is. A kormány a közeli hetekben választ ki egy tanácsadó céget, amely a sörgyár állami részvénytársasággá való átalakítását fogja kezelni. A sörgyár legértékesebb része a gyár neve, a márka, amelyet legalább 30 milliárd koronára becsülnek. A Budvar a márkahasználatról már évtizedek óta vitát folytat az amerikai Anheuser-Busch konszernnel, amely magának követeli ezt a nevet. Jelenleg mintegy 80 per van folyamatban, s az utóbbi években a Budvar egyre többet nyert meg közülük.

A Lesy Ceské Republiky állami erdőtársaság esetleges magánkézbe adásáról első ízben karácsony előtt Petr Gandalovic, a mezőgazdasági tárca vezetője beszélt. A vita ebben az esetben arról folyik, hogy a mintegy 750 milliárd koronára becsült gigantikus cég mekkora hányadát adják el és hogyan. A vélemények megoszlanak.

Politikai szempontból fontos, hogy a nagy állami cégek eladását határozottan és egyértelműen csak az ellenzéki Cseh- és Morvaország Kommunista Pártja ellenzi. A Cseh Szociáldemokrata Párt a megfontolt privatizáció híve, s néhány helyen meghagyná az állam részleges befolyását is. A kormányzó Polgári Demokratikus Párt pedig mindent magánkézbe adna idővel, mert azt állítja, hogy az állam rossz gazda.

A kormány azt is mérlegeli, hogy eladná a Skodaexport külkereskedelmi céget, vagy a neves Thermal luxusszállót Karlovy Varyban. Ez utóbbi értéke 100-150 milliárd korona között van - mondta a közelmúltban Ivan Fuksa, a cseh pénzügyminiszter első helyettese.

A nagy állami cégek, amelyek magánkézbe adása előkészületben vagy tervben van: Letiste Praha 70 milliárd korona várható bevétel, Ceské Aerolinie 5 milliárd korona, Ceské Dráhy Cargo 12 milliárd korona, Ceská Posta 15 milliárd korona, CEZ 350 milliárd korona, Budejovicky Budvar 30 milliárd korona, Lesy CR 750 milliárd korona.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Kartellező cseh sztrádaépítők?

Nincs kizárva, hogy a cseh autópályák magas építési költségeit az építővállalatok kartell-megállapodásai okozzák – írta az Aktuálne.cz vezető cseh internetes hírportál a Mott MacDonald tanácsadó cég eddig nyilvánosságra nem hozott elemzésére hivatkozva.

MTI Gazdaság

Hatéves csúcson a cseh infláció

Csehországban novemberben átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak, és 5,0 százalékkal haladták meg a tavaly novemberit. Ez utóbbi hatéves rekord, messze az elemzők 4,5 százalékos várakozása fölött, és még messzebb a cseh központi bank 3,6-4,2 százalékos előrejelzésétől, illetve 3 százalékos állandó céljától, plusz-mínusz 1-1 százalékpontos tűréssel.