szerző:
MTI/hvg.hu

Annak ellenére, hogy a magyar fogyasztók pesszimistán állnak az ország helyzetéhez, fogyasztási hajlandóságuk magasabb az Európai Unió átlagánál – mondta Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Mindent veszünk hitelbe.
Az átlagosnál rosszabb közérzettel
© Végel Dániel
A 2007 szeptemberében 13 országban, 10000 fő (országonként legalább 500 fő) megkérdezésével végzett kutatás rámutat arra, hogy Magyarországon a megtakarítási szándék nagyon alacsony. A megkérdezettek mindössze 2 százaléka mondta, hogy növeli megtakarításait 2008 első félévében, miközben 59 százalék tervezi, hogy többet költ majd, mint eddig.

A 13 európai ország és Oroszország átlagát nézve a megkérdezettek 7 százaléka reméli biztosan, hogy növeli megtakarításit, és 35 százalék gondolja úgy, hogy többet fog költeni.

Lendvai János elmondta, hogy az európai fogyasztók „közérzete” tízes skálán nézve 5 körül mozog (ez az érték Magyarországon 3,9 volt 2008-ra, míg tavaly 3,7, tavalyelőtt 3,4 volt a mutató) ugyanakkor évről-évre minden országban növekvő tendenciát mutat.

A felmérésben résztvevő országok (Belgium, Csehország, Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Oroszország, Spanyolország, Szerbia és Szlovákia) fogyasztási szándéka ugrásszerűen emelkedik, de a megtakarítási szándék változatlan.

A Cetelem által vizsgált piacok esetében a bútorpiac 2,6 százalékkal fejlődött 2007-ben 2006-hoz képest, ez a bővülés Magyarországon 10 százalék. A háztartási gépek piaca egész Európában fejlődik, Magyarországon ugyanakkor 1,5 százalékos visszaesést regisztráltak 2007-ben. A szórakoztató-elektronikai termékek piaca átlagosan 6 százalékkal bővült, Magyarországon 29 százalékkal visszaesett.

Az informatikai piac Magyarországon ugrásszerűen növekedett 2007-ben, mintegy 45 százalékkal nőtt, az európai átlag 6 százalékkal szemben. A sportcikkek piaca Magyarországon 30 százalékkal nőtt 2007-ben az azt megelőző évhez képest, Európában 3,2 százalékos volt a növekedés – mondta Lendvai János.

A barkácsáruk piaca Magyarországon 26 százalékkal csökkent, Európában 3,6 százalékkal nőtt. Az európai újautópiac évek óta stabil, évente 15 millió forgalomba helyezett személygépkocsival. A motor- és robogópiac Magyarországon 2 százalékkal nőtt 2007-ben, 21000 új üzembe helyezett járművel.

Magyarország fogyasztási hitelállománya 2007-ben 9,52 milliárd euró volt (háztartásonként ez 2500 eurót jelent), ami 2007-ben, 2006-hoz képest 38 százalékos növekedés. A legnagyobb arányban a jelzálogalapú személyi kölcsönök állnak, ezt követi a fedezet nélküli személyi kölcsön, a folyószámlahitel, majd az áruhitel. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az e-kereskedelem nagy ütemben fejlődik Európában, a legaktívabb fogyasztók a fiatalok, és minden országban a közép- és a felsőbb osztály fogyaszt többet az internet segítségével.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
MTI Gazdaság

A lakossági megtakarítás a GDP 3,3 százaléka

A háztartások szezonálisan kiigazított nettó finanszírozási képessége (pénzügyi megtakarítása) 2006 második negyedévében a GDP 3,3 százalékára csökkent az előző negyedévi 3,9 százalékról - közölte a Magyar Nemzeti Bank. Az augusztusban publikált előzetes adat 2,9 százalék volt.

hvg.hu Gazdaság

GfK: csökkent a megtakarításokat tartók aránya

Csökkent a lakossági megtakarításokkal rendelkezők aránya a július-szeptemberi időszakban a második negyedévhez képest. Emellett csökkent azok aránya is, akik konkrét cél nélkül spórolnak – állapítja meg GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felmérése. A legnépszerűbb megtakarítási forma továbbra is a forintbetét és az életbiztosítás.

HVG Hetilap

Átalakuló megtakarítások

Pénzügyi sokkok formálták tavaly a hazai megtakarítási szokásokat. A leglátványosabb hatása a kamatadó bevezetésének volt, amely nemcsak a lakosság, hanem a bankok magatartásán is változtatott.

hvg.hu Ingatlanmenedzser

Az új hiteleknek már közel fele jelzáloghitel

Tavaly tovább növekedett a hazai pénzintézetektől felvett lakossági hitelek nagysága. A svájci frank alapú új hitelállománynak már majdnem felét tette ki a jelzálog alapú, szabad felhasználású hitelek aránya. Új hitel felvétele, vagy a korábbi hitelek átstrukturálása áll e jelenség mögött?

Az utolsó utáni pillanatban talán megmenekülhet a Földön már csak két példányban élő orrszarvú

Az utolsó utáni pillanatban talán megmenekülhet a Földön már csak két példányban élő orrszarvú

Négy autós karambolozott, mert száguldozott egy teherautós

Négy autós karambolozott, mert száguldozott egy teherautós

Küszöbön az Iszlám Állam teljes veresége

Küszöbön az Iszlám Állam teljes veresége

Hírünk a nagyvilágban: a Nature magazin is az MTA-ügyről ír

Hírünk a nagyvilágban: a Nature magazin is az MTA-ügyről ír

Feljelenti Palkovics Lászlót a Párbeszéd

Feljelenti Palkovics Lászlót a Párbeszéd

Az IKEA felnagyított egy játékhajót, azzal szedné a szemetet a folyókon

Az IKEA felnagyított egy játékhajót, azzal szedné a szemetet a folyókon