szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyre borúsabban látják a jövőt a légitársaságok világszerte: az üzemanyag drágulása miatt emelik a jegyek, illetve a szolgáltatások árát, ami visszavetheti az utasforgalmat. Különösen a fapados légitársaságok érzik az üzemanyag árának emelkedését, mivel költségeikből már nem igazán tudnak tovább faragni.

EasyJet gép. Többért repül
© easyjet.com
Elemzők emlékeztetnek rá, hogy a kerozin 55 százalékkal drágult idén január óta, s ennek következményeit egyre inkább érzik az utasok: a légiforgalmi cégek emelik az üzemanyag felárat. A Lufthansa például a napokban jelentette be, hogy a belföldi, illetve európai járatokon 42 euró, az interkontinentális járatokon 164 euró a felár egy oda-vissza útra.

Egyre több légitársaság folyamodik ahhoz a módszerhez, hogy bizonyos szolgáltatásokért külön pénzt kér, például a pótcsomagokért. Sőt a Magyarországra is közlekedő ír Ryanair – a legnagyobb európai fapados – például április végén közölte, hogy most már minden feladott csomagért 16 fontot számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az EasyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért – súlytól függően – 5-10 fontot kér.

A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM például a múlt hét végén jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait. A kilátások egyáltalán nem bíztatóak: Michael O'Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, hogy ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap gazdaság

prágai repülőtér

Százmilliárd koronánál (4 milliárd euró) kevesebbért nem adják el az évente 13 milliós utasforgalmú üzemeltetőjét, a...

Bari Máriusz Tech

Repülő ember Leonardo szülővárosa felett

Május 25-én emelkedik a levegőbe a világ legkisebb személyszállító helikoptere. A japán fejlesztésű jármű Leonardo da Vincinek tisztelegve a feltaláló szülővárosában emelkedik majd a levegőbe.

Bari Máriusz Tech

Anglia is felfigyelt az öngyógyító repülőgépekre

Amerika után Angliában is elindult az öngyógyító műanyagok fejlesztése, írja a Wired. Az epoxigyantával gyógyító mechanizmus többek között növeli a repülési biztonságot és könnyebb légijárművek hozhatóak vele létre, a fejlesztést az angol Engineering and Sciences Research Council kutatócsoportja végzi.