szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közti szakaszát 30 éves PPP-s koncesszióban kívánja megépíttetni a kormány. Az erről szóló határozat a Magyar Közlöny múlt pénteki számában olvasható. A kormány határozati javaslatot terjesztett a parlament elé, amelyben felhatalmazást kér a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez.

Az M3-as autópálya. PPP-ben
épül tovább
© Nemzeti Autópálya Rt.
A kormányhatározat úgy szól, hogy az autópálya „a köz- és magánszféra együttműködése (Public Private Partnership - PPP) keretében” valósul meg. Az út Vajáig 2x2 sávos (26 kilométer), míg azt követően Vásárosnaményig 2x1 sávos (20 kilométer) autóút lesz. A tervezésre, építésre, üzemeltetésre elnyert koncessziós jog 30 évre illeti meg a nyertes koncessziós társaságot. A koncesszióra kiírt közbeszerzés akkor jelenhet meg, ha a beruházáshoz szükséges terület 90 százaléka rendelkezésre áll. Ennek mielőbbi megvalósulását írja elő a kormányhatározat, felelőssé téve egyebek mellett a földművelésügyi és vidékfejlesztési-, valamint a belügyminisztert is.

Egy másik kormányhatározat a hosszú távú fejlesztések rangsorának első elemévé teszi az M3 ezen szakaszát. Egy múlt évi kormányrendelet ugyanis előírja, hogy a hosszú távú állami kötelezettségvállalást eredményező szerződéseket fel kell venni a Hosszú Távú Fejlesztések Rangsorába. A rangsor fontosság szerinti sorrendben tartalmazza a projektek neveit, a várható éves kifizetések legmagasabb mértékeit – a futamidő tervezett tartamának meghatározásával – valamint a kifizetés forrását biztosító fejezet felügyeletét ellátó szerv (projektgazda) megjelölésével. A határozatban a kormány évi 15,927 milliárd forint éves díjat irányoz elő, a 2011-2039 (29 év) közötti időszakra. Ugyanakkor nem tartalmazza a projektgazda nevét, bár az első határozatból tudni lehet, hogy az a közlekedésért felelős miniszter.

A koncessziós (PPP) szerződés hatálybalépéséhez szükséges a parlament felhatalmazása is. A Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter által jegyzett határozati javaslat szerint a majdan megkötendő koncessziós szerződés fontosabb tartalmi elemeit a parlament elé kell terjesztenie a kormánynak, és bizonyítani kell, hogy a PPP-szerződés gazdaságosabb, mint ha az állam maga lenne a beruházó és üzemeltető. Az állam a nyertes konzorciumnak a koncessziós díj mellett rendelkezésre állási díjat is fizet, ennek az összege azonban a verseny során alakul ki.

Az elkészült út a Magyar Állam tulajdonába kerül az ideiglenes használatbavételi engedély napjától, és ugyanettől az időponttól kell fizetnie az államnak a koncessziós, valamint a rendelkezésre állási díjat. Az új út is az egységes nemzeti díjszedési rendszer keretében vehető igénybe, várhatóan 2011-től.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Átadás előtt az M3-as új szakasza, ezer kilométer autópálya épült

A módosított határidőhöz képest hamarabb, előreláthatólag augusztus végén vagy szeptember elején megnyithatják a forgalom előtt az M3-as autópálya új, Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakaszát, amelynek átadásával az ezredik kilométer sztrádarész készül el Magyarországon - közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Egy év múlva teljesen elkészül az M7 autópálya

Június elején aláírják a Mura-híd kivitelezői szerződését, miután elfogadták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. igazgatóságának javaslatát, hogy a zágrábi székhelyű Hidroelektra Niskogradnija építőipari cég építse meg a Letenye és Gorican közötti magyar-horvát határon lévő Mura-hídat – közölte Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője.

MTI Gazdaság

Pert nyert a GVH az autópálya-építőkkel szemben

Jogerősen pert nyert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az autópálya-építő kartellügyben - közölte a hivatal csütörtökön. A közlemény szerint a Fővárosi Ítélőtábla 2007. augusztus 29-én kihirdetett ítéletében helybenhagyta a Fővárosi Bíróság által 2006-ban hozott ítéletet, egyben a felperesek keresetét elutasította

MTI Gazdaság

Jövőre elkezdődhet az M43-as autópálya építése

A tervek szerint 2008-ban elkezdődhet a Szegedet a nagylaki határátkelőhellyel összekötő M43-as autópálya építése, az uniós támogatással megvalósuló beruházás során az út szakaszolva, de teljes műszaki tartalommal, kétszer két sávval készülhet el.

Frissítsen, remek új funkciók érkeztek a Windows böngészőjébe

Frissítsen, remek új funkciók érkeztek a Windows böngészőjébe

Amikor a németek tették azt, amiért lenézték a lengyeleket – 1991. március 8.

Amikor a németek tették azt, amiért lenézték a lengyeleket – 1991. március 8.

65 férőhelyes menedéket építenek a kacsacsőrű emlősöknek, próbálják megmenteni őket

65 férőhelyes menedéket építenek a kacsacsőrű emlősöknek, próbálják megmenteni őket