szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az egyes metróberuházások a sajátosságok miatt nem hasonlíthatók össze; a belvárosban, rendkívül kedvezőtlen talajviszonyok között épülő 4-es metró megvalósításának költségei a nemzetközi középmezőnybe tartoznak - tudatta a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság közleményében felhívta a figyelmet arra: a metró gyűjtőfogalom, és általánosságban nem hasonlíthatók össze az egyes metrók, vagy metrónak nevezett, gyakran elővárosi vasúti funkciókat ellátó, részben felszíni kötöttpályás közlekedési rendszerek.
 
Megjegyezték: nagyon sok műszaki összetevő van hatással az árra, a beruházás határidejére egy ekkora építkezésnél. Mint írták, a metró építésének költségét és időkeretét meghatározza például a talajszerkezet, a kőzetviszonyok, a felszíni beépítettség, a tervezett felszíni rendezés, az állomások milyensége, a szerelvények jellege, az utasforgalom kiszolgálásának módja, a metró rendeltetése és a kapcsolódó beruházások.
 
A DRB Metró Projekt Igazgatóság szerint a 4-es metró építése Magyarország legnagyobb és legösszetettebb beruházása, egy ilyen óriás beruházásnál pedig természetes, hogy voltak, vannak és lehetnek problémák, csúszások.
 
A közleményben elismerik, hogy csúszások vannak és nőnek a költségek a 4-es metrónál, de - mint írták - "legalább annyi a jól haladó külföldi építkezés, mint a megakadt vagy éppen a budapestinél jóval többet dráguló metró".
 
Álláspontjuk szerint nem lehet a költségeket a méterenkénti bekerülési költség alapján összehasonlítani. Mint írták, Budapesten a metróépítőknek sok speciális nehézséggel kellett és kell szembenézniük, például Európa egyik legnagyobb folyója alatt megy el az alagút és "rendkívül változatos, építés szempontjából kellemetlen a talaj összetétele".
 
A DBR Metró Projekt Igazgatóság a Magyar Hírlapban kedden megjelent cikkre reagált. A lap azt írta: külföldön - Athén és Róma kivételével - szinte mindenhol olcsóbban építettek metrót, mint amennyibe a 4-es metró kerül majd. A lap emlékeztetett arra, hogy a budapesti 4-es metró teljes építése - ha minden a tervek szerint halad - 2013-ban fejeződik be. A metróépítés költsége folyamatosan emelkedik, s habár a beruházás még az elején tart, már túllépte az ötszázmilliárd forintot.
 
A cikkben kiemelik Prágát, ahol legutóbb több mint 4,6 kilométerrel és három új megállóval bővült a metróhálózat. A beruházás értéke 155 milliárd forint volt, azaz kevesebb, mint 34 milliárdból létesült a metróalagút minden kilométere. A 4-es metrónak ma több mint ötvenmilliárdból épül meg ekkora szakasza; igaz, hogy a költségek tartalmazzák a felszíni rendezés költségét, illetve a folyómeder metszése is drágítja a beruházást.
 
A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint egy metróállomás a hozzá tartozó alagúttal együtt ugyanúgy 50 milliárdba kerül Prágában, mint nálunk, ám ott nincs benne az árban a járműtelep, nincsenek új járművek és a felszíni beruházások is más pénzből épülnek. Így még drágább is a prágai metró a budapestinél - írták.
 
Madrid három év alatt 96 milliárd forintból megépítene egy, a budapesti 4-es metróhoz hasonló földalattit - idézte az Inforádiót a lap. Madrid tartomány kormánya az elmúlt négy évben 90 kilométer új metrót és 80 állomást épített a spanyol fővárosban. A munkálatok során a város különböző pontjain 17 építkezés folyt, egyszerre tíz alagútfúró dolgozott. A vonalak fele mélyalagútban fut, a másik fele olcsóbb szerkezetű felszínközeli. A teljes projekt összesen 4,4 milliárd euróba, azaz 1.086 milliárd forintba - a budapesti 4-es metró árának alig a kétszeresébe - került.
 
Madriddal kapcsolatban a DBR Metró Projekt Igazgatóság megjegyzi: a városban többek között azért épülhetett a világon egyedülálló módon, rendkívül gyorsan és rendkívül alacsony metró, mert a hosszan elnyúló kivitelezés miatt az építők óriási tapasztalatra tettek szert, felgyorsult az engedélyezési folyamat, kialakult a megfelelő technológia és szakértői gárda, "a folyamatosan munkában lévő építők pedig vélhetően kedvezőbb ajánlatokat tettek".
 
Emellett - mint a DBR Metró Projekt Igazgatóság írta - nem kísérik nagy felszíni átalakítások sem az építkezéseket Madridban, a teljes metróberuházás áfamentes és a városban a kedvező talajmechanikai körülmények miatt minimális költséggel építhetők föld alatti műtárgyak. A metró jelentős része felülről épített, így olcsóbb az alagútépítés, az állomások pedig olcsó kialakításúak.
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

4-es metró: nem lassít a Fővám téri bonyodalom

A Hídépítő Zrt. június második felében eldönti, milyen technológiával építi meg a 4-es metró Fővám téri állomását, a költséget ezt követően lehet kalkulálni, de a végső határidőt ez az állomás nem befolyásolja – mondta Apáthy Endre, a társaság többségi tulajdonosa.

MTI Itthon

Hamarabb készülhetne el a 4-es metró egyik állomása

Akár egy évvel korábban is elkészülhetne a tervezettnél a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának építése, ha a megálló lejtaknájának a kialakítását a budai főgyűjtő építésével egy füst alatt oldanák meg - írta a Népszabadság hétfői számában.

MTI Itthon

4-es metró: a végső határidőt nem akadályozza a Fővám tér

A Hídépítő Zrt. június második felében eldönti, milyen technológiával építi meg a 4-es metró Fővám téri állomását, a költséget ezt követően lehet kalkulálni, de a végső határidőt ez az állomás nem befolyásolja - mondta Apáthy Endre, a társaság többségi tulajdonosa sajtótájékoztatón.