szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vezető tudósításban számolt be csütörtökön valamennyi országos német napilap a Daimler magyarországi beruházásáról, s több újság külön kommentárban is foglalkozott a kecskeméti új Mercedes-gyár felépítésével. A német sajtó hosszú idő óta nem foglalkozott olyan terjedelemben Magyarországgal, mint a beruházáshoz kapcsolódó csütörtöki beszámolókban.

A-Merci a jelenlegi megjelenésében. Az utóda már Kecskeméten készül
© hvg.hu
Németország legtekintélyesebb gazdasági, illetve pénzügyi napilapja, a Handelsblatt első oldalán „A Daimler felfedezi a Keletet” címmel tudósított a stuttgarti konszern döntéséről, a tudósítás közepén hatalmas útjelző táblával, amely Stuttgarttól Kecskemét felé mutatja az irányt. Az újság vállalati forrásokra hivatkozva beszámolt arról, hogy Magyarország olyan lengyelországi és romániai helyszíneket vert meg, amelyeket a cég szintén górcső alá vett. Kiemelte, hogy a Mercedes volt az utolsó olyan nagy német autógyár, amelynek nem volt saját gyára Kelet-Európában, ahol konkurensei, mint például az Audi, a BMW és a VW már régóta jelen vannak. A régió nagy értékesítési piacnak és a költségek szempontjából kedvező gyártási helyszínnek számít – mutatott rá a lap.

A Handelsblatt szakértőket idézve úgy értékelte: a magyarországi, illetve a kecskeméti helyszín kiválasztásában a jó infrastruktúra, a szakképzett munkaerő jelenléte, továbbá a mérsékelt munkabérek játszottak döntő szerepet. Ezen túlmenően pedig az a tény, hogy a Daimler fontos beszállítói, mindenekelőtt a Bosch több üzemmel már jelen vannak Magyarországon.

A tudósításhoz mellékelt terjedelmes kommentárban a Handelsblatt hangsúlyozta: kevesen számoltak azzal, hogy Magyarország az új üzemért folytatott versenyben megelőzi Lengyelországot és Romániát. Az újság szerint a döntés különösen a favoritként kezelt Románia számára jelent csapást.

Magyarország – mint a lap fogalmazott – népgazdasági szempontból sem állt feltétlenül az első helyen. Ennek kapcsán az újság beszámolt a baloldali kormány belpolitikai nehézségeiről, s ezzel összefüggésben arról, hogy a Gyurcsány-kormány a gazdasági reformterv leállítására kényszerült. S a Handelsblatt szerint a makrogazdasági adatok sem éppen a magyarországi helyszín mellett szóltak. Mindennek ellenére a Daimler Kecskemét mellett döntött, s ennek a stuttgarti cég számára megvoltak az okai. Ezzel összefüggésben a lap hangoztatta: Magyarország mellett estek latba azok az autógyártás területén szerzett tapasztalatok, amelyekre az ország a vasfüggöny lebontása óta eltelt csaknem 20 évben tett szert. A kommentár kiemelte továbbá a beszállítók jelenlétét, a munkaerő képzettségének magas szintjét, ami a luxusautók gyártása szempontjából szavatolja a jó minőséget, s ez különösen fontos a Daimler számára.

Gazdasági részének első oldalán ugyancsak vezető tudósításban számolt be a döntésről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). A legnagyobb példányszámú konzervatív politikai napilap két külön kommentárt is mellékelt a tudósításhoz. Az elsőben kiemelte, hogy csillaggal ellátott Mercedes autók egyfajta statusszimbólumként nem vesztették el nimbuszukat, a konkurencia ugyanakkor jóval keményebbé vált, s ebből a szempontból a költségek alakulása különös súllyal esik latba. A stuttgarti autógyár azonban nem csupán költségszempontok alapján ítélt – írta a FAZ, hangsúlyozva: Magyarországnak virágzó autóipara és ezzel együtt jó beszállítói struktúrája és munkaereje van, ami döntő a minőségi igények kielégítése szempontjából.

Másik – jóval terjedelmesebb – kommentárjának címében a konzervatív újság kiemelte: a beruházók hűek maradnak Magyarországhoz. A FAZ úgy értékelte: a belpolitikai zavarok, s a csaknem két év óta tartó pangás ellenére Magyarországnak sikerült megőriznie azt a szerepet, amelyet beruházási célországként korábban is betöltött. Az ország – Csehországgal és Lengyelországgal együtt – még mindig fő beruházási helyszínnek számít a régióban – hangsúlyozta a lap.

Az ugyancsak konzervatív Die Welt beszámolójában azt emelte ki: a Kecskemét melletti döntésnek több oka volt. Ezek sorában az újság „a munkaerő képzettségének magas szintjét, a jó közúti és vasúti hálózatot, a magyarországi gazdasági és politikai stabilitást, valamint mindenekelőtt az alacsony bérköltségeket” említette.

A Financial Times Deutschland tudósításában emlékeztetett arra, hogy az autóipar már régóta aktív Magyarországon. A helyszín kiválasztásával kapcsolatban a tekintélyes üzleti, s egyben politikai napilap egyebek között a kedvező bérköltségeket, továbbá a jó közlekedési összeköttetéseket említette.

Külön tudósításban számolt be a Daimler magyarországi beruházásáról a liberális Süddeutsche Zeitung, s két berlini napilap, a Der Tagesspiegel, valamint a Berliner Zeitung.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mercedes-nagyhatalom lesz Magyarország

A Mercedes-Benz új gyár építését tervezi Kecskeméten, Magyarországon - áll a stuttgarti gyártó közleményében. Az üzem 800 millió eurós beruházással épül, és ha készen lesz, 2500 dolgozót foglalkoztat majd.

MTI Autó

Magyarország is gyárthat Mercedest

Német médiaértesülések szerint Lengyelország és Románia mellett Magyarország is felmerült a német Daimler új kelet-európai üzemének lehetséges helyszíneként: a cég vezetése kedden tárgyal az új üzem elhelyezéséről, amelyben a Mercedes új generációs A- és B-osztályának járműveit gyártanák.

MTI Autó

Kolozsvár mellett készülnek az új Mercedesek

A Mercedes-Benz gépkocsikat gyártó német Daimler csoport Romániát választotta új kelet-európai gyárának helyszínéül - jelentette be Constantin Stroe, a romániai autógyártók egyesületének (ACAROM) elnöke.

MTI Gazdaság

Gyurcsány: nem kap extra kedvezményeket a Mercedes

Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása a német Daimler-Benz új üzemének építése, amelyhez a cég a befektetőknek adott szokásos támogatási csomagot kapja. Ez a beruházáshoz adó jellegű kedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt tartalmaz – mondta Gyurcsány Ferenc.

MTI Gazdaság

Miskolcon szimatolt körbe a Mercedes

Akár Miskolcra is telepítheti egyik gyártóbázisát a német Mercedes konszern – írja az Észak-Magyarország. A legnagyobb gond a szakképzett munkaerő hiánya.