Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2008. augusztus 15-i hatállyal visszavonta a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) tevékenységi engedélyét - közölte a PSZÁF csütörtökön.
Háttér |
A PSZÁF július 25-én kezdeményezte a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyének visszavonását, mert a biztosító július 24-ei rendkívüli közgyűlésén a tagok többsége szavazással elutasította azt, hogy tagdíj-kiegészítéssel, pótbefizetés teljesítésével rendezzék az egyesület helyzetét, s ezáltal megszüntessék a tartalék- és tőkehiányt. A PSZÁF belső vizsgálatot is kezdeményezett, hogy milyen hatósági intézkedések történtek a biztosító csődjének elkerülésére. A PSZÁF felett felügyeleti jogot gyakorló miniszter várja a vizsgálat eredményét. |
AAz engedély visszavonásával 2008. augusztus 16-án nulla órától a MÁV ÁBE biztosítónál lévő autósok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) jogviszonya megszűnik. Ugyanakkor a biztosítottaknak már csütörtöktől lehetőségük van más biztosítónál kfgb szerződést kötni, a szerződéskötést követően az új biztosító vállal fedezetet az esetleges károkra. Azoknak viszont, akik augusztus 15-ig nem szerződnek újra, a kárt maguknak kell megfizetniük a károsultnak, illetve a Magyar Biztosítók Szövetségének a kártalanítási számlájára.
A biztosítottaknak az új szerződés megkötéséhez nem kell felkeresniük a MÁV ÁBE irodáját, csak az új, választott biztosítót - mondta Binder István, a PSZÁF szóvivője. Az engedély visszavonása a kgfb mellett az egyéb biztosítási ágazatokra, többek között casco- és lakásbiztosításra is kiterjed, de a jogszabály szerint a kgfb kifizetéseket az egyéb ágazatok kárkifizetése elé kell helyezni.
A PSZÁF a MÁV ÁBE tevékenységi engedélyét az egyesülteti tagok és a 3,6 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező járműtulajdonos biztonságának szavatolása miatt vonta vissza - indokolta a döntést a tőkepiaci felügyelet. A PSZÁF közleménye szerint a MÁV ÁBE valamennyi egyesületi tag (biztosított) számára postán küld tájékoztatást az átszerződéssel kapcsolatos technikai tudnivalókról, és a biztosítottak külön postai küldeményben kapják meg a kártörténetüket.
Azok, akik a harmadik negyedévre befizetik a kgfb díjat a MÁV ÁBE biztosítónak, azok a bónuszfokozatuknak megfelelően szerződhetnek az új biztosítóhoz, míg a málusz fokozatúak besorolása megmarad. Akik a harmadik negyedévi díjat nem fizetik be, a választott biztosítójuknál A00-as besorolást kapnak. A PSZÁF felhívja a figyelmet arra, hogy a választott biztosító a saját tarifájának megfelelően visszamenőlegesen fogja kérni az elmaradt díjat.
A PSZÁF közleménye szerint a MÁV ÁBE az augusztus 16. és szeptember 30. közötti, általa meg nem szolgált időszakra a díjat visszafizeti - az alapszabály előírásainak megfelelően - a biztosítási szolgáltatások teljesítését követően. A korábbi tájékoztatás szerint az egyesületnél az eddigi kilenc milliárd forintnyi mintegy 10 ezer függő kár felére van fedezet.
A PSZÁF közleménye szerint az eddig okozott károk és a meglévő kötelezettségek kielégítésének sorrendje az alábbiak szerint alakul.
1. járadékfizetési kötelezettségek
2. természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk;
3. nem természetes személyek által okozott személyi sérüléses károk (kivéve a nagy anyagi teherbírású személyek kárai)
4. természetes személy által okozott, 300 ezer forintnál nagyobb összegű vagyoni károk;
5. nem természetes, nagy anyagi teherbírású személy által okozott személyi sérüléses károk;
6. egyéb kárkifizetések.
Binder István korábban arra hívta fel a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkezőket, hogy fizessék be az esedékes díjat, mert ellenkező esetben komoly szankciókra számíthatnak. A gépkocsik kötelező felelősségbiztosítását ugyanis jogszabály írja elő. A szerződés azzal nem szűnik meg, ha a díjat nem fizetik be - magyarázta a szóvivő. Más biztosítótársasághoz átszerződni is csak akkor lehet, ha az előző biztosítónál a díjfizetés rendezett. Akinek nincs kötelező felelősségbiztosítása, vagy a közúti ellenőrzés során nem tudja igazolni a kgfb meglétét, azzal szemben az ellenőrzést végző rendőr eljárhat, rosszabb esetben a jogosítványát is bevonhatja. Baleset okozása esetén pedig - a kgfb hiányában - a kár száz százalékát a kárt okozónak kell megfizetnie.
A Netrisk.hu biztosítási portálon már mától megköthetik új kötelező biztosításukat a MÁV Biztosító Egyesület ügyfelei – áll a társaság közleményében. A Netrisk.hu augusztus 15-éig gyorsított eljárásban intézi az átszerződéseket. A társaság több mint 250 ezer ügyfeléből jelenleg 54 ezren rendelkeznek a MÁV Biztosítónál érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.