szerző:
MTI

Az elektronikus hírközlésről szóló törvény lehetővé teszi, hogy a mobilszolgáltatók úgynevezett közös feketelistát vezessenek nemfizető ügyeleikről, ám a jogszabályok korlátozzák, hogy ki, mikor kerülhet fel rá – mondta Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője.

A listára csak az az ügyfél kerülhet fel, akinek például számlatartozása miatt a szolgáltatója felmondta a szerződést, vagy már korlátozta az igénybe vehető szolgáltatást. Felkerülhet a listára akkor is valaki, ha a szolgáltató ellene bírósági, vagy hatósági eljárást indított, illetve akkor is, ha kiderül róla, hogy megtévesztő szándékkal hamis, vagy érvénytelen okmányokkal igazolta magát a szolgáltatónak. A törvény a feketelistával kapcsolatban összeghatárt nem állapít meg, azaz nem írja elő a szolgáltatóknak, hogy mekkora tartozás eseten kerülhet valaki erre.

A Pannon GSM Távközlési Zrt. az MTI érdeklődésére konkrét adatokat nem közölt a feketelistára feltöltött számokról, csupán annyit, hogy az állományban elhelyezett adatok mennyisége minden évben igazodik az adott időszakban keletkezett kintlévőséghez. Nehezebb gazdasági évben a fizetési hajlandóság romlik, ami egyben a tartozást felhalmozó ügyfelek számának emelkedését is jelenti.

A Pannon az elektronikus hírközlési törvény egyik paragrafusára hivatkozva közölte: a távközlési társaságok közös adatállományba helyezhetik a tartozást hátrahagyó számlás előfizetők adatait. Mivel a jogszabály nem állapít meg összeghatárt, a szolgáltatók saját hatáskörben jogosultak eldönteni, hogy egy adott tartozás esetében indítanak-e behajtási eljárást, vagy sem, illetve, hogy átadják-e az adatokat, vagy sem.

A Pannon megerősítette, hogy a szolgáltatók közösen állapították meg azt az összeghatárt, amely alatt nem juttatják el az adatokat a közös adatállományba. A törvény szerint az adatok a közös adatállományban csak a tartozás elévüléséig kezelhetők. A Pannon szerint a szolgáltatók a hivatkozott előírásnak megfelelően alakították ki a közös adatállomány működtetését. Amennyiben az ügyfél törleszti tartozását, az eljárás megszűnik, és az érintett az adatállományból is kikerül.

A T-Mobile közölte: a törvény szerinti lehetőséggel eddig csak a három mobilszolgáltató élt, ezek a cégek hozták létre a tartozó ügyfeleket tartalmazó közös adatállományt 2006 januárjában. A T-Mobile kifejtette: a közös adatbázisba azon ügyfelek kerülnek be, akik minimum 5000 forint számlatartozással rendelkeznek, és emiatt a számukra nyújtott szolgáltatást teljesen korlátozták, azaz sem kimenő, sem bejövő forgalmat nem bonyolíthatnak le. Ezt a szankciót a szolgáltatók csak többszöri sikertelen felszólítás után alkalmazzák. A lista automatikusan, naponta frissül, aki felkerül, az a törvényi előírásoknak megfelelően erről értesítést kap.

A törvény lehetőséget adna ugyan arra is, hogy bármekkora tartozás esetén bekerüljön az adatbázisba az ügyfél, de kis összeg esetén – méltányossági alapon – ezzel nem élnek a szolgáltatók. A szolgáltatók a törvény értelmében a tartozás rendezéséig megtagadják, vagy jelentős előleg befizetéséhez kötik az új szerződés megkötését azoknál az ügyfeleknél, akik szerepelnek az adatbázisban.

A számlatartozás rendezése után az ügyfél adatai a törvény által engedett határidőig, azaz egy évig maradnak az adatbázisban, de már nem mint „tartozó”, hanem „tartozott” megjelöléssel. Ez pusztán figyelmeztetés a szolgáltatóknak, nem kötődik hozzá kötelező szankció. Az egy év eltelte után az ügyfél kikerül az adatbázisból, és erről is írásos értesítést kap.

A T-Moblie közölte: önmagában az adatbázisba kerülésnek, illetve nemfizetés esetén a tartozás behajtásának nincs köze egymáshoz. Természetesen a tartozó ügyfelektől a kintlévőséget mindegyik szolgáltató megpróbálja behajtani. A T-Mobile, hasonlóan a Pannonhoz, szintén üzleti titokként kezeli a listára kerülési adatokat és arányokat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

A telefontársaságoknak is van feketelistájuk

Nemcsak a bankoknál, hanem a távközlési cégeknél is működik a feketelista, amely azonban sokkal kevésbé szabályozott, mint a hitelintézeteké - adja hírül a hétfői Napi Gazdaság.

80 évvel ezelőtti könyv ad választ a Fidesz "vallásos" fordulatára

80 évvel ezelőtti könyv ad választ a Fidesz "vallásos" fordulatára

Madonna szinte az utolsó pillanatban mondott le egy koncertet

Madonna szinte az utolsó pillanatban mondott le egy koncertet

Soha ennyi használt autó nem cserélt gazdát az országban

Soha ennyi használt autó nem cserélt gazdát az országban

Magyarországra is visszakerülhet a Malajziába küldött műanyagszemét

Magyarországra is visszakerülhet a Malajziába küldött műanyagszemét

Rengetegen használnak még Windows 7-et, pedig a saját sírjukat ássák vele

Rengetegen használnak még Windows 7-et, pedig a saját sírjukat ássák vele

Visszavonul Juhász Roland

Visszavonul Juhász Roland