szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Gazdasági miniszteri szinten egyeztetett Németország és Nagy-Britannia az Opel jövőjével kapcsolatban csütörtökön. Még bizonytalan, hogy a Magna kanadai cég vezette csoport által megszerezhető európai GM-érdekeltség és német, valamint brit üzemeinek sorsa megnyugtatóan rendeződik. Az Opel más befektetők általi megszerzése egyáltalán nem kizárt – tűnik ki a sajtójelentésekből.

A német sajtó csütörtökön azonban már főleg amiatt aggódik, hogy a Magna nagy létszámcsökkentésre készül: a Die Welt című lap úgy tudja, hogy az elkövetkezendő években 11,6 ezer Opel dolgozót küldene el a jelenlegi összesen 55 ezerből. A fizikai állományból 9,5 ezer vesztené el állását. Annak dacára, hogy a munkahelyek megőrzésének feltételével sikerült előzetes megállapodást összehoznia az Opel többségi részének megszerzéséről, az oroszokkal közösen.

Német illetékesek kínai befektetővel is kapcsolatban állnak, hiszen a múlt hónapban egy pekingi járműipari cég is megpályázta az Opelt. Más értesülések szerint szívesen vennének a befektetők között britet is, tekintettel arra, hogy Nagy-Britanniában jelentős gyártóbázisa van az Opel testvérvállalatának, a Wauxhallnak.

Korábbi német sajtóértesülések is úgy látták: egyre több kockázatot rejt magában az Opel megmentéséről született megállapodás, és ezzel párhuzamosan egyre többen bírálják azt. A Der Spiegel című hetilap arról írt, hogy a kiszemelt új tulajdonos, az osztrák-kanadai Magna alkatrészgyártó konszern és a vele szövetkező orosz Sberbank az eredeti szándéknyilatkozattal szemben csak 100 millió eurós magántőkével kíván az üzlethez hozzájárulni, noha eredetileg 500 millióról volt szó.

A közelmúltban létrejött megállapodás azt irányozta elő, hogy az anyavállalat amerikai General Motors (GM) pénzügyi válsága miatt ugyancsak súlyos helyzetbe került németországi, illetve európai Opelt átveszi a Magna, együttműködve a Sberbankkal és az ugyancsak orosz GAZ autógyárral.

Korábban olyan értesülések láttak napvilágot, amelyek szerint az "új" Opelből a Magna 20, a Sberbank 35 és a GM is 35 százalékkal részesedne, a fennmaradó 10 százalék pedig a kereskedők és az alkalmazottak tulajdonába kerülne. Ezzel szemben a Welt am Sonntag című vasárnapi újság arról írt, hogy mindez egyáltalán nem végleges még, különös tekintettel a Magna és a Sberbank 55 százalékos részvénycsomagjára. Azaz fennáll a veszélye annak, hogy az Opel megmentése a német államnak az eredetnél jóval több pénzébe kerülne. A kormány eddig egy 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt ígért.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Autó

A kanadai Magna veszi át az Opelt

Megállapodott a német kormány az érintett felekkel arról, hogy a Magna kanadai-osztrák cég veszi át a csőd közeli helyzetbe került Opel autógyárat - jelentette be Peer Steinbrück pénzügyminiszter szombat hajnalban Berlinben.