szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ismert borászok az ország legkülönfélébb borvidékeiről fogtak össze és fogalmazták meg azt a 12 pontot, amelyektől azt remélik, olyan programmá érnek össze, amely a magyar borászatot, borkultúrát és borfogyasztást magasra emeli.

Minden különösebb kommentár nélkül ezúton közreadjuk a 12 pontot, amelyhez lehet csatlakozni, vagy amelyet lehet vitatni, akár úgy is, hogy kommentárokat csatolnak ehhez a cikkhez. A pontokat megfogalmazó borászok várják mindazok jelentkezését szakmán belül és kívül, akik saját nevükkel támogatnák a 12 pontot. A bortermelőktől azt is kérik, hogy jelöljék meg a borvidéket, ahol tevékenykednek, a terület nagyságát, amelyen gazdálkodnak, és az évente megtermelt bor mennyiségét megmutató palackszámot. Persze, akinek nem tetszenek a pontok, az a kritikáját is megfogalmazhatja, sőt, el is küldheti.

Akárhogy is, a magyar borászatnak nem árt egy olyan vita, amely többek között az alább olvasható pontokban megfogalmazott problémákról szól.

Borászok 12 pontja

A magyar szőlő- és bortermelők alább felsorolt csoportja 12 javaslattal támogatja Magyarország jelenlegi és jövőbeli kormányát nemzetünk szőlészetének és borászatának sikeressé tételében. Két évtized alatt a magyar borban rejlő lehetőségeknek csupán töredékét fedeztük fel, de már közel állunk ahhoz, hogy az ágazatra nehezedő bürokrácia felőrölje jelenünket és felszámolja jövőnket. Fájdalmasan növekszik az esélye, hogy a bortermelés közösségépítő szerepe megszűnik, sőt, unokáink számára borkultúránk maga is csak történelmi emlék marad.

A magyar bor sikerének akadályait magunk építettük, így magunknak is kell lebontanunk. Ezért kérjük minden jó szándékú szakmán belüli és szakmán kívüli ember támogatását az alábbiakhoz.

1. A szőlészet és borászat kiemelt mezőgazdasági ágazatként történő kezelése.

2. A bor jövedéki és termékdíj szabályozása jelenlegi formájának megszüntetése.

3. A hegyközségi törvény és rendtartások újragondolása.

4. A kutatás és az oktatás megújítása.

5. A mezőgazdasági alkalmi munkavállalás egyszerűsítése.

6. A forgalomba hozatali engedélyezés európai normákhoz igazítása.

7. A támogatások igénylésének egyszerűsítése.

8. Kormányzati tanácsadó bortestület létrehozása.

9. Országos bormarketing kialakítása az árubortermelők felügyeletével.

10. Szőlő- és bortermelő települések építészetének különleges felügyelete.

11. Saját készítésű párlat és pezsgő forgalmazási lehetőségének egyszerűsítése.

12. A borfogyasztás és gépjárművezetés viszonyának ésszerű szabályozása.

Aláírók:
Bacsó András, Bárdos Sarolta, Berecz Stephanie, Bock József, Bodó József, Bodó Judit, Bolyki János, Bott Frigyes, Bussay László, Demeter Zoltán, Dúzsi Tamás, ifj. Figula Mihály, Gere Attila, Heimann Zoltán, Homonna Attila, Horváth „Ráspi” József, Jásdi István, Kaló Imre, Karner Gábor, Laposa Bence, Laposa József, Légli Ottó, Lőrincz György, Matolcsy Sára, Molnár Péter, Pók Tamás, Szentesi József, Takács Lajos, Tiffán Zsolt, Vesztergombi Csaba, Vesztergombi Ferenc, Vida Péter

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Nagy botrány a magyar borászatban – tiltakoznak a csúcsborászok

A legismertebb és legmegbecsültebb magyar borászok közül jó néhányan aláírták azt a kiáltványt – három szakmai szervezettel is megerősítve –, amely a magyar közösségi bormarketing körüli (szerintük) áldatlan állapotokra hívja fel a figyelmet. Követeléseiket is megfogalmazták.

hvg.hu Gazdaság

Halálos útra tévedt a hazai borgazdaság

A magyar borágazatot alaposan megviseli a pénzügyi világválság. A bor ugyanis abba a kategóriába tartozik, amelyikről fájó szívvel ugyan, de viszonylag könnyen lemondanak a fogyasztók. A visszaesés miatt egyre nehezebben finanszírozhatók a beruházási hitelek. A kieséseket a termelési költségek, elsősorban a szőlő felvásárlási árának mérséklésével igyekeznek csökkenteni a pincészetek, ami viszont kilátástalan helyzetbe hozza a szőlőtermelőket. Az ágazat eddigi lassú, fokozatos leépülése sebességet válthat.

hvg.hu Gazdaság

Tovább folyik a harc a borászati marketingpozíciókért és pénzekért

Együttműködésre van szükség bormarketingben ahhoz, hogy az évi több mint hárommillió hektoliter forgalmú magyar bor fennmaradjon – jelentette ki Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének (MSZBSZ) elnöke. Az újonnan alakult Közösségi Bormarketing Kft. bemutatása alkalmával az elnök hangsúlyozta: azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat.

HVG Itthon

Növekszik a kereslet a történemi borszőlők iránt

Egyre többen keresik idehaza a menő nemzetközi fajták helyett az ősi magyar borszőlőkből készült nedűket. Van miből válogatni: az idők során több ezer fajtát termesztettek a Kárpát-medencében.