Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"26be9194-9752-43f8-9162-aeb269c798ee","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Renault 5 után egy újabb legendás francia típus is feltámad, megkezdődött a Renault 4 értékesítése.","shortLead":"A Renault 5 után egy újabb legendás francia típus is feltámad, megkezdődött a Renault 4 értékesítése.","id":"20250317_ujabb-retrojargany-feny-derult-a-vadonatuj-renault-4-e-tech-arara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26be9194-9752-43f8-9162-aeb269c798ee.jpg","index":0,"item":"ba7737a2-8cfc-4b31-824a-057b2640fdb3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250317_ujabb-retrojargany-feny-derult-a-vadonatuj-renault-4-e-tech-arara","timestamp":"2025. március. 17. 07:21","title":"Újabb retrójárgány: fény derült a vadonatúj Renault 4 árára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem csoda, hogy egyre több helyen egyre nehezebb közlekedni.","shortLead":"Nem csoda, hogy egyre több helyen egyre nehezebb közlekedni.","id":"20250318_Tiz-ev-alatt-egymillioval-tobb-jarmu-az-utakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a.jpg","index":0,"item":"dc927685-5c6e-4d52-8510-bf7fd53a9cfa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250318_Tiz-ev-alatt-egymillioval-tobb-jarmu-az-utakon","timestamp":"2025. március. 18. 10:03","title":"Autódömping Magyarországon: tíz év alatt 1,1 millióval több kocsi az utakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4167f196-939e-4c2e-b2de-77f9104b5575","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A betegtájékoztatás és a betegelégedettség fejlesztése lesz Kőnig doki feladata.","shortLead":"A betegtájékoztatás és a betegelégedettség fejlesztése lesz Kőnig doki feladata.","id":"20250318_Konig-Robert-gyermeksebesz-miniszterelnoki-biztos-betegtajekoztatas-betegelegedettseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4167f196-939e-4c2e-b2de-77f9104b5575.jpg","index":0,"item":"54d247cb-d378-40dd-a89c-71f4e145eec8","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_Konig-Robert-gyermeksebesz-miniszterelnoki-biztos-betegtajekoztatas-betegelegedettseg","timestamp":"2025. március. 18. 16:11","title":"Orbán Viktor miniszterelnöki biztosnak nevezte ki Kőnig Róbert gyermeksebészt, akinek a HVG Könyveknél jelent meg „Ilyen egy kórház” című könyve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c832ce3b-3630-48bb-b804-1d5616f7aca8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A méregerős és szuperkönnyű Maserati GT2 Stradale listaára jelentősen meghaladja a 150 millió forintot.","shortLead":"A méregerős és szuperkönnyű Maserati GT2 Stradale listaára jelentősen meghaladja a 150 millió forintot.","id":"20250318_magyarorszagon-a-maserati-mc20-gt2-stradale-meregdraga-kozuti-versenyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c832ce3b-3630-48bb-b804-1d5616f7aca8.jpg","index":0,"item":"fb41d047-0b1e-4510-bafc-635c67324fad","keywords":null,"link":"/cegauto/20250318_magyarorszagon-a-maserati-mc20-gt2-stradale-meregdraga-kozuti-versenyauto","timestamp":"2025. március. 18. 06:41","title":"Magyarországon a Maserati méregdrága közúti versenyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az amerikai türelmetlenség érthető volt, mert bár a jó kapcsolat már akkor is megvolt a magyar miniszterelnök és Donald Trump között, ám ez a gyakorlati együttműködésekben kevéssé látszott, sőt egy sor ügyben az amerikai érdekekkel szemben foglaltunk állást, legyen az a CEU elüldözése vagy orosz fegyverkereskedők kiadása.","shortLead":"Az amerikai türelmetlenség érthető volt, mert bár a jó kapcsolat már akkor is megvolt a magyar miniszterelnök és Donald...","id":"20250317_usaid-kormany-amerikai-kapcsolatok-diplomaciai-irat-panyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456.jpg","index":0,"item":"97201bdc-c662-4a98-bd5c-8d8c530cd10b","keywords":null,"link":"/itthon/20250317_usaid-kormany-amerikai-kapcsolatok-diplomaciai-irat-panyi","timestamp":"2025. március. 17. 13:09","title":"2018 végén még a USAID-del való együttműködéssel igyekezett tompítani az Orbán-kormány Trumpék türelmetlenségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Minden valószínűség szerint Trump majd a saját felületén, a Truth Socialon számol be róla.","shortLead":"Minden valószínűség szerint Trump majd a saját felületén, a Truth Socialon számol be róla.","id":"20250318_trump-putyin-telefon-feher-haz-tuzszunet-targyalas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56.jpg","index":0,"item":"cb54ab76-8454-42db-b328-74daf2f26fb8","keywords":null,"link":"/vilag/20250318_trump-putyin-telefon-feher-haz-tuzszunet-targyalas-ebx","timestamp":"2025. március. 18. 18:14","title":"Több mint egy órát tartott Trump és Putyin megbeszélése, de a Fehér Ház nem akarja elárulni az eredményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"650d3a5a-88e1-4da1-a38b-1b8410809ce0","c_author":"Békesi László","category":"360","description":"„Az 1995-ös magyar stabilizációs program előkészítésének és végrehajtásának objektív szakmai elemzése, erényeinek és hiányosságainak feltárása és értékelése, tapasztalatainak felhasználása ma még hiányzik, és a mai magyar politikai légkörben egyelőre lehetetlen” – írja visszatekintésében Békesi László, a Horn-kormány első pénzügyminisztere, aki a miniszterelnökkel való hadakozás kilátástalanságába belefáradva 1995. január 29-én bejelentette lemondását. A harminc éve, 1995. március 12-én bejelentett stabilizációs programról a Magyar Nemzeti Bank elnökének, Surányi Györgynek és Bokros Lajosnak, a Békesi Lászlót váltó pénzügyminiszternek a visszatekintését közöltük. Békesi László az 1994. május 11-től 1995. február 28-ig terjedő időszak fejleményeit tekinti át. Memoárját szerkesztve, minimális rövidítésekkel tesszük közzé.","shortLead":"„Az 1995-ös magyar stabilizációs program előkészítésének és végrehajtásának objektív szakmai elemzése, erényeinek és...","id":"20250318_Bekesi-Laszlo-a-Bokros-csomagrol-horn-gyula-stabilizacios-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/650d3a5a-88e1-4da1-a38b-1b8410809ce0.jpg","index":0,"item":"4e864471-28df-43b1-a408-a8109452a906","keywords":null,"link":"/360/20250318_Bekesi-Laszlo-a-Bokros-csomagrol-horn-gyula-stabilizacios-program","timestamp":"2025. március. 18. 13:32","title":"Békesi László a Bokros-csomagról: Horn Gyula végül élére állt annak a programnak, amelyet minden lehetséges eszközzel halogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e65f420f-cd7c-4a0a-a5b5-591a0a07373b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tárca szerint a pedagógus valótlan nyilatkozatot tett. ","shortLead":"A tárca szerint a pedagógus valótlan nyilatkozatot tett. ","id":"20250318_Jozsef-Attila-dij-nyomozas-molesztalas-visszavonas-kulturalis-es-innovacios-miniszterium-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e65f420f-cd7c-4a0a-a5b5-591a0a07373b.jpg","index":0,"item":"15836178-9ecd-484c-8419-432584054f0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_Jozsef-Attila-dij-nyomozas-molesztalas-visszavonas-kulturalis-es-innovacios-miniszterium-ebx","timestamp":"2025. március. 18. 11:05","title":"Visszavonja a minisztérium az állami díjat, amit egy olyan tanárnak adtak, akivel szemben molesztálás miatt nyomoznak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 2007 előtti szintre csökkent a személygépkocsik száma Magyarországon, amivel párhuzamosan - ha nem is jelentős mértékben -, de bővült a helyközi személyszállítás: az utasok száma 2010-ben 2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a KSH mai, a szállítási teljesítmények alakulásáról szóló gyorsjelentéséből.
2010-ben az árutonna-kilométerben mért áruszállítási teljesítmény lényegében nem változott, (0,7%-kal nőtt), miközben a szállított áruk tömege 8%-kal volt kevesebb az előző évihez viszonyítva. A helyközi személyszállításban mind az utasforgalom, mind az utaskilométerben mért teljesítmény csekély mértékben emelkedett, 2 illetve 1%-kal. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma valamelyest – 1%-kal – nőtt, s 8,2 millió főt tett ki. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik 61 ezres száma – ezek egynegyede használt volt – 19%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Áruszállítás
A szállított áruk tömege – 280 millió tonna – 8%-kal alacsonyabb volt, mint 2009-ben. A változás egyfelől a vasúti (8%), a csővezetékes (6%) és a belvízi (28%) szállítás növekedésének, másfelől a közúti szállítás 13%-os csökkenésének az eredője. Az árutömeg 71%-át közúton, 16%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb (90%) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 50 milliárd árutonna-kilométer – 1%-kal emelkedett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15, 7, illetve 30%-kal nőtt, miközben a közúti szállításé 5%-kal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 11, míg a belvízi szállítás 5%-kal részesedett.
A nemzetközi áruszállítás volumene 11, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 3%-kal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 14%-kal, teljesítménye 5%-kal csökkent.
A közúti áruszállítás 13%-os volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye. Nemzetközi viszonylatban 3%-kal nagyobb tömegű árut szállítottak 2010. évben, mint 2009-ben, de a belföldi szállítás visszaesését ez sem tudta kompenzálni.
Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az árutömeg mindössze 14%-a lépi át az országhatárt. Az összteljesítmény csökkenésében szerepet játszik a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz képest bekövetkezett 5%-os csökkenése.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban 7, a nemzetközi relációban pedig 4%-kal csökkent. A szomszédos országokba irányuló szállítások számának növekedésével rövidebbé váltak a szállítási távolságok. A belföldi szállítás visszaesésében a fuvardíj ellenében végzett szállítás nagyobb szerepet játszott (7%-kal csökkent), szemben a saját számla ellenében végzett szállítással, amely 5%-kal esett vissza. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, és csökkent az üresen megtett út aránya.
A vasúti áruszállítás volumene 8, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest, főként a nemzetközi behozatali teljesítmény növekedésének köszönhetően.
A tranzitszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye is 15%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest. A volumenben (tonnában) mért teljesítmény a nemzetközi viszonylatban lényegesen nagyobb, mint a belföldiben. Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény mindkét relációban meghaladta a bázisévit, s a nemzetközi szállítás itt is kedvezőbben alakult, a növekedése 17%-ot tett ki.
A belvízi áruforgalom volumene – az igen alacsony bázis következtében – 28%-kal, az árutonnakilométerben kifejezett teljesítménye 30%-kal nőtt a 2009. évihez képest, amellyel nemcsak hogy meghaladta a gazdasági válság előtti szintet, hanem 2010-ben egyben az elmúlt évtized legnagyobb forgalma alakult ki. A teljesítmény növekedése lényegében a nemzetközi szállításnak köszönhető: az összes teljesítmény 58%-a átmenő forgalom, 30%-a export, 12%-a import, a belföldi forgalom részaránya elenyésző, még a 2 ezreléket sem teszi ki. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 10%, az összteljesítményből 9% volt.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.
Személyszállítás
A helyközi személyszállítás naturális mutatókban mérhető teljesítménye kis mértékben emelkedett, az utasok száma 2%-kal, az utaskilométer 1%-kal nőtt 2009-hez képest. A belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbuszforgalom súlya a meghatározó: 79%. A nemzetközi szállításban 55%-os részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, az autóbusz 19, a vasút 26%-os hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 72 országgal lebonyolított utasforgalma 8,2 millió fő volt, 1%-kal több a bázisidőszakhoz képest Ezt az utasforgalmat összesen 105,5 ezer, az előző évinél 4%-kal kevesebb járattal realizálta. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss, a Travel Service és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 70 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy. A legnagyobb súlyú országok a menetrend szerinti forgalomban Németország, az Egyesült Királyság és Olaszország, míg a nem menetrend szerinti forgalomban Egyiptom, Törökország, Görögország és Tunézia voltak.
A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 6%-kal csökkent az előző évihez képest. A legmagasabb – az utasszámot tekintve 56%-os, az utaskilométert figyelembe véve 59%-os – részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt. Az autóbuszon utazók 47%-a Budapesten közlekedett.
Közúti gépjárművek állománya
2010. december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből kevesebb, mint 3 millió személygépkocsi. 2010. során a hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, visszaesett a 2007 előtti szintre, a többi gépjármű száma az előző év azonos, év végi időpontjához képest lényegében stagnált. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.
2010. folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer volt, 19%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban, a 2006. évinek pedig az egyharmadát sem érte el. A visszaesés az első félévre volt jellemző, a III. negyedévben az előző év azonos időszakához képest 15%-kal, a IV. negyedévben 4%-kal nőtt a forgalomba helyezések száma. A 2010-ben első alkalommal regisztrált személygépjárművek negyede volt használt. A használt személygépkocsik aránya az első forgalomba helyezéseken belül 2006-ban még csak 9% volt.