szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tavaly 39,9 millió külföldi látogató érkezett Magyarországra, 1,8 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban, s az összes fogyasztásuk is csökkent 0,8 százalékkal, 1.190 milliárd forintra - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán.

A külföldre látogató magyarok 658 milliárd forintot költöttek, 14,7 százalékkal kevesebbet mint 2009-ben. A közlemény szerint a magyar állampolgárok tavaly 3,5 százalékkal kevesebb, 16,3 millió alkalommal utaztak külföldre, 2009-hez viszonyítva az egy- és a többnapos utazások száma egyformán csökkent 1,6, valamint 7,1 százalékkal.

Az időszak végén az utasforgalmi egyenleg 532 milliárd forintot tett ki, 24,2 százalékkal többet, mint 2009-ben.

A külföldiek 2010-ben összesen 95,7 millió napot töltöttek el Magyarországon, költésük 70 százaléka a turisztikai fogyasztásokhoz kapcsolódott. A hozzánk érkezők kiadásainak fogyasztási szerkezete összességében változatlannak mondható. Az egy napra látogatók kiadásaik 68 százalékát  élelmiszerek és egyéb árucikkek, a több napra látogatók kiadásaik 45 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra költötték.
   
Az eddigi tendenciától eltérően 2010-ben először csökkent az egy napra látogatók száma, 4 százalékkal, aminek oka a nem turisztikai motivációval érkezők számának mérséklődése. A több napra látogatók száma 2008 óta növekszik, tavaly 5 százalékkal volt több, mint 2009-ben.
   
Több napra 2010-ben is a legnagyobb számban Németországból és Ausztriából érkeztek külföldiek, átlagos tartózkodási idejük 6,9 nap volt. A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai terület és régió 2010-ben Budapest és Nyugat-Dunántúl volt. A szabadidő eltöltésének céljából és az üzleti célból tett utak száma egyaránt mérséklődött, a nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés emelkedett ki.

A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete jelentősen különbözik az egy, illetve a több napra látogatóknál. Az egy napra látogatók kiadásaik közel felét egyéb árucikkek vásárlására, míg a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve élelmiszer- és italvásárlásra fordították. Tavaly jelentősen nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző évhez képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!