szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ), mert elégedetlen a Volánnál lezajlott alágazati bértárgyalások eredményével, ezért a Rogán Antal vezette bizottságnál keresi igazát.

A Rogán Antal (Fidesz) vezette Bérmonitoring Bizottságot idén februárban hozta létre a Fidesz és a KDNP frakció azzal a céllal, hogy a köz- és a magánszférában megvizsgálják, teljesültek-e az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) tavaly decemberi ülésén született bérmegállapodások. Az OÉT-en a felek megállapodtak abban, hogy a minimálbér 6,1 százalékkal, a garantált bérminimum pedig 5 százalékkal fog emelkedni 2011-ben. Ajánlásként 4-6 százalékos bruttó béremelést is megfogalmaztak azzal, hogy ez elsősorban az alacsony és középkeresetűek béremelésével jöjjön létre.

A KMSZ szerdai, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint tarthatatlan az a helyzet, hogy míg más közlekedési alrendszereknél a bérkompenzációt meghaladó keresetfejlesztés történt, addig a Volánoknál "nem volt szándék és akarat" még az OÉT ajánlásának, vagyis a 4-6 százalékos bérfejlesztésnek a megközelítésére sem.

A szakszervezet felhívja a figyelmet, hogy súlyos bérfeszültség terheli a megalakuló közlekedési holding munkáját, mivel a Volán-cégcsoportnál a keresetek messze elmaradnak a társ közlekedési alrendszerek kereseteitől. Az érdekképviselet szerint a kialakult helyzet miatt nemcsak a munkaadói szövetséget, hanem a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t is felelősség terheli, mivel a társaság "évek óta végletesen visszafogott bérpolitikát erőltet a Volán-társaságokra".

A "bérbefagyasztás" következménye, hogy Volán-társaságcsoport munkavállalóinak átlagkeresete mintegy 25.000 forinttal elmarad a nemzetgazdasági átlagtól - hangsúlyozza a KMSZ.

A közlekedési munkástanácsok egyben kezdeményezi egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program kidolgozását, amelynek fedezetéül álláspontjuk szerint a Volán-társaságok átlagosan 7-8 millió forintos árbevétele szolgálhat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!