Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","shortLead":"Jelentősen átírják az évtizedes jogszabályt.","id":"20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ed26578-f807-4ff7-999a-b14177c36f3b.jpg","index":0,"item":"33c19727-ea61-481e-bc2c-a487b0aff72e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250219_Jon-az-uj-KRESZ-sebesseghatarok-mobilozas-kotelezo-bukosisak","timestamp":"2025. február. 19. 09:24","title":"Jön az új KRESZ: bevezetnék a 140-es tempót, korlátoznák a gyalogosok mobilozását, kötelező lehet a biciklis sisak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A magyar kormány ahelyett, hogy kiállna az ország érdekeiért, kaján örömmel figyeli, ahogy a háborús agresszor Putyin és az Európával ellenséges Trump Magyarország feje fölött dönt Kelet-Európa, benne Magyarország jövőjéről. Vélemény.","shortLead":"A magyar kormány ahelyett, hogy kiállna az ország érdekeiért, kaján örömmel figyeli, ahogy a háborús agresszor Putyin...","id":"20250218_Szijjarto-Orban-realitasa-merjunk-pondrok-lenni-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"070af048-b948-4890-988a-3b13badd8c7c","keywords":null,"link":"/360/20250218_Szijjarto-Orban-realitasa-merjunk-pondrok-lenni-velemeny","timestamp":"2025. február. 18. 15:44","title":"Szijjártó és Orbán realitása: Merjünk pondrók lenni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7247334-fe1c-487d-a167-669c129386da","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Általános amnesztiájáért indított petíciót Rafael Lion szegedi jogász, aki szerint Budaházy György és Kónya Endre ügye után mérlegelni kell, ki, miért, és mennyit ül börtönben. A kezdeményezés a cigány közösségeknek árt a legtöbbet. Vélemény.","shortLead":"Általános amnesztiájáért indított petíciót Rafael Lion szegedi jogász, aki szerint Budaházy György és Kónya Endre ügye...","id":"20250219_revesz-velemeny-amnesztia-peticio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7247334-fe1c-487d-a167-669c129386da.jpg","index":0,"item":"c5aea036-f9d9-4ca3-83ae-96cc8945c225","keywords":null,"link":"/360/20250219_revesz-velemeny-amnesztia-peticio","timestamp":"2025. február. 19. 11:56","title":"Révész Sándor: A „cigánybűnözés” rehabilitálásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kocsis Máté szerint gátlástalan támadás érte a magyar szuverenitást, ami ellen gátlástalanul kell védekezni.","shortLead":"Kocsis Máté szerint gátlástalan támadás érte a magyar szuverenitást, ami ellen gátlástalanul kell védekezni.","id":"20250219_kormanybiztost-egyesult-allamok-usaid-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"0105d4b1-fa54-48fa-b1ca-e45b84c3b61c","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_kormanybiztost-egyesult-allamok-usaid-ebx","timestamp":"2025. február. 19. 19:12","title":"Orbánék új kormánybiztost neveznek és küldenek ki az Egyesült Államokba, hogy megnézze, kik kaptak pénzt onnan az elmúlt 10 évben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c16eb5a4-c4d4-4dea-a5f8-f5e7b396af0d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Erőszakos kannibalizmusra talált nyomot egy nemzetközi kutatócsoport egy olyan ősrégi kultúrában, amely egyébként gyönyörű sziklaművészetéről ismert.","shortLead":"Erőszakos kannibalizmusra talált nyomot egy nemzetközi kutatócsoport egy olyan ősrégi kultúrában, amely egyébként...","id":"20250218_europai-kannibalizmus-nyomai-magdalen-idoszak-jegkorszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c16eb5a4-c4d4-4dea-a5f8-f5e7b396af0d.jpg","index":0,"item":"9ad371a3-198c-456b-8683-adbf42f41394","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_europai-kannibalizmus-nyomai-magdalen-idoszak-jegkorszak","timestamp":"2025. február. 18. 19:03","title":"Szörnyű rituálé: koponyákat repesztettek és megették az agyat Európában a jégkorszaki kannibálok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86badeaa-a276-4059-8974-2c09c13b624d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hosszabb utazási időre, rövidebb útvonalon közlekedő elővárosi járatokra kell számítani csütörtök délelőtt.","shortLead":"Hosszabb utazási időre, rövidebb útvonalon közlekedő elővárosi járatokra kell számítani csütörtök délelőtt.","id":"20250220_mav-valtohiba-nyugati-fennakadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86badeaa-a276-4059-8974-2c09c13b624d.jpg","index":0,"item":"99027fe0-22cf-45b0-ad38-49e13d975253","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_mav-valtohiba-nyugati-fennakadas","timestamp":"2025. február. 20. 10:12","title":"Váltót rongált egy vonat, akadozik a vonatközlekedés a Nyugati és Kőbánya-Kispest között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cd880df-ef1e-4937-8cad-02a3c8402f84","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A brit külügyminisztérium arra kéri brit állampolgárokat, hogy semmilyen okból ne utazzanak Iránba, mert nagy a kockázata annak, hogy őrizetbe veszik őket.","shortLead":"A brit külügyminisztérium arra kéri brit állampolgárokat, hogy semmilyen okból ne utazzanak Iránba, mert nagy...","id":"20250218_Kemkedessel-vadolnak-egy-brit-hazaspart-Iranban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cd880df-ef1e-4937-8cad-02a3c8402f84.jpg","index":0,"item":"69fe3352-8cd8-46fd-8b91-ce4e1afaaf4c","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Kemkedessel-vadolnak-egy-brit-hazaspart-Iranban","timestamp":"2025. február. 18. 15:32","title":"Kémkedéssel vádolnak egy brit házaspárt Iránban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok tekintetben jobb, mint a versenytársak (OpenAI, Google, DeepSeek) hasonló megoldásai.","shortLead":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok...","id":"20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253.jpg","index":0,"item":"a42db98c-f7b6-43d1-a693-f5d113e5080a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","timestamp":"2025. február. 18. 11:31","title":"Elon Musk bemutatta az MI-t, ami „akkor is az igazságot keresi, amikor az igazság ellentétes azzal, ami politikailag korrekt”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felújítás aranyárban – avagy miért drága a Margit híd?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.
Két évvel ezelőtt kellemetlen meglepetésként érte Budapest akkori vezetését, hogy a Margit híd felújítására kiírt közbeszerzésre mindössze két pályázó jelentkezett, és a kedvezőbb ajánlat is lényegesen drágább volt, mint azt a Városháza becsülte. Az önkormányzat – tartalékkal együtt – 14,8 milliárd forintos mérnökárral számolt, a pályázaton győztes Mh 2009 Konzorcium viszont bruttó 30 milliárd forintos ajánlatot adott.
A győztes konzorciumot a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt., az A-Híd Építő Zrt. és a Strabag-MML Kft. alkotja. A másik pályázatot a Vegyépszer adta be.
A vártnál jóval drágább ajánlatok miatt a fővárosnak mintegy 17,1 milliárd forintot kellett igen rövid idő alatt előteremtenie, ami Budapest eleve szűkös költségvetését tekintve nem volt egyszerű feladat. Új közbeszerzés kiírásának nem lett volna értelme, mivel a pályázatra eleve kevesen jelentkeztek, árverseny tehát tulajdonképpen nem volt, továbbá egy esetleges új közbeszerzés elhúzódása az Európai Unió támogatását is veszélyeztette volna, nem beszélve a felújítás elhúzódásáról.
Felújított elemek - kattintson képeinkért!
Fazekas István
Összekaparva
Felvetődött az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbításának törlése, ezzel azonban szintén sok milliárd forintnyi uniós pénzről mondott volna le a főváros. A főpolgármesteri kabinet úgy döntött: a Margit híd rekonstrukciója elodázhatatlan, ezért más, még halasztható beruházásoktól csoportosítja át a hiányzó összeget, de nagyobb beruházást nem törölnek, és nem írnak ki új közbeszerzést sem.
A főváros 2010-re és 2011-re összesen 14,2 milliárd forintot tervezett be hidak és felüljárók felújítási munkálataira. A főváros és a budapesti hidakat kezelő Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) megvizsgálta, hogy melyek azok a rekonstrukciós munkálatok, amelyeket mindenképpen el kell végezni, s melyek azok, amelyek kockázatmentesen halaszthatók.
Az FKF fenntartói nyilatkozata szerint három híd és felüljáró kivételével a rekonstrukciók többsége halasztható, így a főváros 13,2 milliárd forintot tudott a Margit híd felújítására átcsoportosítani. Ugyancsak elhalasztotta a főváros az M5-Ipacsfa közötti közútfejlesztést, felszabadítva ezzel további 1,6 milliárd forintot. A fennmaradó 2,3 milliárd forintot az akkori városvezetés a kerékpárút-fejlesztésre szánt összegek egy részének uniós forrásokkal való kiváltásával teremtette elő.
Alsó hangon
Egy négy évvel ezelőtti becslés szerint a Margit híd teljes, minden részletre kiterjedő rekonstrukciója 21 milliárd forintba került volna. (A Tarlós István által kiadott, az elmúlt önkormányzati ciklus örökségét összefoglaló Fehér könyv is megállapítja, hogy a forrásbiztosítás költségbecslések alapján történt.) Budapest vezetése ezért egyes műemléki munkák, például a mederpillérek északi irányú meghosszabbításának elhagyásáról döntött, így sikerült a költségeket körülbelül 16 milliárd forintra mérsékelni.
Mivel a felújítás egyes elemei (például a szoborfelújítások és a tartalékkeret) az unió felé nem elszámolhatóak, a főváros az uniós pályázatban 12 milliárd forintos árat tüntetett fel. A kormány 2007-ben döntött arról, hogy a beruházás költségeinek 50 százalékára pályázik Brüsszelnél – így jött ki a hatmilliárd forintos uniós támogatás összege. Később a közgyűlés további 1,85 milliárd forint tartalékkeretet különített el.
Kerékkel vagy anélkül: közlekedés az átjáróban - kattintson képeinkért!
Marton Szilvia
"Valamilyen okból"
Lényegében ma is csak találgatni lehet, miért kerül a tervezettnél sokkal többe a Margit híd felújítása. Árfelhajtó tényező lehetett a kivitelezésre szánt szűk határidő, a háromféle kötbér, a magyar építőipar beszűkülése, valamint – mivel a felújításhoz használt anyagok egy részét külföldről szerzik be – az árfolyamkockázat is. Ugyancsak megdrágította a híd felújítását az, hogy a BKV csaknem végig járt a hídon a rekonstrukció ideje alatt.
"Tetszik vagy sem, a műemléki felújítás drága. Igen, egy több mint 130 éves műemlék híd felújítása sokkal többe kerül, mint egy hasonló kapacitású, új híd felépítése. Mégsem volt kérdés, hogy – ha szerényebb mértékben is, a pénzügyi realitásokat figyelembe véve – a hídnak vissza kell adni eredeti karakterét, amelyet a számtalan át- és újjáépítés, illetve felújítás során csaknem teljesen elveszített" – olvasható Z. Halmágyi Judit építész lapunknak írt publicisztikájában.
Az építész ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a pillérek északi irányú meghosszabbításának elhagyásával, illetve a középpillérben lévő aluljáró meghagyásával több milliárd forintot spóroltak meg. Ugyancsak takarékossági okokból nem építették vissza a Margit híd vámszedő házait, de a helyüket meghagyták, így egy későbbi fejlesztés során van lehetőség ezek rekonstrukciójára.
Az új városvezetés szerint az előző ciklusban szándékosan tartották alacsonyan a kivitelezés költségeit – legalábbis erre utal a főpolgármester által a napokban megjelentetett, a városvezetés elmúlt 10 hónapos tevékenységét összefoglaló Zöld könyv. Ennél tovább az új vezetés sem merészkedik, úgy fogalmaz: a kivitelezés költségeit „valamilyen okból” 50 millió euró alatt tartották, „így nem volt szükség az Európai Bizottság döntésére”.
„Mivel a 6 milliárd forintos európai uniós támogatás lehívásához elengedhetetlenné vált a beruházás nagyprojektté nyilvánítása, új megvalósíthatósági tanulmányt készítettünk. Büszkék vagyunk rá, hogy a korábban a híd felújításához ugyan szervesen hozzátartozó, de a tervezés során figyelmen kívül hagyott munkálatokat az eredeti, átalánydíjas szerződés keretében végeztettük el a kivitelezővel” – olvasható a Zöld könyvben.
Beágyazódva
Az elmúlt évek határidőcsúszásai, kötbérei, kifizetései tükrében érdekes a Margit híd felújításában részt vevő (és részt nem vevő) cégek háttere. Az eredeti pályázaton vesztes Vegyépszert általában jobboldali kötődésűként ismerik, a Nagy Elek vezetése alatt álló cégcsoport az első Orbán-kormány idején futott fel, mint hatalmas autópálya-építési megbízásokat elnyert vállalat. Később viszont a cégnek sikerült a szocialista kormányok idején is megbízásokat kapnia, ami aligha volt jó pont a második Orbán-kormány idején.
A Vegyépszer Margit hídi tendernyerése ezért is lett volna érdekes, hiszen a Fidesz újabb kormányzásakor már „kevésbé preferált” építőipari társaságot az elmúlt hónapokban meglehetősen áttekinthetetlen módon átszervezték, és az átszervezés során több – a konglomerátummal kapcsolatba hozható – cég csődöt jelentett.
Ám a Margit híd felújítását megnyert konzorcium tagjai is számos érdekességgel szolgálnak. E trióban szerepel ugyanis a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt., az A-Híd Építő Zrt. és a Strabag-MML Kft. E három cégről elmondhatjuk, hogy sokkal mélyebben és áthatóbban ágyazódtak be a magyar közbeszerzési világba, mint az első látásra tűnik.
Új alagút kerékpárosoknak - kattintson képeinkért!
bkk.hu
Kötődések
Az osztrák Strabag magyarországi tendernyeréseiről a magyar sajtó általában csak szőr mentén írt, az osztrák lapok viszont előszeretettel vetették fel évről évre a Strabag állítólagos átutalásait. Ezeknek az állítólagos átutalásoknak igen érdekesek a gyanítható közbeeső állomásaik és a feltételezett végpontjaik. Minderről a hvg.hu is beszámolt 2008-ban, amikor Ausztriában nyomozás indult a Strabag társtulajdonosa, Hans Peter Haselsteiner ellen.
Annyi bizonyos, hogy a Strabag a magyar közbeszerzési ranglistákon az elnyert megbízások összege alapján általában a szocialista és liberális koalíciók idején szerepelt előkelőbb helyeken. Fideszes kormányzás idején kicsit mindig visszaszorult az építőipari csoport az állami megrendeléseknél. A Hírbörze Kft. összesítése szerint – amelyet az Index idézett 2008-ban –, a Strabag kapta a legtöbb közbeszerzési megrendelést 2007-ben: a Gyurcsány-kormány idején 60,9 milliárd forintos összegű megbízásaikat csak a Hídépítő tudta megközelíteni akkor, 54,4 milliárd forinttal. (A Margit hidat – mint említettük – a Strabag és a Hídépítő leányvállalatai újítják fel egyébként, a Közgéppel együtt.)
Miközben a Strabag a szociálliberális időkben teljesített általában jól, addig a Közgép inkább a Fideszhez áll közelebb, a cég tisztségviselői között találjuk Németh Miklós vezérigazgatót és Nyerges Zsolt elnököt. Nyerges 2011-ben került a cég élére, mindemellett médiavállalkozásokban is érdekelt, többek között az Infocenter.hu nevű cégén keresztül a jobboldali Heti Válasz hetilap kiadójában. A Közgépben fideszes kötődését jelzi, hogy a cégben felügyelőbizottsági tagságot vállalt 1998-99-ben Wermer András, a Fidesz 2010-ben elhunyt kampánytanácsadója is.
Az utóbbi időben feltűnően sok megrendelést szerző Közgép már az első Orbán-kormány idején feltűnt egy politikailag igen érzékeny üzleti tranzakcióban. Ez a cég tulajdonosa volt ugyanis átmenetileg a Dunaferr Fejlesztő és Karbantartó Kft.-nek (DFK). A DFK kulcsfontosságú lett volna, ha az acélipari csoportot, a Dunaferrt sikerül Fidesz-közeli cégeknek privatizálni. Ez a terv azonban meghiúsult 2001-ben.
Addigra ugyan kiszorították már nagyrészt az előző menedzsmentet a Dunai Vasműből, de aztán a 2002-es kormányváltás előtt visszakerült a DFK a vasmű központi cégéhez. A következő kormányok idején aztán ukrán kézbe került a dunaújvárosi acélipari csoport. Közben az a Németh Miklós, aki csak később, 2004-ben került a Közgéphez – az origo.hu cikke szerint –, már 2001-ben vezérigazgató-helyettes lett a Dunaferr központi cégénél.
Kattintson képeinkért!
Bánkuti András
Erős emberek
Még érdekesebb az A-Híd Építő Zrt. háttere. Ez a cég – már ami a vezető tisztségviselőket és az fb-tagokat illeti – a Hídépítő Zrt.-hez kötődik. A felügyelőbizottságban találjuk a Hídépítő meghatározó személyiségét, Apáthy Endrét, sőt Apáthy Zoltánt is. Madar Gyula és Sal László hídépítős menedzserek pedig az A-Híd cégjegyzésre jogosultjai között szerepelnek.
A Hídépítő „erős embere”, Apáthy Endre sokáig „jól beágyazottnak” tűnt a magyar közbeszerzések világában, míg egyszercsak neki nem támadott Demszky Gábor. A korábbi főpolgármester komoly konfliktusba került a Hídépítő akkori vezérével 2007-ben a metróépítési mizériák, elsősorban a Fővám téri állomásépítés csúszása miatt.
A hídépítős Sal László neve könnyen köthető a jobboldalhoz: Sal ugyanis az első Orbán-kabinet idején elhíresült, azóta felszámolás alá került Millenáris Produkció Kulturális Szolgáltató Rt.-ben is tisztséget vállalt. Szintén az első Fidesz-kormány idején lett Sal a Közgép vezérigazgatója. (Ez a cég szállt be a Dunaferr egyik kulcsfontosságú cégébe 2001-ben.) A Közgép élére 1999-ben került Sal, a posztot 2004-ig, Németh Miklósnak a céghez érkezéséig tartotta meg. Apáthy Endre szintén volt tisztségviselő 1994-98 között a Közgépben is, 1998-tól a Közgép fb-jébe került be pár évre.
* * *Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.