Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76dc6719-d4a6-4fa5-b63d-26110e797abf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A The Pokémon Company 30 tartalomgyártó segítségével adta át a múltnak a Lucasfilm kilencéves Guinness-rekordját.","shortLead":"A The Pokémon Company 30 tartalomgyártó segítségével adta át a múltnak a Lucasfilm kilencéves Guinness-rekordját.","id":"20241127_pokemon-vilagrekord-kartyajatek-scarlet-and-violet-surging-sparks","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76dc6719-d4a6-4fa5-b63d-26110e797abf.jpg","index":0,"item":"b4b446e5-32fc-4419-ab24-b50cb24b9462","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_pokemon-vilagrekord-kartyajatek-scarlet-and-violet-surging-sparks","timestamp":"2024. november. 27. 10:03","title":"Világrekordot döntött a Pokémon: 24 órán át nyitogatták a játékosok a kártyákat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7758abe4-3afc-4a0a-9ac7-d29a0e69cc3c","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Büszkék lehetnek most az önkéntes nyugdíjpénztári vezetők: növekedett a taglétszám, a kezelt vagyon, az átlagos megtakarítás, sőt az átlagbérhez viszonyítva is több pénzt tartanak a számlákon a nyugdíj-megtakarítók.","shortLead":"Büszkék lehetnek most az önkéntes nyugdíjpénztári vezetők: növekedett a taglétszám, a kezelt vagyon, az átlagos...","id":"20241127_onkentes-nyugdijpenztar-megtakaritas-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7758abe4-3afc-4a0a-9ac7-d29a0e69cc3c.jpg","index":0,"item":"2ee058f3-eec4-4ee8-8cd4-f683238f88e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_onkentes-nyugdijpenztar-megtakaritas-bankmonitor","timestamp":"2024. november. 27. 15:29","title":"Megjöttek a friss számok, örülhetnek a nyugdíjpénztárak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e26ada-c9aa-4d68-a381-4f34bb1c0a61","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az olasz miniszterelnök azt mondja, nem bánja, ha szavai miatt rasszistának nevezik.","shortLead":"Az olasz miniszterelnök azt mondja, nem bánja, ha szavai miatt rasszistának nevezik.","id":"20241126_olaszorszag-szexualis-eroszak-migracio-giorgia-meloni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e26ada-c9aa-4d68-a381-4f34bb1c0a61.jpg","index":0,"item":"613921d3-c365-4dd8-a782-e21a9a6f8dab","keywords":null,"link":"/elet/20241126_olaszorszag-szexualis-eroszak-migracio-giorgia-meloni","timestamp":"2024. november. 26. 12:46","title":"Meloni a bevándorlást okolja a nők elleni erőszak erősödéséért, mert szerinte „a nincstelenség degeneráltsághoz vezet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c89f4c98-5a99-4627-967a-cdc0151543ec","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szívás.","shortLead":"Szívás.","id":"20241127_Ennyivel-emelkedik-jovore-a-dohanytermekek-jovedeki-adja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c89f4c98-5a99-4627-967a-cdc0151543ec.jpg","index":0,"item":"0323ae56-4a73-4536-ac71-d7767cb59152","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Ennyivel-emelkedik-jovore-a-dohanytermekek-jovedeki-adja","timestamp":"2024. november. 27. 17:45","title":"Ennyivel emelkedik jövőre a dohánytermékek jövedéki adója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a42f37-297a-42fd-a1b7-ca9e18ea3e0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sajtóhoz eljuttatott felvétel a megszokott címről érkezett, azt állítják a levélben, hogy Radnai Márk hallható rajta.","shortLead":"A sajtóhoz eljuttatott felvétel a megszokott címről érkezett, azt állítják a levélben, hogy Radnai Márk hallható rajta.","id":"20241126_Kiszort-kibszott-sok-penzt-103-milliot-a-Hosok-terei-izere-ujabb-Magyar-Peterrol-szolo-hangfelvetel-kerult-ki-Radnai-Mark-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a42f37-297a-42fd-a1b7-ca9e18ea3e0a.jpg","index":0,"item":"2d54eab8-670c-424e-bc3e-6ca6eddf76a8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Kiszort-kibszott-sok-penzt-103-milliot-a-Hosok-terei-izere-ujabb-Magyar-Peterrol-szolo-hangfelvetel-kerult-ki-Radnai-Mark-ebx","timestamp":"2024. november. 26. 07:44","title":"„Kiszórt kib*szott sok pénzt, 103 milliót a Hősök terei izére” – újabb Magyar Péterről szóló hangfelvétel került ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki pártokra.","shortLead":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki...","id":"20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2.jpg","index":0,"item":"57305122-ed94-4d0e-81ec-50a6ab717c63","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","timestamp":"2024. november. 26. 11:01","title":"21 Kutatóközpont: A válaszadók szerint Magyar Péternek nem kell koalíciós partner, de lenne egy politikus, aki javítaná az esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","shortLead":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","id":"20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4.jpg","index":0,"item":"36f9b997-175d-455a-a032-8a61ed70f9a0","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","timestamp":"2024. november. 26. 06:45","title":"Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","shortLead":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","id":"20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26.jpg","index":0,"item":"3825b2ca-2207-44f1-84de-8054b3c0a230","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","timestamp":"2024. november. 26. 11:51","title":"Magukat rendőrnek kiadva csaltak ki milliókat idősektől azzal a szöveggel, hogy a gyerekük lebukott fegyverkereskedő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Margit híd építészete, Budapest életében betöltött szerepe és a felújítás jelentősége egy építész szemével. Z. Halmágyi Judit írása.
Találó szlogent választott a budapesti Városháza, amikor 2009-ben megkezdte a Margit híd felújítását. „Annyi mindent összeköt” – hirdették a rekonstrukció részleteiről tájékoztató táblák, plakátok, szórólapok. Valóban: amellett, hogy a Margit híd Budapest egyik legnagyobb forgalmú, a belvárost az országos közúthálózatba bekötő átkelője, összeköttetést biztosít a Nagykörút, és a budai körút között; felfűzi a Széll Kálmán teret, és a Petőfi híddal együtt körbezárja, s egyben kinyitja Budapest belső városrészét.
A híd unikálisnak tekinthető abban is, hogy nincs még egy olyan útvonal Budapesten, amelyen keresztül – mind Budáról, mind Pestről – ilyen gyorsan és ilyen egyszerűen elérhető az egyik legfontosabb budapesti zöldterület, azaz a Margitsziget.
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
hvg.hu
A Margit hidat – a Lánchíddal, az Erzsébet híddal és a Szabadság híddal ellentétben – nem jellemzik erős vertikális elemek, ennyiben kirí Budapest belső részének átkelői közül. Ezt „orvosolta” Schulek Frigyes progresszív terve, aki az 1870-es években neogótikus stílusú, acélszerkezetes kilátót tervezett a középpillér tengelyébe, karaktert adva ezzel a hídnak. A tervet – mily meglepő – annak magas költségeire hivatkozva végül elutasították; akkoriban sem ment ez nagyon másképp. Végül szerényebb tervek valósultak meg: a pillérek tömbszerűségét szobrok, és a tengelyükön elhelyezett obeliszkek oldották.
Egy álom
Amikor a híd felújítása annyi év után végre napirendre került, az volt az álmunk, hogy ezt a XIX. században financiális okokból elvetett elemet a XXI. századi építészet eszközeivel megteremtsük. Az Európa Kulturális Fővárosa 2010-es budapesti pályázata során fogalmaztunk meg egy a hidat kiegészítő projektet: egy a villamossínek fölé magasodó, a Dunába is benyúló, de a hajózási útvonalakat nem zavaró, XXI. századi, finom, szoborszerű testtel akartuk megidézni Schulek tervét. Kávézókat, turisztikai központot, rekreációs teret álmodtunk a létesítménybe.
Budapest akkori vezetése felelős döntést hozott, amikor azt kérte: fogalmazzuk meg azt, ami reálisan megvalósítható. Meg kell itt említeni Ikvai-Szabó Imrét, aki a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettesként gyakorlatilag morzsánként kaparta össze a felújításhoz szükséges pénzt, amikor kiderült, hogy a Margit híd rekonstrukciója az eredetileg becsültnél sokkal többe kerül. Ha csak átmenetileg is, de lemondtunk tervünkről, mégis optimista vagyok, mivel kiderült: a híd statikailag befogadó, műszakilag nincs akadálya a felépítmény későbbi megvalósításának.
Tetszik vagy sem, a műemléki felújítás drága. Igen, egy több mint 130 éves műemlék híd felújítása sokkal többe kerül, mint egy hasonló kapacitású, új híd felépítése. Mégsem volt kérdés, hogy – ha szerényebb mértékben is, a pénzügyi realitásokat figyelembe véve – a hídnak vissza kell adni eredeti karakterét, amelyet a számtalan át- és újjáépítés, illetve felújítás során csaknem teljesen elveszített.
Kompromisszum
Emellett teret akartunk adni a legfontosabb civil igényeknek, köztük elsősorban a kerékpáros szervezetek felvetéseinek. Szerettünk volna az északi és a déli oldalon is kerékpárutat építeni, a híd könnyűszerkezetes acélkonzollal való kiszélesítését azonban a déli oldalon a műemlékes szakemberek elutasították. Fontos volt, hogy a déli oldal pillérszobrait a napfény ki tudja emelni, nem függetlenül attól, hogy a Duna-parti világörökséget északon épp a Margit híd zárja le – ez jogos igény. Végül az északi járda kiszélesítése mellett döntöttünk, amely városképi szempontból kevésbé meghatározó.
Elvetettük azt a megoldást, hogy a híd szélesítésével együtt a pilléreket mintegy előre csúsztassuk, a szobrokat pedig áthelyezzük. Amellett, hogy ezzel elkerültük a híd eredeti építészeti megfogalmazásának, kőstruktúrájának megbontását és egy nem architektonikus műszaki megoldás alkalmazását, megspóroltunk kétmilliárd forintot.
Úgy is mondhatnám, hogy a budapestiek most egy kétarcú hidat kapnak vissza: míg a déli oldal az obeliszkek, a címerek, mellvédek újjáépítésével autentikus maradt (vagy ismét az lett), az északi oldal műszaki szempontból megfelel a mai kor elvárásainak. Némiképp árnyékba húzódva persze itt is fellelhetőek az eredeti struktúrák. Ezzel az okos kompromisszummal mindannyian elégedettek voltunk.
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
Budapest 2010 - Európa Kultúrális Fővárosa pályázat
Lehetőségek
Ugyanakkor nemcsak az építés, a bontás is pénzbe kerül. A középpillér aluljárójának, lépcsősorának meghagyásával a főváros további egymilliárd forintot takarított meg, de nemcsak ez a szempont vezérelt minket: a XX. században kialakított aluljáró, és a hozzá kapcsolódó balkon egyedülálló látványt nyújt a városra; aki innen látja Budapestet, az a főváros lényegét kapja. Fontos ugyanakkor, hogy a Margitsziget és a híd felszíni összeköttetésének megteremtésével a Margit híd nem autó-, hanem emberközpontúvá vált. Az aluljáró meghagyásával azonban megteremtettük – pontosabban nem vettük el – a lehetőségét a híd további fejlesztésére, funkcióbővítésére: a középpillérben a jövőben találkozóhely, információs és turisztikai pont, vagy bár is kialakítható.
Ugyanez volt a cél akkor is, amikor meghagytuk az egykori vámszedőházak helyét, amelyeket most ugyancsak takarékossági szempontoktól vezérelve nem építettünk újjá, de az alapok megvannak. Bármikor újra felépíthetők, vagy modern módon megidézhetők; úgy hozhatók létre itt teraszok, kávézók, hogy a környező zöldfelületeket nem kell igénybe venni. Hangsúlyozom: ez nem kerül közpénzbe: magántőkéből megvalósítható, és a környék frekventáltságát tekintve meggyőződésem, hogy a befektetett költség hamar megtérül.
A Margit híd tehát elkészült, mégsincs kész. A mostani felújítással a híd ismét biztonságos lett, visszakapta régi patináját, értékeit, de megteremtettük a lehetőségét a továbbfejlesztésének, annak, hogy az építészet mai eszközeivel továbbgondoljuk ezt a minden szempontból kiemelkedő műtárgyat. A Margit híd ugyanis műemlék, de nem emlékmű, nem is szabad azzá válnia. Ez a lényege a hagyományokat tisztelő, ám jövőbe tekintő városépítésnek is.
A szerző építész, 2006 és 2010 között a Fővárosi Közgyűlés tagja.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.