Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az olasz gazdasági hajtóerőnek számító Fiat-csoport bejelentette, hogy január elsejétől kilép a Confindustria gyáriparos szövetségből. Közgazdászok, szakszervezetek és sajtó a torinói nagyvállalat döntésének következményeit elemzi.
Ajánlott levélben közölte a Confindustria elnökével, Emma Marcegagliával a Fiat és a Fiat Industrial távozását Sergio Marchionne. Az 1899-ben alapított torinói autógyárból kinőtt csoport ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a harminc országban száznyolcvanegy gyárat üzemeltető Fiat nem kíván "eltávolodni az egész világon létező ipari feltételektől".
Marchionne a június 28-i megállapodásra utalt, melyet a Confindustria a szakszervezeti konföderációkkal írt alá az országos kollektív szerződések és a munkavállalói érdekképviseleti rendszer fenntartásáról. A római kormány ezzel párhuzamos megszorító csomagjának 8. cikke a kollektív szerződések mellett területi és vállalati megállapodások előtt is utat nyitott például a dolgozók elbocsátásának terén. A legnagyobb szakszervezet, a CGIL a szeptember 6-i általános sztrájkkal válaszolt. Szeptember 21-én szakszervezetek és Confindustria ismét megerősítette a június végén lefektetett elveket.
Marchionne erre mondott nemet hangsúlyozva, hogy 2012 január elsejétől a Fiat kizárólag a területi ipari uniók tagja lesz. A szakszervezetekkel való tárgyalásokon és a szerződésekben, a Fiat önállóan jár el - a 150 ezer olasz vállalatot és öt és fél millió munkahelyet képviselő Confindustriától függetlenül.
Marchionne motivációi alaptalanok, a Fiat kilépése nem gyengíti a gyáriparos szövetséget - reagált Marcegaglia. Guidalberto Guidi, a Confindustria ipari kapcsolatokért felelős tanácsosa szerint viszont a Fiat távozása "robbanásszerű lépés, mely drámai módon átalakítja a belső viszonyokat". A Fiat döntése az olasz nehézipar más szereplőit is hasonló lépésre kényszeríti.
A Fiat a közös szabályokon túllépve egyedül akarja diktálni az ipari kapcsolatokat - hangoztatta a CGIL-főtitkár Susanna Camusso. A Fiat távozásával a Confindustria öt millió eurós tagdíjtól esik el, de ennél is nagyobb veszteség a legnagyobb olasz vállalat, az eddig az itáliai gyáriparral egynek számító Fiat és a szövetség közötti törés.
A Fiat és a Confindustria története elválaszthatatlan volt - emlékeztetett a sajtó arra, hogy a szövetséget 1974-76 között Giovanni Agnelli vezette, majd 2004-2008-ban a Fiat volt elnöke, a politikai színrelépésre készülő Luca Cordero Montezemolo. Elemzők éppen a Montezemolo és a Marchionne szerint szintén a Berlusconi-kormány ellen politizáló Marcegaglia közötti harcot látják a háttérben.
A Confindustriával való törés után a Fiat-részvények zuhanásnak indultak. A Fiat úgy viselkedik mintha külföldi cég lenne Itáliában megfeledkezve tradícióról és szociális kohézióról - írta a La Repubblica napilap keddi száma.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.