szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az olasz gazdasági hajtóerőnek számító Fiat-csoport bejelentette, hogy január elsejétől kilép a Confindustria gyáriparos szövetségből. Közgazdászok, szakszervezetek és sajtó a torinói nagyvállalat döntésének következményeit elemzi.

Ajánlott levélben közölte a Confindustria elnökével, Emma Marcegagliával a Fiat és a Fiat Industrial távozását Sergio Marchionne. Az 1899-ben alapított torinói autógyárból kinőtt csoport ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a harminc országban száznyolcvanegy gyárat üzemeltető Fiat nem kíván "eltávolodni az egész világon létező ipari feltételektől". 

Marchionne a június 28-i megállapodásra utalt, melyet a Confindustria a szakszervezeti konföderációkkal írt alá az országos kollektív szerződések és a munkavállalói érdekképviseleti rendszer fenntartásáról. A római kormány ezzel párhuzamos megszorító csomagjának 8. cikke a kollektív szerződések mellett területi és vállalati megállapodások előtt is utat nyitott például a dolgozók elbocsátásának terén. A legnagyobb szakszervezet, a CGIL a szeptember 6-i általános sztrájkkal válaszolt. Szeptember 21-én szakszervezetek és Confindustria ismét megerősítette a június végén lefektetett elveket.

©

Marchionne erre mondott nemet hangsúlyozva, hogy 2012 január elsejétől a Fiat kizárólag a területi ipari uniók tagja lesz. A szakszervezetekkel való tárgyalásokon és a szerződésekben, a Fiat önállóan  jár el - a 150 ezer olasz vállalatot és öt és fél millió munkahelyet képviselő Confindustriától függetlenül.

Marchionne motivációi alaptalanok, a Fiat kilépése nem gyengíti a gyáriparos szövetséget - reagált Marcegaglia. Guidalberto Guidi, a Confindustria ipari kapcsolatokért felelős tanácsosa szerint viszont a Fiat távozása "robbanásszerű lépés, mely drámai módon átalakítja a belső viszonyokat". A Fiat döntése az olasz nehézipar más szereplőit is hasonló lépésre kényszeríti.

A Fiat a közös szabályokon túllépve egyedül akarja diktálni az ipari kapcsolatokat - hangoztatta a CGIL-főtitkár Susanna Camusso. A Fiat távozásával a Confindustria öt millió eurós tagdíjtól esik el, de ennél is nagyobb veszteség a legnagyobb olasz vállalat, az eddig az itáliai gyáriparral egynek számító Fiat és a szövetség közötti törés.

A Fiat és a Confindustria története elválaszthatatlan volt - emlékeztetett a sajtó arra, hogy a szövetséget 1974-76 között Giovanni Agnelli vezette, majd 2004-2008-ban a Fiat volt elnöke, a politikai színrelépésre készülő Luca Cordero Montezemolo. Elemzők éppen a Montezemolo és a Marchionne szerint szintén a Berlusconi-kormány ellen politizáló Marcegaglia közötti harcot látják a háttérben.     

A Confindustriával való törés után a Fiat-részvények zuhanásnak indultak. A Fiat úgy viselkedik mintha külföldi cég lenne Itáliában megfeledkezve  tradícióról és szociális kohézióról - írta a La Repubblica napilap keddi száma.  

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hivatalos: ma még haza kell érnie 10-re, holnap már nem

Hivatalos: ma még haza kell érnie 10-re, holnap már nem

Megint lefújták a női hokivébét, a magyarokat is érinti a döntés

Megint lefújták a női hokivébét, a magyarokat is érinti a döntés

Závecz: Áprilisban is erősödött a Fidesz és a Jobbik is

Závecz: Áprilisban is erősödött a Fidesz és a Jobbik is