Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","shortLead":"Várkonyi Andrea is ezt kortyolta a híres jachtos felvételen.","id":"20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f2800e0-6491-4e1d-bab1-ab5f3429b2ff.jpg","index":0,"item":"786e7c85-720b-4ea8-8922-1793ee5b12d3","keywords":null,"link":"/elet/20250303_hell-jegeskave-reklamarc-megan-fox","timestamp":"2025. március. 03. 12:16","title":"Megan Foxszal reklámozzák a Hell jegeskávéját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ddcbba-80bf-4f7f-9075-56513e6ba21b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Folyamatosan jön majd a pénz” – jósolta Kiss Ambrus, de ehhez először a fővárosnak pereket kell nyernie. Sorozatban, éveken keresztül. Kisst Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"„Folyamatosan jön majd a pénz” – jósolta Kiss Ambrus, de ehhez először a fővárosnak pereket kell nyernie. Sorozatban...","id":"20250303_Fulke-podcast-Kiss-Ambrus-Budapest-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ddcbba-80bf-4f7f-9075-56513e6ba21b.jpg","index":0,"item":"18ccae9f-8f30-469a-b274-746f41000577","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Fulke-podcast-Kiss-Ambrus-Budapest-ebx","timestamp":"2025. március. 03. 16:00","title":"Kizsebelik a várost, majd ott a cetli, hogy bocs – Karácsony jobbkeze a Fülkében a főváros és a kormány csatájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98608a20-0e60-4801-bb7d-4ebc699e237b","c_author":"Tarnay Kristóf Ábel","category":"360","description":"A Pride korlátozása a gyülekezési jog olyan szintű megsértése, amin mindenki rajtaveszthet. Túl sokszor mondták már túl sokan, hogy a NER szintet lép, de ezzel a támadással tényleg az egész társadalmat éri fenyegetés. Vélemény.","shortLead":"A Pride korlátozása a gyülekezési jog olyan szintű megsértése, amin mindenki rajtaveszthet. Túl sokszor mondták már túl...","id":"20250304_pride-betiltas-gyulekezesi-jog-ki-a-kovetkezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98608a20-0e60-4801-bb7d-4ebc699e237b.jpg","index":0,"item":"a2e05766-27bd-4ce1-9aac-a3eca4cd53ca","keywords":null,"link":"/360/20250304_pride-betiltas-gyulekezesi-jog-ki-a-kovetkezo","timestamp":"2025. március. 04. 08:00","title":"Ma a Pride, holnap mi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8072bc40-5d0b-4462-8215-a37a680eb987","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szörfösök legnagyobb rémálmát vették videóra.","shortLead":"A szörfösök legnagyobb rémálmát vették videóra.","id":"20250303_tigriscapa-capatamadas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8072bc40-5d0b-4462-8215-a37a680eb987.jpg","index":0,"item":"9e36be30-ad0c-469f-9b50-0eba43e92ba0","keywords":null,"link":"/elet/20250303_tigriscapa-capatamadas-video","timestamp":"2025. március. 03. 12:45","title":"Videó: ezt látja, akit megtámad és lenyel egy tigriscápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli ugyanis a németeket.","shortLead":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli...","id":"20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07.jpg","index":0,"item":"58143fe4-677e-4c8e-9589-90513b8ff41b","keywords":null,"link":"/elet/20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","timestamp":"2025. március. 03. 11:45","title":"Azért is lesz magyar előadó az Eurovízión","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6f3704c-3176-4daa-851f-3763cb70ab43","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A húsok, a zöldségek és a gyümölcsök is az intézkedés hatálya alá esnek. ","shortLead":"A húsok, a zöldségek és a gyümölcsök is az intézkedés hatálya alá esnek. ","id":"20250304_Kina-megtorlasul-tobb-amerikai-termekre-is-vamokat-vetett-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6f3704c-3176-4daa-851f-3763cb70ab43.jpg","index":0,"item":"2e4c2452-e2b2-4a15-9a6b-a3a54744246f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_Kina-megtorlasul-tobb-amerikai-termekre-is-vamokat-vetett-ki","timestamp":"2025. március. 04. 06:51","title":"Kína megtorlásul több amerikai termékre is vámokat vetett ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3efa86d-f79e-4b99-a65e-f707a293f91c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mosonmagyaróvári tűzoltók vonultak ki a helyszínre.","shortLead":"A mosonmagyaróvári tűzoltók vonultak ki a helyszínre.","id":"20250304_Kigyulladt-egy-kamion-az-M1-esen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3efa86d-f79e-4b99-a65e-f707a293f91c.jpg","index":0,"item":"5063ae35-cb36-46ed-87e6-44a4838af9c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Kigyulladt-egy-kamion-az-M1-esen","timestamp":"2025. március. 04. 07:22","title":"Kigyulladt egy kamion az M1-esen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"833c653c-0e1f-4ae3-b48c-6f9a2ca8f67b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250302_fudan-akkumulator-google-maps-hatvanpusztai-birtok-fold-jovoje-szimulacio-androidos-virus-viber-szuperapp-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/833c653c-0e1f-4ae3-b48c-6f9a2ca8f67b.jpg","index":0,"item":"148800e3-096b-4b5b-9ebd-6c7fa5a50252","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_fudan-akkumulator-google-maps-hatvanpusztai-birtok-fold-jovoje-szimulacio-androidos-virus-viber-szuperapp-interju","timestamp":"2025. március. 02. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült megcsinálni, 1500 helyett 12 000 töltést is bír az újfajta akkumulátor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megindult a felszámolási eljárás a Malév ellen: a cégben alig van bármiféle érték. Ezzel szemben százmilliárdos a hitelezői tartozás, amit ki kellene egyenlíteni.
Gyakorlatilag nincs semmi a Malév Zrt.-ben, ami jelentős vagyonelemet képviselne. A reptéri leszállási jogok a cég leállásával megszűntek, és azok sem képviselnek egy működő cég hiányában valós értéket. Nem igaz az sem, hogy a Malévnak lennének ingatlanai: a reptéren és a Lurdy Házban is csak bérleményei vannak. A cégben legfeljebb az irodai eszközök, számítógépek és szoftverek értékesíthetőek.
A repülőterekre érvényes leszállási jogok és az ún. résidők (slotok), azaz a le- és felszállásra rendelkezésre álló időpontok a felszámolási eljárással lényegében elvesztek. Ezeknek az értéket az adta, hogy a Malévnak történelmi okokból számos város esetében kereskedelmileg nagyon kedvező időpontban voltak reptérhasználati jogai: egy Frankfurt-Budapest reggeli kilenc órás időpontot például a nyári és téli időszámítástól függetlenül folyamatosan, évtizedeken át fenntarthatta.
Ám ezek a slotok csak egy működő cég esetében értékesek: az Alitalia megoldásához hasonló slotcserét (amikor az egyik megszűnő állami cégből egy új állami cégbe tették át ezeket a jogokat) az Európai Bizottság ma már nem engedne - egy nem állami céget pedig nem sikerült gründolni a leállás előtt. Ennek megfelelően értékesíteni sem lehetne ezeket a slotokat: amikor 2006-ban a British Airways kétmilliárdot fizetett a Malév heathrow-i slotjáért, akkor a Malév ezeket a résidőket még kitöltötte. Vagyis most innen se várhatóak bevételek.
Malév
Mindez különösen azért érdekes, mert hétfőn, mint ahogy a Cégközlönyben megjelent, elindult a felszámolási eljárás a Malév Zrt.-vel szemben. A felszámolást a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. vezényli le, az államilag felügyelt eljárás megindítását a Fővárosi Bíróságon egy százhalombattai cég kezdeményezte. A megbízott vagyonfelügyelő, Varga Jenő több, egymástól független forrás szerint is az egyik legjobb, legtöbb tapasztalattal rendelkező szakember Magyarországon.
Milliárdos tartozások
Az üres halmazzal szemben ugyanakkor jelentős tartozások sorakoznak. A cég 88 milliárd forinttal tartozik az államnak, mert elvileg vissza kellene fizetnie azt az összeget, amit 2007 és 2010 között kapott állami támogatásként – az Európai Bizottság ezt a támogatást minősítette tiltottnak, voltaképp ez vezetett ahhoz a döntéshez, hogy a társaságot a jelenlegi formában nem lehet megmenteni. (Ha egyébként el tud indulni egy új társaság, amely állami támogatás nélkül működik, akkor a régi Malévnak ezt a pénzt nem kell visszafizetnie.)
A már visszaadott Malév-gépek lízingcégével, az ILFC-vel szemben is van egy 110 millió dolláros tartozás, ami az elmaradt karbantartási díjakat fedezi. Ezenkívül 120 millió euróval tartozik a Malév a fő finanszírozójának és ötszázalékos tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak (VEB), amelyhez a kormány az utolsó pillanatig reményeket fűzött, hogy az átmenetet finanszírozni fogják, míg nem áll fel egy új társaság. (Sőt, az orosz lapok a leállást követően is arról cikkeztek, hogy a VEB megállapodott végül a magyarokkal erről, amit hivatalosan idehaza nem erősítettek meg és nem is cáfoltak.)
A február 3-án leállt légitársaság kötelezettségei között összesen mintegy 25 millió eurót tesznek ki a már lejárt szállítói tartozások, ebből több mint 14 millió euróval a Budapest Airportnak (BA) tartozik a Malév. Ezen túlmenően kell számolni a Malév és alvállalkozói által ki nem fizetett irodabérleményeket vagy repülőgép-üzemanyag tartozást. Mint ismeretes, még a reptér privatizációja előtt a Budapest Airport megszerezte a Malév üzemanyagcégét, a Rük Kft.-t, melynek közvetlen összeköttetése van a reptéren a százhalombattai finomítóval. És ezt követően tőle vásárolta a kerozint. (A Malév kiesése így közvetlenül a Molnak is fáj.)
A Malév dolgozóinak és szimpatizánsainak hétvégi tüntetése a Gellért téren
Fülöp Máté
De a reptér esetében nemcsak a tartozások lényegesek, hanem a forgalomkiesés miatti jelentős árbevétel-csökkenés is. Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég szóvivője elmondta, hogy a BA forgalmának mintegy 40 százaléka kötődött a Malévhoz, ezért Hardy szerint a tulajdonosok biztosan nem engedhetik meg maguknak, hogy a követeléseikről, illetve a helyzet kezeléséről lemondjanak. - Egyszerűen nem vagyunk abban a helyzetben - mondta Hardy Mihály.
Háttérmegállapodások a kárpótlásért
A Malév felszámolása során, annak vagyonából csak a vezérigazgató gazdasági döntése és a vagyonfelügyelő engedélyével lehet bármit is értékesíteni. Ilyen értékesítés eddig nem történt, de, mint írtuk, nincs is igazán eladhatóvá tehető vagyonelem. Sahin-Tóth Balázs, a Morley Allen & Overy Iroda vezető ügyvédje a hvg.hu megkeresésére azt mondta, a Malév esetében alkalmazott, a friss csődtörvényben bevezetett speciális szabályok lényege, hogy egy céget megpróbálhassanak egy ideig egyben tartani, míg eldől, hogy megmenthető vagy egyben eladható.
Ezt szolgálja a 90 napos moratórium, ami alatt nem lehet a céggel szemben bizonyos törvényileg egyébként garantált jogokat gyakorolni. Ilyen például, hogy élő szerződést (például a banki hitelszerződéseket) ebben az időszakban nem lehet felmondani - magyarázta a szakember. Sahin-Tóth szerint a Malév vagyonából legfeljebb a munkavállalói juttatásokkal kapcsolatos kötelezettségeket vagy azok egy részét tudják kifizetni. Ez az, amit a törvény szerint egyébként elsőként kell megtenni. A kifizetői sorban őket a garanciával rendelkező hitelezők követik, a sor legvégén pedig a részvényesek állnak, tulajdoni hányaduk arányában.
Újak a romokon
Stiller Ákos
Sahin-Tóth Balázs szerint az tűnik a leginkább reálisnak, hogy a kisebb hitelezők hoppon maradnak, és kénytelenek lesznek lenyelni, veszteségként elkönyvelni a kintlévőségeiket. - Elképzelhető ugyan, hogy lesznek olyan agilis hitelezők, akik az államnak a cégben meglévő, több mint 75 százalékos tulajdonosi részarányára hivatkozva azzal érvelnek majd, hogy annak rossz üzleti döntései hozták ilyen helyzetbe a Malévot, és ezért az állam álljon helyt, de én ezekhez a kísérletekhez sem fűznék sok reményt - mondta Sahin-Tóth Balázs.
A milliárdos nagyságrendű kötelezettségek ügye azonban aligha marad ennyiben: az érintettek bizonyára a kormányaik segítségével találnak majd megoldást arra, hogy valamilyen ellentételezés megtörténjen. Az orosz állami tulajdonú fejlesztési bank esetében erre elég sok megoldás kínálkozhat (pl. benne lehet ez akár a gáz árában is), de hasonló diplomáciai háttér-megállapodásokra számíthatunk a többségi német tulajdonú reptér vagy az amerikai lízingcég esetében is.