Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f544ea1d-da98-4a96-ba32-8adcd4a21571","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mansory ezúttal egy nyitható tetejű Porsche 911-essel bánt el.","shortLead":"A Mansory ezúttal egy nyitható tetejű Porsche 911-essel bánt el.","id":"20250411_fajdalmasan-bazari-portekava-valtozott-a-porsche-911-mansory-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f544ea1d-da98-4a96-ba32-8adcd4a21571.jpg","index":0,"item":"52234a74-8628-4b3a-80b8-f2acc26f6f3a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_fajdalmasan-bazari-portekava-valtozott-a-porsche-911-mansory-tuning","timestamp":"2025. április. 11. 08:41","title":"Fájdalmasan bazári portéka ez a 900 lóerős új Porsche 911","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Egy új rendelettel elismerik, a cél, hogy eleget tegyenek az Európai Bizottsággal való megállapodásnak.","shortLead":"Egy új rendelettel elismerik, a cél, hogy eleget tegyenek az Európai Bizottsággal való megállapodásnak.","id":"20250411_Pinter-Sandor-tarcaja-elismeri-a-kisebb-pedagogus-szakszervezeteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c.jpg","index":0,"item":"a6f30446-42cb-4bff-8aab-4f113a2d0927","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Pinter-Sandor-tarcaja-elismeri-a-kisebb-pedagogus-szakszervezeteket","timestamp":"2025. április. 11. 07:41","title":"Pintér Sándor tárcája elismeri a kisebb pedagógus-szakszervezeteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","shortLead":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","id":"20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf.jpg","index":0,"item":"0c3dd93d-b0a6-4c8e-ba0e-cc7e6e9b38d3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","timestamp":"2025. április. 10. 08:41","title":"Többnek tűnő lóerő és nagyobb hatótáv: itt a legfrissebb Lancia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f08b4701-6015-4d36-8110-01a238fb6140","c_author":"HVG","category":"360","description":"Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának ötödik száma.","shortLead":"Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának ötödik száma.","id":"20250410_hvg-ai5-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f08b4701-6015-4d36-8110-01a238fb6140.jpg","index":0,"item":"c5c6f76e-7578-4128-a6d0-e25a8aa5a5bd","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-ai5-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 10. 07:00","title":"HVG Ai5 – Mit okoz nekem ma a mesterséges intelligencia? Mit várhatok holnap?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"770fa722-4dde-449c-87dc-6252309a04f4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság 90 napig még nem vezeti be a tagállamok által jóváhagyott ellenvámokat az USA-val szemben, hogy „teret biztosítson a tárgyalásoknak”. Pedig ezeket az ellenvámokat nem a Trump által 90 napra felfüggesztett vámok, hanem a korábbi (fel nem függesztett) amerikai acél- és alumíniumvámok miatt élesítették volna.","shortLead":"Az Európai Bizottság 90 napig még nem vezeti be a tagállamok által jóváhagyott ellenvámokat az USA-val szemben...","id":"20250410_Brusszel-enged-Trumpnak-90-napig-jegeli-az-ellenvamokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/770fa722-4dde-449c-87dc-6252309a04f4.jpg","index":0,"item":"caafd16f-e653-4117-bed6-76803c509e71","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Brusszel-enged-Trumpnak-90-napig-jegeli-az-ellenvamokat","timestamp":"2025. április. 10. 13:41","title":"Brüsszel enged Trumpnak, 90 napig jegeli az ellenvámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A helyiek 5 kilométeres kocsisorral és tojásdobálással fejezték ki nemtetszésüket.","shortLead":"A helyiek 5 kilométeres kocsisorral és tojásdobálással fejezték ki nemtetszésüket.","id":"20250409_Babolnan-is-tiltakoznak-a-ragados-szaj--es-koromfajas-miatt-leolt-marhatetemek-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4.jpg","index":0,"item":"ef1dbddd-5ab4-45bb-9f84-e4697450f704","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Babolnan-is-tiltakoznak-a-ragados-szaj--es-koromfajas-miatt-leolt-marhatetemek-miatt","timestamp":"2025. április. 09. 20:47","title":"Bábolnán is tiltakoznak a ragadós száj- és körömfájás miatt leölt marhatetemek eltemetése ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"De egy, csütörtök este megjelent kormányrendelet még csak előzetes szabályokat tartalmaz.","shortLead":"De egy, csütörtök este megjelent kormányrendelet még csak előzetes szabályokat tartalmaz.","id":"20250411_A-kormany-azt-igeri-hogy-majd-kartalanitja-a-szaj-es-koromfajas-jarvany-miatt-kart-szenvedett-gazdakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"9e980756-2a18-471a-b71d-98eb5554a10c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250411_A-kormany-azt-igeri-hogy-majd-kartalanitja-a-szaj-es-koromfajas-jarvany-miatt-kart-szenvedett-gazdakat","timestamp":"2025. április. 11. 06:08","title":"A kormány azt ígéri, hogy majd kártalanítja a száj és körömfájás járvány miatt kárt szenvedett gazdákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba4c2721-f798-46c2-b0ad-b87a71267526","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kedvese ismert névnek számít a hazai úszóvilágban.","shortLead":"Kedvese ismert névnek számít a hazai úszóvilágban.","id":"20250411_Milak-Kristofot-az-uszodaban-talalta-meg-a-szerelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4c2721-f798-46c2-b0ad-b87a71267526.jpg","index":0,"item":"a97d1671-50ab-4720-8ea0-58830c231f00","keywords":null,"link":"/elet/20250411_Milak-Kristofot-az-uszodaban-talalta-meg-a-szerelem","timestamp":"2025. április. 11. 10:06","title":"Milák Kristófot az uszodában találta meg a szerelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megindult a felszámolási eljárás a Malév ellen: a cégben alig van bármiféle érték. Ezzel szemben százmilliárdos a hitelezői tartozás, amit ki kellene egyenlíteni.
Gyakorlatilag nincs semmi a Malév Zrt.-ben, ami jelentős vagyonelemet képviselne. A reptéri leszállási jogok a cég leállásával megszűntek, és azok sem képviselnek egy működő cég hiányában valós értéket. Nem igaz az sem, hogy a Malévnak lennének ingatlanai: a reptéren és a Lurdy Házban is csak bérleményei vannak. A cégben legfeljebb az irodai eszközök, számítógépek és szoftverek értékesíthetőek.
A repülőterekre érvényes leszállási jogok és az ún. résidők (slotok), azaz a le- és felszállásra rendelkezésre álló időpontok a felszámolási eljárással lényegében elvesztek. Ezeknek az értéket az adta, hogy a Malévnak történelmi okokból számos város esetében kereskedelmileg nagyon kedvező időpontban voltak reptérhasználati jogai: egy Frankfurt-Budapest reggeli kilenc órás időpontot például a nyári és téli időszámítástól függetlenül folyamatosan, évtizedeken át fenntarthatta.
Ám ezek a slotok csak egy működő cég esetében értékesek: az Alitalia megoldásához hasonló slotcserét (amikor az egyik megszűnő állami cégből egy új állami cégbe tették át ezeket a jogokat) az Európai Bizottság ma már nem engedne - egy nem állami céget pedig nem sikerült gründolni a leállás előtt. Ennek megfelelően értékesíteni sem lehetne ezeket a slotokat: amikor 2006-ban a British Airways kétmilliárdot fizetett a Malév heathrow-i slotjáért, akkor a Malév ezeket a résidőket még kitöltötte. Vagyis most innen se várhatóak bevételek.
Malév
Mindez különösen azért érdekes, mert hétfőn, mint ahogy a Cégközlönyben megjelent, elindult a felszámolási eljárás a Malév Zrt.-vel szemben. A felszámolást a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. vezényli le, az államilag felügyelt eljárás megindítását a Fővárosi Bíróságon egy százhalombattai cég kezdeményezte. A megbízott vagyonfelügyelő, Varga Jenő több, egymástól független forrás szerint is az egyik legjobb, legtöbb tapasztalattal rendelkező szakember Magyarországon.
Milliárdos tartozások
Az üres halmazzal szemben ugyanakkor jelentős tartozások sorakoznak. A cég 88 milliárd forinttal tartozik az államnak, mert elvileg vissza kellene fizetnie azt az összeget, amit 2007 és 2010 között kapott állami támogatásként – az Európai Bizottság ezt a támogatást minősítette tiltottnak, voltaképp ez vezetett ahhoz a döntéshez, hogy a társaságot a jelenlegi formában nem lehet megmenteni. (Ha egyébként el tud indulni egy új társaság, amely állami támogatás nélkül működik, akkor a régi Malévnak ezt a pénzt nem kell visszafizetnie.)
A már visszaadott Malév-gépek lízingcégével, az ILFC-vel szemben is van egy 110 millió dolláros tartozás, ami az elmaradt karbantartási díjakat fedezi. Ezenkívül 120 millió euróval tartozik a Malév a fő finanszírozójának és ötszázalékos tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak (VEB), amelyhez a kormány az utolsó pillanatig reményeket fűzött, hogy az átmenetet finanszírozni fogják, míg nem áll fel egy új társaság. (Sőt, az orosz lapok a leállást követően is arról cikkeztek, hogy a VEB megállapodott végül a magyarokkal erről, amit hivatalosan idehaza nem erősítettek meg és nem is cáfoltak.)
A február 3-án leállt légitársaság kötelezettségei között összesen mintegy 25 millió eurót tesznek ki a már lejárt szállítói tartozások, ebből több mint 14 millió euróval a Budapest Airportnak (BA) tartozik a Malév. Ezen túlmenően kell számolni a Malév és alvállalkozói által ki nem fizetett irodabérleményeket vagy repülőgép-üzemanyag tartozást. Mint ismeretes, még a reptér privatizációja előtt a Budapest Airport megszerezte a Malév üzemanyagcégét, a Rük Kft.-t, melynek közvetlen összeköttetése van a reptéren a százhalombattai finomítóval. És ezt követően tőle vásárolta a kerozint. (A Malév kiesése így közvetlenül a Molnak is fáj.)
A Malév dolgozóinak és szimpatizánsainak hétvégi tüntetése a Gellért téren
Fülöp Máté
De a reptér esetében nemcsak a tartozások lényegesek, hanem a forgalomkiesés miatti jelentős árbevétel-csökkenés is. Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég szóvivője elmondta, hogy a BA forgalmának mintegy 40 százaléka kötődött a Malévhoz, ezért Hardy szerint a tulajdonosok biztosan nem engedhetik meg maguknak, hogy a követeléseikről, illetve a helyzet kezeléséről lemondjanak. - Egyszerűen nem vagyunk abban a helyzetben - mondta Hardy Mihály.
Háttérmegállapodások a kárpótlásért
A Malév felszámolása során, annak vagyonából csak a vezérigazgató gazdasági döntése és a vagyonfelügyelő engedélyével lehet bármit is értékesíteni. Ilyen értékesítés eddig nem történt, de, mint írtuk, nincs is igazán eladhatóvá tehető vagyonelem. Sahin-Tóth Balázs, a Morley Allen & Overy Iroda vezető ügyvédje a hvg.hu megkeresésére azt mondta, a Malév esetében alkalmazott, a friss csődtörvényben bevezetett speciális szabályok lényege, hogy egy céget megpróbálhassanak egy ideig egyben tartani, míg eldől, hogy megmenthető vagy egyben eladható.
Ezt szolgálja a 90 napos moratórium, ami alatt nem lehet a céggel szemben bizonyos törvényileg egyébként garantált jogokat gyakorolni. Ilyen például, hogy élő szerződést (például a banki hitelszerződéseket) ebben az időszakban nem lehet felmondani - magyarázta a szakember. Sahin-Tóth szerint a Malév vagyonából legfeljebb a munkavállalói juttatásokkal kapcsolatos kötelezettségeket vagy azok egy részét tudják kifizetni. Ez az, amit a törvény szerint egyébként elsőként kell megtenni. A kifizetői sorban őket a garanciával rendelkező hitelezők követik, a sor legvégén pedig a részvényesek állnak, tulajdoni hányaduk arányában.
Újak a romokon
Stiller Ákos
Sahin-Tóth Balázs szerint az tűnik a leginkább reálisnak, hogy a kisebb hitelezők hoppon maradnak, és kénytelenek lesznek lenyelni, veszteségként elkönyvelni a kintlévőségeiket. - Elképzelhető ugyan, hogy lesznek olyan agilis hitelezők, akik az államnak a cégben meglévő, több mint 75 százalékos tulajdonosi részarányára hivatkozva azzal érvelnek majd, hogy annak rossz üzleti döntései hozták ilyen helyzetbe a Malévot, és ezért az állam álljon helyt, de én ezekhez a kísérletekhez sem fűznék sok reményt - mondta Sahin-Tóth Balázs.
A milliárdos nagyságrendű kötelezettségek ügye azonban aligha marad ennyiben: az érintettek bizonyára a kormányaik segítségével találnak majd megoldást arra, hogy valamilyen ellentételezés megtörténjen. Az orosz állami tulajdonú fejlesztési bank esetében erre elég sok megoldás kínálkozhat (pl. benne lehet ez akár a gáz árában is), de hasonló diplomáciai háttér-megállapodásokra számíthatunk a többségi német tulajdonú reptér vagy az amerikai lízingcég esetében is.