Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Hosszabb, alternatív útvonalon repülnek a légitársaság gépei Abu-Dzabiba és Dubajba. Azt már korábban bejelentették, hogy június 20-ig nem indítanak gépeket Tel-Avivba és Ammánba. ","shortLead":"Hosszabb, alternatív útvonalon repülnek a légitársaság gépei Abu-Dzabiba és Dubajba. Azt már korábban bejelentették...","id":"20250614_wizz-air-jaratok-izraeli-irani-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"03642c60-05fa-41d3-8a28-4b0294370aad","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_wizz-air-jaratok-izraeli-irani-haboru","timestamp":"2025. június. 14. 12:15","title":"A Wizz Air újabb járatai módosulnak az iráni-izraeli háború miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"083bef69-b1a9-44c7-85bd-8fdebc7d87da","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sebesültek száma az állami média szerint 329.","shortLead":"A sebesültek száma az állami média szerint 329.","id":"20250613_veszteseg-iran-izrael-bombazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/083bef69-b1a9-44c7-85bd-8fdebc7d87da.jpg","index":0,"item":"ca44b84e-625b-47e7-9ad5-40125cc502ee","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_veszteseg-iran-izrael-bombazas","timestamp":"2025. június. 13. 16:30","title":"Iráni közlések szerint csak Teherán tartományban 78 halálos áldozata volt az izraeli támadásnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép csütörtökön eddig tisztázatlan körülmények között, fedélzetén több mint 240 emberrel lezuhant.","shortLead":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép...","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"36f35752-7a13-449b-a54b-bc39793dcce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","timestamp":"2025. június. 13. 11:08","title":"Egy nappal korábban a Paksi Atomerőmű fölött is átrepült a csütörtökön lezuhant Air India utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","shortLead":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","id":"20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"2963100f-44d9-47c4-9bb5-e1a7c4096954","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","timestamp":"2025. június. 13. 09:51","title":"Bombafenyegetés miatt kényszerleszállást hajtott végre az Air India repülőgépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","shortLead":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","id":"20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316.jpg","index":0,"item":"0de2e896-b825-46e9-b74f-c028fa9c452d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","timestamp":"2025. június. 13. 07:21","title":"Ilyen Opel eddig még nem volt, 325 lóerővel hódít az újdonság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"011f04e2-8420-4760-b164-15d0d450c170","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A főváros tönkretétele az ország létét veszélyezteti – erre a következtetésre jutott az író, aki a Fogság megjelenésének 20. évfordulójára a könyvhéten a Táncsics Mihály családja és a XIX. századi Magyarország mindennapjait feltáró, újabb történelmi nagyregénnyel jelentkezik.","shortLead":"A főváros tönkretétele az ország létét veszélyezteti – erre a következtetésre jutott az író, aki a Fogság...","id":"20250612_hvg-spiro-gyorgy-tancsics-mihaly-seidl-terez-padmaly-tortenelmi-nagyregeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/011f04e2-8420-4760-b164-15d0d450c170.jpg","index":0,"item":"2e70d22e-333a-4ead-8e86-e7e622fdf230","keywords":null,"link":"/360/20250612_hvg-spiro-gyorgy-tancsics-mihaly-seidl-terez-padmaly-tortenelmi-nagyregeny","timestamp":"2025. június. 12. 20:00","title":"Spiró György: „Budapest léte az elmúlt két évszázadban, az ostromot kivéve, soha nem volt ekkora veszélyben”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8181ae88-33bd-4326-96ed-72ddc365e552","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 40 éves brit férfinak sikerült élve kikászálódnia repülőgép roncsai közül, miután az Ahmedabadból Londonba tartó járat kevesebb mint egy perccel a felszállás után csütörtökön lezuhant. 241-en nem voltak ilyen szerencsések, ők mind meghaltak. Szakértők szerint gyorsan kellett cselekednie, hogy kihasználja a valószínűtlen esélyt arra, hogy életben maradjon. ","shortLead":"A 40 éves brit férfinak sikerült élve kikászálódnia repülőgép roncsai közül, miután az Ahmedabadból Londonba tartó...","id":"20250614_air-india-baleset-tulelo-csoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8181ae88-33bd-4326-96ed-72ddc365e552.jpg","index":0,"item":"bdf81164-5fe6-4cb1-8743-0f0a4c82b107","keywords":null,"link":"/elet/20250614_air-india-baleset-tulelo-csoda","timestamp":"2025. június. 14. 08:12","title":"Milyen csoda kellett ahhoz, hogy megmeneküljön az Air India-katasztrófa egyetlen túlélője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf1bb9d0-d6a0-45de-8c75-1d647d06d1c3","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"Élelmiszer-infláció ide, gazdasági pangás oda, remek évet zártak a legnagyobb gyorsétteremláncok tulajdonosai tavaly.","shortLead":"Élelmiszer-infláció ide, gazdasági pangás oda, remek évet zártak a legnagyobb gyorsétteremláncok tulajdonosai tavaly.","id":"20250612_gyorsetterem-penzugyi-beszamolo-burger-king-mcdonalds-kfc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf1bb9d0-d6a0-45de-8c75-1d647d06d1c3.jpg","index":0,"item":"f6c9a049-e2e9-4acf-8dee-496636e182d4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_gyorsetterem-penzugyi-beszamolo-burger-king-mcdonalds-kfc","timestamp":"2025. június. 13. 06:00","title":"Hamburgerinfláció: jól felhizlalták a magyarok a gyorséttermeket 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Patai: nem reális, hogy ilyen lesz a tranzakciós illeték
szerző:
Máriás Leonárd
Tetszett a cikk?
A Magyar Bankszövetség elnöksége tudomásul veszi, hogy lesz tranzakciós illeték, de rossz lenne, ha a tervezetet a parlament úgy fogadná el, ahogyan a kormány benyújtotta – mondta a hvg.hu-nak Patai Mihály. Ha ennek ellenére így lépne hatályba, a bankszövetség elnöke, egyben az UniCredit Bank elnök-vezérigazgatója szerint a bankok áthárítanák az új terhet az ügyfelekre, a betétek fele pedig külföldre távozna.
hvg.hu: Az UniCredit Bank két új hitelkonstrukcióval is előállt, hogy segítse a kis- és középvállalkozások hozzáférését az uniós támogatásokhoz. Miért látják szükségesnek ilyen hiteltermékek bevezetését?
Patai Mihály: A magyar vállalkozó kevés forráshoz jut, ráadásul nem tudja kihasználni a rendelkezésre álló európai uniós pályázatokat sem, pedig ott még bőviben van a felhasználatlan pénz. Itthon viszont hiányzik a saját erő mind a kötelező önrészhez, mind azokhoz a költségekhez, amit az uniós pályázat utófinanszíroz. A Széchenyi-kártya programhoz kapcsolódva a két új termékünk épp e két kritikus ponton segít kedvezményes hitellel.
Túry Gergely
hvg.hu: A bankok decemberben arról állapodtak meg a kormánnyal, hogy tervet dolgoznak ki a gazdaság élénkítésére. A két új konstrukció már olyan megoldás, ami akár a tervezett növekedési paktumban is szerepelhet?
P. M.: A bankszövetség és a kormány megállapodása egy olyan általános érvényű törekvés, ami általában a kis- és középvállalkozások hitelvolumenének növekedését célozza az eredményes gazdálkodás és a munkahelyek számának növelése érdekében. Az UniCredit Bank a két jelenlegi konkrét hiteltermékkel a vállalkozások uniós forráshoz jutását könnyíti meg. Ez a hitelkihelyezés növelésének egy speciális eseteként fogható fel. A növekedési paktum természetesen ennél bővebb eszköztárban gondolkodik.
hvg.hu: Hol tart a növekedési paktum kidolgozása? Megakadályozhatja a megszületését, hogy a kormány a pénzügyi tranzakciós illeték tervével felrúgta a bankokkal tavaly decemberben kötött megállapodást?
P. M.: Minden, a hitelezést ellehetetlenítő lépés a növekedés ellen hat. Hangsúlyozom azonban, hogy még nem rúgta fel a megállapodást. Akkor rúgná fel, ha a törvényjavaslat úgy lépne hatályba, ahogyan benyújtották a parlamentnek. Én továbbra is bízom abban, hogy a decemberi megállapodáshoz tartja magát a kormány, és a pénzügyi tranzakciós illetékről tudunk majd olyan kompromisszumot kötni, amely a növekedést szolgálja.
hvg.hu: Mi a bankok fő problémája a pénzügyi tranzakciós illetékkel, és hogyan lehetne minimálisra csökkenteni a bankszektor kárát?
P. M.: Három fő probléma van, amelyeken mindenképpen szeretnénk változtatni. Az egyik általános, makroprobléma: minden plusz teher csökkenti a pénzintézetek hitelkihelyező képességét. Ez egy kivéreztetett bankszektor, amit a tulajdonosoknak százmilliárdokkal kellett a nyugat-európai ügyfelek pénzéből feltőkésíteni, s így is 90 milliárd forint veszteséget csinált 2011-ben. Nyilvánvaló, hogy a további terhek tovább gátolják a hitelezést és ezáltal a gazdasági növekedés beindítását.
Az is tény, hogy decemberben konkrét számokról volt szó: a kormánnyal megállapodtunk, hogy a 2010-ben kivetett 120 milliárd forintos bankadó helyett feleannyit, 60 milliárdot fizetünk 2013-ban. Ehelyett a kormány 190 milliárdot akarna fizettetni, tehát minden korábbinál jelentősen többet.
Túry Gergely
A harmadik probléma pedig az, hogy a törvénytervezetben nincs olyan felső értékhatár a tranzakcióknál, ameddig meg kell fizetni az illetéket, felette viszont már nem. Ez a magyarországi bankolás felét, illetve a betétek felét heteken belül átvinné Bécsbe és Pozsonyba. Tudniillik a nagyvállalatok akár heti gyakorisággal mozgatják a pénzeiket. Gyakori példa, hogy a cég elhelyez egy hétre 10 milliárd forintot, majd szükség és igény szerint másra használja, vagy tovább viszi a másik bankba. Heti kamatként keres fél- vagy egymilliót ezen a tranzakción, amit adóként 10 millió terhelne? Ennyi lenne ugyanis a 10 milliárd forintra kivetett egy ezrelékes tranzakciós illeték. Ki az, aki egymillióért tízmilliót fizetne? Vagyis a bank, a vállalat vagy a gazdag ember egyaránt abban lesz érdekelt, hogy ugyanezt a tranzakciót Bécsben bonyolítsa le.
hvg.hu: Okozhat ez likviditási problémákat a magyarországi bankoknak?
P. M.: Igen, mivel ez azt jelentheti, hogy a magyar betétállomány fele külföldre távozik. Emiatt Magyarországon még kevésbé lehetne hitelezni, hiszen a betétekből lesznek a hitelek.
hvg.hu: Hogyan lehetne „kisimítani” a törvénytervezetet? Meg lehet oldani, hogy legyen tranzakciós illeték, de kevesebb kárt okozzon?
P. M.: A Magyar Bankszövetség elnöksége tudomásul veszi, hogy lesz tranzakciós illeték. Azonban be kell vezetni a megadóztatható átutalások felső határát, és olyan kompromisszumot kell találni, hogy a bankszektorra jutó teher a tavaly decemberben elfogadott 60 milliárd forint környékén legyen. Ez kalibrálás kérdése. A tárgyalások folynak a kormánnyal, és szerintem sikeresek is lesznek, mivel ez közérdek.
hvg.hu: Ez a kompromisszum jelenthetné például azt, hogy a törvény szerint nem a bankszektort terhelné a tranzakciós illeték, hanem az ügyfeleket?
P. M.: Sok mindent jelenthet, például a kulcshoz is hozzá lehet nyúlni, emellett lehet különböző ösztönzőket is betenni. A jelenlegi terv még túl egysíkú, és biztos, hogy káros.
hvg.hu: Ha mégis a jelenlegi formájában fogadnák el a tranzakciós illetékről szóló törvényjavaslatot, osztaná Matolcsy György várakozását, amely szerint a bankok nem lennének képesek áthárítani az új közterhet az ügyfelekre a verseny miatt?
P. M.: Nem tartom reálisnak, hogy így fogadják el. Ráadásul, ha egy amúgy is veszteséges szektor újabb terhet kap, és nem akarja lehúzni a rolót, akkor az áthárításon kívül nincs más lehetősége. De még egyszer mondom, érdemi és minden érintett felet szolgáló megoldásokat lehet kidolgozni kölcsönös együttműködéssel. A bankszektor pedig együttműködésre törekszik ügyfelei és az egész magyar gazdaság érdekében is.