szerző:
Nagy Gergő
Tetszett a cikk?

A februári Malév-csőd után szélnek eresztett több mint 1500 dolgozó jelentős része még most is arra vár, hogy a nekik járó végkielégítéseket és elmaradt szabadságokat kifizessék. A felszámoló semmilyen megkeresésükre nem válaszol, a sok 50 éven felüli volt Malévesnek kora és rendkívül specifikus munkaköre miatt esélye sincsen itthon elhelyezkedni. A dolgozók szerint a kormány egyáltalán nem akar foglalkozni a kérdéssel - pedig szinte teljes egészében állami vállalatról van szó.

"Erkölcsileg is megalázónak tartom, hogy ilyen szintre juttattak addig megbecsült embereket, akik fél életüket a Malévben töltötték el" - mondta a hvg.hu-nak József, aki több évtizedig dolgozott a Malévnál. Az erős ötvenes férfi lelkiállapota jól tükrözi a Malév egykori dolgozói körül kialakult helyzetet.

A vállalat februári eleji csődje után több mint 1500 embernek szűnt meg a munkahelye. Az egyes hírek szerint 170 milliárdos tartozást maga után hagyó cég felszámolása már február közepén megindult. A Fővárosi Bíróság a Hitelintézeti Nonprofit Kft.-t jelölte ki a Malév felszámolójának, a felszámolóbiztos pedig a több nagy hazai cég felszámolásában részt vevő, "mindkét politikai erőtől egyforma távolságot tartó" Varga Jenő lett.

A hvg.hu információi szerint azonban a cégben minimális a vagyon, alig egy-két százaléknyi követelést tudnak majd kifizetni, míg állítólag mintegy kétezer cég nyújtott be igényt, hogy a Malév tartozik nekik. A volt dolgozók ebben a sorban elvileg elöl szerepelnek: törvényileg először őket kellene kifizetni, ám a gyakorlatban ennek több akadálya is van.

A légiközlekedési vállalat csődje nagyon nehéz helyzetbe hozott rengeteg embert, akiknek - az idő múlásával - egzisztenciális helyzetük egyre inkább romlik. Több mint fél éve ment csődbe a Malév, de sok dolgozó április óta egy forintot sem látott a Malévtől, az utolsó e-mailt és levelet pedig májusban kapták. Többször is tüntettek és tiltakoztak már elmaradt bérük kifizetését követelve, egyelőre kevés eredménnyel. A hvg.hu több volt Malév-dolgozóval is beszélt. (Nem a sokat szereplő és erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező pilótákkal.) Egy részük névtelenséget kért, mivel a későbbiekben még a légiközlekedés területén szeretne dolgozni, és félnek, ha nevük kikerül, akkor erre már nem lesz lehetőségük. Az itthoni légiipar kicsi - mindenki ismer mindenkit.

Magukra maradtak

"Épp nemrég voltam a Vörösmarty téren tüntetni, felvettem a régi Malévos ruhámat is. Az emberek erkölcsi támogatásukról biztosítottak. Egy közterületes is, aki csak érdeklődni jött oda" - mondta Maurer Péter, minőségbiztosítási ellenőr, aki több mint 25 évet dolgozott le a Malévnál és névvel is vállalta a nyilatkozatát. Őneki körülbelül 2 millió forintja ragadt benn a cégben végkielégítés, felmondási idő és az elmaradt szabadságok ki nem fizetése következtében.

Több száz Malév-dolgozó búcsúzik a cégtől még februárban - kattintson képeinkért!
Fülöp Máté

Február 3-án teljesen váratlanul érte a leállás Maurert. Reggel, amikor bekapcsolta a gépet, ott fogadta az üzenet, hogy itt a vég. Február 13-án kapta meg a munkavégzést beszüntető papírt, a felmondási ideje pedig július 10-én járt le. Utoljára viszont májusban kapta meg az áprilisi fizetést. A törvény szerint járó végkielégítéssel együtt 2013. január 10-éig kellene pénzt kapnia, mivel hosszú ideig dolgozott a vállalatnál. "A legjobb az egészben az, hogy a munkaügyi központba nem tudtam bejelentkezni, mert még hivatalosan tartott a felmondási időm, miközben pénzt már nem kaptam. A törvény értelmében nem fogadhatták be az álláskeresési járadék iránti kérelmem, mert ezt a felmodási határidő lejárta előtt nem nyúthatom be" - fejtette ki Maurer. A férfi összesen négy e-mailt írt Varga Jenő felszámolóbiztosnak, ám egyikre sem kapott választ. "Pedig az illendőség is ezt kívánná, hogy legalább válaszra méltassák őt" - mondta a volt minőségbiztosítási ellenőr.

"Nekem szerencsém volt, találtam állást"

Párom gyermekének a farsangján voltam, és ott sírtam el magam akkor pénteken a leállás napján.  Így jött ki rajtam az egész napos feszültség - mondta Zsófia, aki korábban a rendészeti, repülésvédelmi területen dolgozott a vállalatnál, negyedik generációs Malévesként. A Malév és a munkaügyi központ is szervezett nekünk állásbörzéket, ám ott semmilyen konkrét állást nem ajánlottak, ez csak marketingfogás volt, fejtette ki Zsófia. Az, hogy egy személyi tanácsadó megmondja neki, hogy így, vagy úgy gondolkozzon, abból még nem fogja tudni befizetni a számlákat. - mondta.

Az állami bérgarancia alapból Zsófia bruttó 228 ezer forint híján majdnem minden járandóságát megkapta, de ezt az információt sem a Malév küldte el neki, hanem a Gazdasági Szakemberek Szakszervezet (GSZSZ) kérte ki a munkaügyi központtól. "Én viszont még ezt az összeget sem akarom veszni hagyni, jelenleg a szakszervezeten keresztül próbálok meg tenni ennek érdekében, akik pertársaság indításán gondolkodnak" - mondta Zsófia.

Ő semmilyen elszámolást nem kapott, hogy mennyi járandóságra számíthat. "Egyáltalán nem tudtam beazonosítani, hogy mennyi pénzt kaptam volna" - mondta a volt repülésvédelmi dolgozó. Csak 50 nap felmondási idő és 2 hónap végkielégítés volt az, amiről tájékoztattak, de hogy ez milyen összeget takar, azt már nem közölték. És bár idénre nem vett ki szabadságot, mégis ki volt számára írva öt nap szabadság. 

Zsófia szerint is komoly problémák vannak a tájékoztatással, vagyis annak teljes hiányával. Varga Jenő senkinek semmilyen kérdésre nem válaszolt, se e-mailre, se a szakszervezetek megkeresésére. A felszámolóbiztos semmilyen kapcsolattartásra nem reagál.

A dolgozók teljes kifizetésére nincs esély
A hvg.hu megpróbálta elérni Varga Jenő felszámolóbiztost is, végül Király Józseffel, a felszámolás alatt lévő Malév munkaügyi igazgatójával sikerült beszélnünk. Király lapunknak elmondta, hogy egy rendkívül összetett kérdésről van szó a dolgozók követeléseivel kapcsolatban. Összesen csak néhány 10 fő kapta meg a bérgarancia alapból a teljes járandóságát, a dolgozók több mint 90 százalékának viszont az alapból származó pénz nem volt elég a végkielégítések, felmondási idő, elmaradt szabadságok kifizetésére. "A felszámoló csak az eladott vagyontárgyakból tud forrást teremteni, ez elég minimális lesz. Viszont csak a dolgozói követelések 10 milliárd forint közelében járnak, a teljes összeg kifizetésére nincs esély" - emelte ki a HR-igazgató. A dolgozók ugyanakkor az elsők között lesznek, amint nyilvánvalóvá válik, hogy mennyi pénzt is tud a Malév kifizetni. Király cáfolta azt, hogy a dolgozók nem tudnák, hogy mennyi időre szóló végkielégítés és szabadság megfizetése jár:  "aki kapott felmondást, az erről is értesült". Személyre lebontott, forint-fillér információt, hogy kinek és mennyi végkielégítés stb. jár körülbelül 1-1,5 hónap múlva tudnak kiküldeni a dolgozóknak. A tájékoztatásra kitérve hozzátette, a törvény szerinti tájékoztatást a dolgozók megkapták, ők szívesen válaszolnának minden dolgozói megkeresésre, de a több száz dolgozó naponta elküldtött e-mailjeire szűkös erőforrásaik miatt nem tudnak időt keríteni. Király szerint ugyanakkor szerencsére több száz volt Malév-dolgozó már el tudott helyezkedni, a jobb munkaerőpiaci elhelyezkedéshez pedig ők is hozzájárultak különböző programokkal (pl. csoportos és egyéni coaching, ingyenes nyelvtanfolyamok, dolgozók kompetenciájának feltérképezése).

A lakását kellett eladnia, hogy meg tudjon élni

"Jelzálogot kellett felvennem a lakásomra, hogy meg tudjak élni, de ezt később muszáj volt eladnom, mivel a bank már ott dörömbölt az ajtón. Nem sokkal később eladtam a lakást, kifizettem a jelzálogot, és most albérletben élek. Ezt viszont nem lehet így elintézni" - mondta a hvg.hu-nak József, aki menedzseri beosztásban távozott a cégtól. Borzasztó felháborítónak tartja, hogy azt mondják, a dolgozókat csak akkor fizetik ki, ha lesz a Maléves vagyontárgyak értékesítéséből pénz, miután nekik semmi közük nem volt a csődhöz. Neki 5-6 legalább 5-6 millióval tartozik a cég, de pontos számot nem tud mondani, mivel ő sem kapott semmilyen papírt a cégtől, hogy mennyi végkielégítés, elmaradt szabadság kifizetése járna neki.

Gépek a budapesti repülőtér betonján
Malév

A Malév február elején szüntette be tevékenységét, a felszámoló ezek után meghúzott egy vonalat, hogy ki marad és ki nem, mondta József. Március végén pedig elkezdték kiosztani a papírokat, amiben közölték, hogy 30 nap után a többségnek felmondanak. Összesen mintegy 100-150 fős létszám maradt, ők a saját cégük felszámolásában segédkeztek. Ettől a pillanattól pedig, akire szükség volt, azt átrakták az Airport Budapest Club (ABC) Kft.-be, a Malév egyik leányvállalatába, mely humán szolgáltatással foglalkozik. "Erről persze akkor még senki sem tudott semmit, csak elémtoltak egy papírt, és azt közölték velem, hogy az ABC Kft.-ben 4 órában fele fizetéssel alkalmaznának tovább a felszámolóbiztos döntése értelmében. Ha nem írom alá, akkor búcsút mondhattam volna a munkámnak" - festette le a lehetőségeit József. Az ABC Kft.-ben ráadásul 90 nap próbaidővel kezdték el alkalmazni, "ami önmagában nevetséges volt, hiszen évtizedek óta végzem a munkám sokak megelégedésére".

József úgy volt vele, hogy a semminél ez is több, mivel a Maléves felmondási idő 90 nap, addig is van valamilyen munkája. Az ABC Kft.-ben azonban mindenkivel 90 napos próbaidőre kötötték meg a szerződést, és már akkor tudták, hogy innen is elküldik majd őket. Két hónap után fel is mondtak neki. "Egyik pillanatról a másikra történt mindez, a próbaidő lejárta előtt, nehogy az ABC-től is végkielégítésre legyünk jogosultak" - fejtette ki József.

A felmondási idő lejártakor József sem kapta meg, azt a konkrét írásos tájékoztatást, hogy összesen mennyi pénzzel is tartoznak neki. A levélre csak annyi volt írva, hogy "majd a felszámolást követően" tudatják velük, "mi maradt a pénzből" a kifizetésekre. "Azóta pedig mintha nem is léteznénk" - mondta a volt Malév-menedzser. Jelenleg mindenki csak a munka törvénykönyve vonatkozó szabályait használva számolgatja ki magának a járandóságokat. Találgatnak, hogy mennyi pénz is járna nekik.

"Engem ne lelkileg vigasztaljanak, munkahely legyen"

Ami a felháborító az egészben az az, hogy volt az Orbán-kormánynak két éve, hogy áttelepítse a Malévot egy másik cégbe, számos más nyugat-európai légifuvarozó mintájára, megvolt a mód rá, de nem így történt - mondta Balázs, aki a vállalat egy vezető beosztású alkalmazottja volt. A Malévnál sok évet lehúzó Balázs az áprilisi bért még teljes egészében megkapta, de utána már semmit, sem a felmondási időre esőt, sem pedig a végkielégítés összegét. Arról sincs információja, hogy egyáltalán elérte-e a neki kifizetett bér a bérgarancia alapból biztosított bruttó 1 millió 13 ezer forintot, mivel a számára postán kiküldött papírok semmilyen konkrét elszámolást nem tartalmaztak. Beleértve azt is, hogy milyen összegű végkielégítésre számíthat.

Mire jó a Bérgarancia Alap?
Az interjúalanyok által sokat emlegett Bérgarancia Alap abban az esetben jöhet szóba, ha a felszámolás alatt lévő cégnek arra sincs elegendő vagyona, hogy az első kifizetési helyen szereplő munkabéreket és munkabér jellegű követeléseket kielégítse. Ekkor a felszámolónak jelentenie kell a hiányt a munkaügyi központnak, és egyben kérelemmel kell fordulnia a Bérgarancia Alaphoz támogatásért. Az alapból történő kifizetés ugyanakkor korlátozott, jelenleg bruttó 1 millió 13 ezer forintot hívhat le munkavállalóként a felszámolás alatt álló cég. Ez pedig sok esetben korántsem jelent teljes kifizetést, mint ahogy azt a Malév-dolgozók esetében is látjuk. Ha a munkabér követelés ezt az összeget meghaladja, akkor - fizetésképtelen munkáltató miatt - arra lehet számítani, hogy az efeletti összeget senkitől sem lehet behajtani.

E-mailen semmilyen - a mielőbbi más helyen történő munkába állást elősegítő - információ nem érkezett a számára, és a postán kiküldött legutóbbi munkaügyis papírokban pedig csak olyan információt közöltek vele, melyben megállapították munkaviszonyának megszűnését, és hogy eddig mennyi járulékot és személyi jövedelemadót fizetett be. A bennragadt (megváltott és még felhasználható) szabadságokról szó sem esett a hivatalos papírokban. "A februári csőd és az elbocsátások után egy ideig próbáltak nekünk tanfolyamokat tartani és személyes karriertanácsadókkal segíteni a továbblépésben, ám konkrét álláslehetőségeket nem mutattak nekünk" - fejtette ki Balázs. 

A Malév-csőd napja februárban a repülőtéren - kattintson képeinkért!
Túry Gergely

Ugyanakkor szerinte az is problémát jelentett, hogy naprakész, pontos információval a Malévnál dolgozók létszámáról egyáltalán nem rendelkezett a menedzsment. "Mindig változott, többnyire emelkedett a létszám valamilyen okból. - mondta a Malév volt vezető beosztású munkatársa.

Balázs szerint a Malév felszámolói arra játszanak, hogy a dolgozók nem alakítanak pertársaságot és nem tudnak összefogni, így előbb-utóbb elhal majd a történet. "Bízom benne, hogy történik valami, ám a mostani kormányzattól én semmi jót nem várok" - emelte ki Balázs.

A legrosszabbnak Balázs az egészben azt tartja, hogy a rendszerváltás után lényegében sosem egy szakmailag hozzáértő menedzsment vitte a hátán a céget, hanem a lendület, vagyis a dolgozók kitartása, hozzáértése és lelkesedése. A vezérigazgatók lényegében és átlagban egy-két évente váltották egymást: legritkább esetben voltak szakmabeliek, de annál inkább az aktuális hatalmi elit kedvencei - mondta Balázs.Többnyire valamennyi szervezeti átalakítással, létszámcsökkentéssel és reorganizációval kezdte, amelyek gyakorlatilag nem vezettek sehova, a cég valós problémáit nem orvosolták. Számos esetben vették igénybe a "vezérek" a különböző átvilágító cégek szolgáltatásait, amelyeknek pozitív hozadéka úgyszintén nem volt, ellenben az ezekre kifizetett díjak összege meghaladta a milliárdos nagyságrendet. A vezetők inkompetenciájának ékes bizonyítéka Balázs szerint, hogy a cég lényegében sohasem termelt nyereséget, és az üzemeltetést is csak folyamatos állami támogatással (tőkeemeléssel), vagy különböző hitelek felvételével lehetett biztosítani - fejtette ki Balázs.

Álláskeresés? Szinte esélytelen

Az elhelyezkedésre semmilyen lehetőség sincs, mivel a Malévnál végzett munkák legtöbbje rendkívül speciális, ilyen munkákat sehol máshol nem végeznek Magyarországon - mondta József. Munkahelyre külföldön, elsősorban Ázsiában, a Közel-Keleten vagy Amerikában lenne lehetőség. Állást itthon nem lehet találni, csak "otthon végezhető és MLM rendszerű", esetleg segéd -és alkalmi munkák vannak. "Oda jutottam, hogy több helyen is azt mondják, túlképzett vagyok, de nyilván a korom miatt nem vesznek fel. A külföld meg teljesen más miliő, nehezen megy már el Ázsiába az ember ennyi idősen" - hangsúlyozta a Malév 50-es éveinek derekán járó volt menedzsere. Jelenleg olyan helyeken is próbál állást keresni, amiktől borsódzik a háta. Nem gondolta volna, hogy segédmunkásként, vagy közmunkából megy majd nyugdíjba.

Dolgozók gyűlése a Malév utolsó napján
Hardy Mihály

Néhány kollegával összefogva megpróbáltunk bejutni egy szomszédos ország légitársaságához, de határozottan eltanácsoltak valamennyiünket - említette Balázs az ő esetét. A cég vezetői nem, de utóbb mások felvilágosították: a két ország közötti viszony jelen pillanatban nem teszi lehetővé alkalmazásukat.

Zsófiának sikerült állást találnia, ám sokkal alacsonyabb beosztásban dolgozik, mint korábban. "Ez irgalmatlan visszaesés életszínvonalban is" - emelte ki. Ő még szerencsésnek tartja magát, viszont van olyan kollégája, akinek a lakásán és gépkocsiján is svájci frankos hitel van, és azok fizetése már komoly problémákat okoz.

Az önkormányzathoz is bementem, ott azt mondták, hogy nem tudnak rajtam segíteni - mondta el kétségbeesett próbálkozását Maurer Péter, akinek a tartalékai már elfogytak. Néhány légitársaságnál ő is próbálkozott állást keresni, de mindenhol azt mondták, hogy nincs pénz új dolgozót felvenni. "Ami velünk megtörténhetett, az megeshet a MÁV és BKV dolgozókkal is. Ők sem lehetnek biztonságban" - mondta a Malév volt dolgozója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!