szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lengyelország után már Szlovákia is egyre inkább a régió bezzegországává válik. Míg Nyugat-Európa több meghatározó gazdasága is lejtmenetbe került, addig a kis közép-európai állam termelői kapacitásai egyre csak nőnek. Magyarország eközben pedig egyre jobban csúszik le a régiós rangsorban.

A nyugat-európai gazdasági növekedés lanyhulása különösen rosszul érinti az ezen országokhoz ezer szállal kötődő kicsi és nyitott közép-európai gazdaságokat. Csehország és Magyarország technikailag már recesszióban van, Szlovákiában azonban 2,7 százalékkal még nőtt is a gazdaság a második negyedévben, döntően az autóipari és elektronikai termelés felfutásának köszönhetően - írja a Financial Times feltörekvő piacokkal foglalkozó blogja, a beyondbrics. A közlekedési járműgyártás például 42 százalékkal nőt egy év alatt.

Itt az újabb régiós bezzegország

A válságból sok vállalat abban látta a kiutat, hogy csökkentette költségeit, és a képzett, ám alacsony bérigényű munkaerővel rendelkező Szlovákia elsőosztályú választásnak tűnik a termelés bővítésére, áttelepítésére. Szlovákiában három nagy autógyár (Volkswagen, PSA Peugeot-Citroen, Kia) működik, ezen vállalatok idén 1 milliárd eurós fejlesztést terveznek végrehajtani északi szomszédunknál. Sok nyugat-európai cég az ottani magas működési költségek miatt a válság hatására inkább Közép-Európába helyezi át termelésének egy részét, és itt Szlovákia elsőbbséget élvez, mivel náluk már a közös uniós fizetőeszközt használják, kiküszöbölve így az árfolyamkockázatot. A lengyel zloty, a cseh korona vagy a magyar forint elég "vad kilengéseket" is produkált az utóbbi időkben, így érthető, hogy a vállalatok inkább a biztonságot keresik.

Szlovákiában a járműipar a növekedés fő motorja
AP

A fentiek tükrében egyértelműnek tűnik, hogy Szlovákia hatalmas külkereskedelmi többletet is fel tudott halmozni, 2011-ben soha nem látott magasságokba, 2,4 milliárd euróra emelkedett ez a szám. Az igazi kérdés azonban az marad, hogy meddig lesz képes fenntartani Szlovákia ezt az ütemet, mivel a belső kereslet, kiskereskedelmi forgalom stagnál, és a kormány is pénzügyi szigorításokat vezet be, hogy kontroll alatt tudják tartani a költségvetési hiányt és az államadósságot. Elemzők azzal számolnak, hogy a nyugat-európai trendekkel összhangban a szlovák gazdaság növekedése is lassulni fog, 2 százalék körül lehet az idei GDP-bővülés.

Magyarország egyre jobban leszakadóban

A szlovák számokat látva a magyarok egyre jobban irigykedhetnek. Nemrég jött ki itthon a hír, hogy hazánk már technikailag is a recesszió állapotában van, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az idei második negyedévben 1,2 százalékkal csökkent a magyar GDP az előző negyedévhez képest. Magyarországon ez már az ötödik negyedév, hogy nem volt gazdasági növekedés. Míg mi is büszkélkedhetünk külföldi járműipari beruházásokkal (Audi, Suzuki, Mercedes, Opel), addig a szlovákok ezt a lehetőséget sokkal jobban használták ki. Az előző szlovák kormányok reformintézkedései és befektetőbarát lépései, a kiszámíthatóbb gazdaságpolitika nagyban hozzájárultak az említett szektorok felfutásához, nem is beszélve az eurózóna-tagságról, mely árfolyambiztonságot, stabilitást biztosít Szlovákiának (nálunk egyelőre még diskurzus sem zajlik arról, hogy egyáltalán mi lehetne az euró bevezetésének menetrendje).

A szlovákok ezzel a gazdasági teljesítménnyel lassan, de biztosan zárkóznak fel az európai uniós átlaghoz is, 2011-ben a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP már a 27-ek átlagának 73 százalékát tette ki (Csehország 80, Lengyelország 65 százalékon áll, a lengyelek ugyanakkor folyamatosan növekednek). Magyarország ezzel szemben már évek óta képtelen elmozdulni a 65 százalék körüli értékről - egyes vélemények szerint hazánk már 2006 óta recesszióban van -, 2011-ben az uniós átlag 66 százalékán álltunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!