szerző:
Máriás Leonárd - Nagy Gergő
Tetszett a cikk?

Elképzelhető, hogy a kedden bejelentett 800 fős Dunaferr-leépítés csak egy folyamat nyitánya: ha az ukrán-orosz tulajdonos úgy dönt, hogy nem finanszírozza a dunaújvárosi gyár egy részének felújítását, lényegében megszűnhet a hazai acélgyártás. Ennek következményei beláthatatlanok lennének, háromezer munkahely szűnne meg a dunamenti városban.

A Lőrinci Meleghengermű bezárására, valamint év végéig összesen 800 dolgozója elbocsátására a fő tevékenységből származó veszteségek miatt kényszerül az ISD Dunaferr Csoport, amely most körülbelül 5300 embert foglalkoztat - vázolta kedden a helyzetképet a vállalat kommunikációs igazgatója, Várkonyi Zsolt. A 256 főt foglalkoztató meleghengermű vesztesége az idei első félévben a kommunikációs igazgató szerint elérte az 5 millió dollárt (1,1 milliárd forint), a csoport vesztesége pedig tavaly elérhette a 22 milliárd forintot, és egyelőre nem látszódnak a javulás jelei. A hvg.hu információi szerint emellett nem is 256 ember veszítené el a munkáját a Lőrinci Meleghengerműnél, hanem 300-320 fő, mivel a statisztikákban szétbontva szerepelnek bizonyos dolgozói csoportok és a rövidebb időre felvett munkavállalókat nem kalkulálták bele a több, mint 250 fős létszámba.

A Dunaferr-csoport helyzete különösen kényes, mivel Magyarország egyik legnagyobb ipari termelő egységéről beszélünk, mely majdnem 5400 embernek ad munkát, az 50 ezres Dunaújvárosban a város költségvetésének 20-25 százalékát adja iparűzési adó formájában és az ottani gyár működése mintegy 100 ezer fős körzet életét meghatározóan befolyásolja. Így bármilyen lépés, mely a Dunaferrt érinti, nagymértékű közvetlen hatást gyakorol Dunaújváros életére is.

A cégcsoport körüli problémák ugyanakkor nem újkeletűek, folyamatosan érkeztek hírek arról, hogy az áttételes többségi ukrán-orosz tulajdonos (erről lásd keretes írásunkat) pénzügyi problémákkal küszködik. A hvg.hu dolgozói körökből származó információi szerint ugyanakkor az oroszok mára teljesen átvették az irányítást a vállalatban, a kulcspozíciókat is elfoglalták, ezt mutatja Jevgenyij Tankhilevics idei májusi kinevezése is a csoport élére. Az oroszok teljesen más szemszögből közelítik meg a Dunaferrt, egyrészt fejlesztéseket is eszközölnek bizonyos - pl. a hengerelő -  területeken, másrészt ugyanakkor elképzelhető, hogy megszüntetnék a hazai acélgyártást a magas költségek miatt.

Az oroszok felfordulást okoztak

A Dunaferr májusban kinevezett új vezetője már egy júniusban, a Dunaferr belső lapjában megjelent interjúban is hangsúlyozta a költségcsökkentések és a fejlesztések fontosságát. Tankhilevics beszámolt arról, hogy a cég működésének folytatása veszélyben van, a cég csak a tulajdonosok folyamatos pénzügyi támogatásának köszönhetően maradt eddig talpon.

Kattintson a Dunaferrben készült képeinkért!
©

Elmondása szerint a társaság még a 2008-as válságot sem heverte ki, amit tovább súlyosbított az euró gyengülése. Utóbbi miatt a cégnek veszteségei keletkeztek, ugyanis a nyersanyagokat dollárban vásárolja, árbevételét viszont euróban realizálja. A helyzetet a vezető szerint tovább nehezítette, hogy növekedtek a cég bér- és szociális kötelezettségei is. Utóbbi utalhat az idei évtől érvényes drasztikus, közel 20 százalékos minimálbéremelésre, illetve a 15 százalékos garantált bérminimum-emelésre. Mindez nyilvánvalóan érintette az üzem munkaerő-gazdálkodását, mint ahogyan a kormány által elvárt bérkompenzáció is.

A Dunaferr így folyamatosan veszített versenyképességéből, és 2012 sorozatban a negyedik veszteséges év lehet. A vezérigazgató az interjúban hangsúlyozta, hogy a tulajdonosok további támogatásának a feltétele, hogy a Dunaferr fenntarthatóan gazdálkodjon. Utalt arra, hogy megszorításra van szükség, ami a dolgozókat és a menedzsmentet egyaránt fogja érinteni. A tervekben szerepelt a vállalati autók használatának, valamint a menedzsment ingyenes lakhatásának korlátozása is. A vezető elmondta, hogy óriási hatékonysági tartalék rejlik a létszámcsökkentésben és hogy különösen az adminisztratív, vezetői munkakörökben dolgozók nagy számával marad el a Dunaferr az európai versenytársaitól. Mint mondta, "túl sok ember foglalkozik acél helyett papírral". A tervek közé tartozott a külföldi munkavállalók egy részének elbocsátása vagy áthelyezése is.

A meleghengermű körül izzik a levegő

"Arra hivatkozik a vezetőség, hogy azért szüntetik meg a Lőrinci Meleghengerműt, mert ebben az évben veszteséget termeltünk, pedig az igazság az, hogy 2009-et leszámítva mindig is nyereséges volt ez a részleg a Dunaferrnél" - mondta a hvg.hu-nak Iványi Ildikó, a bezárni tervezett meleghengermű szakszervezeti vezetője. Iványi szerint a cég felsővezetése azt mondja róluk, hogy ők tulajdonképpen egy múzeum, és való igaz, hogy nagyon régiek a berendezéseik, de egy darabig még tudnának működni.

A szakszervezeti vezető hozzátette, hogy a bezárás mögötti indoklás mögött még az is áll, hogy a tulajdonos a hengermű által gyártott termékeket egy modernebb, lengyelországi gyárban szeretné előállítani. "A helyzet ugyanakkor az, hogy épp ez a lengyel cég vásárol meg tőlünk több ezer tonnányi acéllemezt az alacsonyabb árak miatt" - emelte ki Iványi. A partnercégek a hengermű kereskedőit időközben már elkezdték kérdésekkel bombázni, mivel ha a hengermű leáll, akkor ők is nagyon nehéz helyzetbe kerülhetnek.

Lehetne itt nyereség is

A Dunaferr-csoport munkavállalóitól a hvg.hu úgy értesült, hogy az igazi probléma valójában az, hogy a Lőrinci Meleghengermű 330 dolláros piaci ár helyett 440 dollárért kell megvegye az acél tonnáját az ukrán ISD-től, vagyis a tulajdonoshoz tartozó cégcsoporton belül drágábban jutnak nyersanyaghoz, mint a szabadpiacon. Emellett alacsonyabb áron is értékesítik a feldolgozott terméket: a tulajdonos lengyel vállalatánál például 200 dollárral magasabb áron tudják eladni az acélt. Ez a megkérdezett munkavállalók szerint lényegében azt jelenti, hogy a tulajdonos a Dunaferren keresztül vesz ki pénzt a csoportból, nem törődve azzal, hogy veszteséget okoz a számára.

Amikor bejöttek az ukránok, akkor ráálltak a dömpinggyártásra, korábban 120 ezer tonna terméket gyártottak évente, most 150 ezret. "Ha világpiaci áron vásárolhatnánk az acélt, hozzáadhatnánk az önköltségi árunkat és a mostaninál kicsit magasabb áron tudnánk eladni a készterméket, akkor éves szinten akár 3-5 milliárdos nyereség is keletkezhetne a Lőrinci Hengerműben" - hangsúlyozta egy a beszerzésre és értékesítésre rálátó Dunaferr-dolgozó.

Emellett az ún. kamragáz árával is játszanak a csoportnál: a kohóban a kokszolás során úgynevezett kamragáz keletkezik, melynek fűtőértéke - bár harmada a földgázénak - komoly jelentőséggel bír. Ezt a kamragázt a Dunaferr a gáz áránál alig pár százalékkal adja olcsóbban a csoport többi tagjának, vagyis jelentős profitot realizál ezen a területen (természetesen ezzel egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt a cégcsoport, ám az egyes csoporton belül cégek kiadásait ez jelentősen befolyásolhatja).

Érthetetlen a tervezett bezárás

A döntés a tervezett bezárásról már csak azért sem érthető, mert 2010-2011-ben több százmilliós nyeresége volt a hengerműnek - emelte ki Szabó Lajos, a Lőrinci Hengermű üzemi tanácsának elnöke. Az 5 millió dolláros veszteség szerinte is lehet egyszerű könyvelési csavar, mivel ők az alapanyagot is cégen belülről vásárolják, így aki azt számukra eladja, "annyit kér, amennyit akar".

Nézegessen képeket a Dunai Vasműből!
©

Szabó szerint ugyanakkor a mostani bejelentéssel egy végzetes folyamat indulhat el, mivel olyan hírek is keringenek, hogy a Dunaferr tulajdonosa teljesen beszüntetné a folyékony fázist Dunaújvárosban - vagyis lényegében megszűnne az acélgyártás -, és ez a döntés 3 ezer munkahely megszüntetésével járna, ami már a város gazdaságára is komoly hatással lenne. Egy kohó már áll, és ha jövő júliusig nem születik döntés arról, hogy a másikat felújítsák, akkor az emberek az utcára kerülhetnek, és megszűnhet Magyarországon az acélgyártás - emelte ki Szabó. Az üzemi tanács elnöke szerint inkább abban kellene gondolkodni, hogy a Lőrinci Hengerműben megmaradjon a lemezgyártás, Dunaújvárosban pedig ne zárják be a folyékony fázist (Dunaújvárosban nemrég fejlesztették az ottani hengerművet, amellyel az lehetett a tulajdonos célja, hogy a Lőrinci Meleghengerművet teljesen helyettesíteni tudja majd, és a kohók bezárásával csak ez a részleg működjön majd a Dunaferren belül).

A fentiek mellett azonban még olyan indokok is szerepet játszhatnak a tervezett bezárásban, hogy a ciprusi köntösbe bújt ukrán, áttételesen orosz tulajdonos nem hajlandó a szigorodó környezetvédelmi szabályok miatti fejlesztéseket megvalósítani. Inkább elviszi a termelést oda, ahol a szabályozás kevésbé szigorú, vagy már megvannak a modern berendezések (pl. a lengyelországi gyárban).

Sok a szakképzetlen munkaerő

Megpróbálunk harcolni, ellenérveket felsorolni, hangsúlyozni, hogy milyen veszteségek lennének, ha bezárna a cég - mondta Iványi Ildikó. A Dunaferr Acélalapítvány az elbocsátott dolgozók számára ugyan segítséget nyújt, de Iványi szerint ezzel az a probléma, hogy sok esetben az alapján döntenek a cégnél a támogatásról, hogy mekkora végkielégítést kellene fizetni a dolgozónak. Ha sokat, inkább alaptíványi támogatást szavaznak meg, ami végül alacsonyabb lesz, mint amennyi végkielégítésre az érintett jogosult lenne.

A legrosszabb azonban az, hogy nagyon sok a betanított, szakképzetlen munkás a Lőrinci Hengerműnél, ők szinte biztos, hogy nem tudnának sehol sem elhelyezkedni, ha elbocsátanák őket. Emellett pedig a dolgozók zöme olyan munkaválllaló, akik speciális foglalkozással (pl. hengerész) rendelkeznek: az elhelyezkedésük csak ebben a szektorban lenne lehetséges. Itt viszont a lehetőségek rendkívül korlátozottak.

Offshore cégé a Dunaferr

A Medgyessy-kormány 2002 végén döntött a Dunaferr Dunai Vasmű Rt. privatizációjáról. A vállalat 80 százalékos részvénycsomagját 2004-ben sikerült eladni az ukrán donyecki Donbass Ipari Szövetség (ISD), a szintén ukrán Alcsevszki Vaskohászati Kombinát Rt., a svájci Duferco International Trading Co. Ltd., valamint a német Kundax AG. által alkotott konzorciumnak. Az állam jóformán semmit nem keresett az ügyleten: a befektetők 444 millió forintot fizettek, amiből éppen csak futotta a magánosításához kapcsolódó tanácsadás és a vagyonértékelés díjára.

 

A privatizáció során a befektetők 110 milliárd forint értékű beruházási, munkáltatói és regionális fejlesztési kötelezettségeket vállaltak. Emellett vállalták a foglalkoztatottak létszámának megtartását is 2009-ig, valamint 17 milliárd forint értékű tőkeemelést hajtottak végre a társaságban. A társaság megnevezése 2007-ben ISD Dunaferr Dunai Vasmű Zrt.-re változott. 2010-ben a Donbass többségi részesedését egy Svájcban bejegyzett orosz cég, a Carbofer vette meg (amely idén májusban csődbe ment). Ugyanakkor az Donbass ISD irányítási jogai a korábbi ukrán tulajdonosnál maradtak, a Carbofer pedig azóta sem jelent meg az ISD Dunaferr áttételes többségi tulajdonosaként. A 2010-es hírek a Carbofert összefüggésbe hozták az Evraz nevű orosz ipari csoporttal is, melynek meghatározó részvényese Roman Abramovics orosz oligarcha, a Chelsea focicsapat tulajdonosa.

 

A Dunaferr fő tulajdonosa nagy valószínűséggel a Donbass volt kezdettől fogva. A cég az ukrán gazdaságot uraló klánok legerősebbikének vezére, a leggazdagabb helyi oligarcha, Szergej Taruta kezében van a mai napig. 2007-es hivatalos magyarországi látogatása során még Viktor Juscsenko, Ukrajna elnöke is felkereste a Dunaferr-t, mint az ukrán gazdaság legjelentősebb magyarországi befektetését. Azonban a Dunaferr honlapja nem a Donbasst tünteti fel tulajdonosként, illetve a befektető konzorciumot sem találjuk a tulajdonosok között. Mindössze annyit, hogy a Dunaferr meghatározó befolyással bíró többségi tulajdonosa a Cipruson bejegyzett Steelhold Limited. Az offshore cég tulajdonosa így rejtve maradhat, de egy 2007-es állami közlés szerint a ciprusi társaság az ISD irányítása alatt állt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Négy forgatókönyvet készít az UEFA arról, hány nézőt engedhetnek be az Eb meccseire

Négy forgatókönyvet készít az UEFA arról, hány nézőt engedhetnek be az Eb meccseire

Eltemették Diego Maradonát

Eltemették Diego Maradonát

Egy miniszter figyelmeztette a Wizz Airt, hogy problémáik lehetnek Norvégiában

Egy miniszter figyelmeztette a Wizz Airt, hogy problémáik lehetnek Norvégiában