Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem véletlen, hogy a mostani hadi helyzet adta realitásokra pusztán tárgyalási alapként tekint, közben viszont több jel is utal arra, hogy Ukrajna helyzetét Csecsenföld, vagy az NDK mintájára szeretné rendezni.","shortLead":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem...","id":"20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c.jpg","index":0,"item":"33696243-5785-477e-8dc1-cb2116fcbc4a","keywords":null,"link":"/360/20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","timestamp":"2025. március. 08. 07:00","title":"Tudjuk, hogy Oroszország nem négy ukrán megyéért indított háborút. Mit akarhat most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85baa2ee-ad9c-4c5a-abf9-61e4d9fe464f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre messze nem világos, hogy mi lesz a sorsa az Egyesült Államokban 170 millió amerikai felhasználó kedvenc alkalmazásának, a TikToknak. Mindenesetre már többen is szemet vetettek rá, többek között az igen népszerű online fórumplatform, a Reddit társalapítója. Ő felszabadítást hirdet.","shortLead":"Egyelőre messze nem világos, hogy mi lesz a sorsa az Egyesült Államokban 170 millió amerikai felhasználó kedvenc...","id":"20250308_project-liberty-reddit-tarsalapito-tiktok-felvasarlas-licit-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85baa2ee-ad9c-4c5a-abf9-61e4d9fe464f.jpg","index":0,"item":"0d2737ae-7948-4ccc-b04a-4fed26b07730","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_project-liberty-reddit-tarsalapito-tiktok-felvasarlas-licit-usa","timestamp":"2025. március. 08. 10:03","title":"Jobb web, jobb világ – váratlan licit érkezett a TikTokra, „az emberek ajánlata”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató, ünnepelt énekesnő azt írta, két gyereke születése volt élete legnagyszerűbb teljesítménye.","shortLead":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató...","id":"20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521.jpg","index":0,"item":"1066bb68-3fa8-4ca6-b3dd-9501fc60c80f","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","timestamp":"2025. március. 09. 14:53","title":"Rihanna sosem látott szülés utáni fotóival ünnepelte a nőnapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították Călin Georgescu elnökjelöltségét.","shortLead":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították...","id":"20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"31d85ac0-fb3c-4327-8347-b7b161df5ad9","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","timestamp":"2025. március. 09. 22:03","title":"„Újra Soros” – Elon Musk kiakadt, hogy ejtették a román szélsőjobbos jelöltet: egy óra alatt háromszor is posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok biztosítása – érthetően – aggodalmakat váltott ki a felhasználókból. A felháborodás oly nagy volt, hogy a Mozillának változtatnia kellett elképzelésein.","shortLead":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok...","id":"20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"5cf9e5a2-9b53-4606-818a-3083b849cdbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","timestamp":"2025. március. 08. 14:03","title":"Addig változtatta az ÁSZF-et a Mozilla, hogy most már magyarázkodnia kell, mi is történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban. Ilyen intézkedésekre szükség van, hiszen nem tiszteljük eléggé a természetet. Litkai Gergely össze is gyűjtotte, hogy miből ért(ene) az ember, így került teljes más megvilágításba a Piroska és a farkas meséje, a három kismalac építkezési projektjei, de Tiborcz István befektetései és Deutsch Tamás bizottsági szereplése is az Európai Parlamentben. ","shortLead":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban...","id":"20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4.jpg","index":0,"item":"24fc556f-3a12-4ec2-aea5-afc3070bc812","keywords":null,"link":"/360/20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","timestamp":"2025. március. 08. 19:30","title":"Duma Aktuál: Deutsch Tamás esete a tüdőlövést kapott szárcsával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Utazási kedvezmények: úgy vennék el, hogy szinte minden maradjon
szerző:
Nagy Gergő - Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Ha a diákok, a nyugdíjasok és a rokkantak vasúti kedvezménye megmarad, akkor nem lehet 20 milliárd forintot megtakarítani, ahogy azt Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár kedden a kedvezményrendszer átalakításáról előrebocsátotta. Az ügyben szakmai egyeztetés nem történt, igaz, még a részletek ismertetésére se került sor.
A 38 utazási kedvezmény közül mindössze négy maradhat a jövőben, ezzel a lépéssel pedig 20 milliárd forintot spórolnának az új rendszerben - nyilatkozta kedden Völner Pál az InfoRádió Aréna című műsorában. Az infrastruktúráért felelős államtitkár szerint a diákok, nyugdíjasok és rokkantak kedvezményei maradnának változatlanok.
Völner nyilatkozatára a MÁV-Start Zrt. hivatalosan szerdán úgy reagált, hogy a kérdésben még folyamatos az egyeztetés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a vasúttársaság között. A hvg.hu névtelenséget kérő MÁV-os forrásból viszont úgy értesült, hogy a téma ugyan hónapok óta napirenden van, de szakmai egyeztetés valójában nem volt a Völner-bejelentés előtt. "Nem világos, hogy a politikus miért most beszélt erről a kérdésről, de az sem, hogyan jött ki nekik éppen 20 milliárd forintos megtakarítás" - mondta.
Nagy változások aligha lesznek
Az igénybe vett kedvezmények zöme (65-70 százaléka) épp a diák- és nyugdíjas utazásokhoz kapcsolódik. A MÁV-Start hivatalos 2011-es utasszám adatai szerint az évi 144 millió utasnak kevesebb mint 38 százaléka fizeti ki a teljes árú jegyet. Díjmenetesen 30 millióan utaznak, javarészt nyugdíjasok, de további 60 millió kedvezménnyel utazó többsége is diák vagy rokkant. Ha az ő kedvezményük megmarad, aligha jön ki a 20 milliárdos megtakarítás.
A nyugdíjas kedvezmény jelen árak szerint biztos megmarad
Stiller Ákos
A hvg.hu megkeresésére Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, hogy ugyanazok az opciók léteznek a kedvezményrendszer átalakítására, mint háromnegyed évvel ezelőtt. A minisztériumban több különböző változatot is kidolgoztak, de egyelőre azért nincs döntés ebben a kérdésben, mert csomagban fogják azt meghozni a közösségi közlekedés reformjával egyidejűleg. Fónagy egy októberi interjúban kijelentette, hogy a kedvezményekről szóló döntés politikai lesz.
Csak halasztják a döntést
Az utazási kedvezmények drasztikus szűkítéséről már az idén is, többször is szó volt. Az NFM parlamenti államtitkára, Fónagy János áprilisban azt mondta, hogy a 65 év felettiek, a hat éven aluliak, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők kedvezményei megmaradnak, de elképzelhető, hogy ha nem szűkül a kedvezmények köre, akkor azokkal csak csúcsidőn kívül lehetne élni. Völner Pál ugyancsak tavasszal azt nyilatkozta, hogy majd nyáron lehet több információt tudni arra vonatkozólag, hogy milyen utazási kedvezmények szűnnek meg, alakulnak át. Június közepén, a 2013-as évi költségvetés első verziójából arra lehetett következtetni, hogy a kormány drasztikus változást készít elő a jegykedvezmény-rendszerben. Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára pedig szeptemberben erősítette meg újfent, hogy a kormánynak felül kell vizsgálnia az utazási kedvezmények rendszerét. Az ígérgetésekből egyelőre semmi sem lett.
Völner az InfoRádióban azzal kapcsolatban nem fogalmazott egyértelműen, hogy milyen kedvezményeket vonnak el. Nagyjából 30 kedvezményfajta megszüntetéséről és/vagy átalakításáról már valóban hónapok óta győzködik egymást az illetékesek. De nem látszik, hogy közelebb jutottak volna olyan kérdések megoldásában, mint a nagycsaládosok utazási kedvezménye vagy a múzeumlátogatáshoz (köztük a Szent Korona megtekintéséhez) kapcsolódó utazási kedvezmények megszüntethetősége. Minden kedvezményelvétel azonban valamilyen társadalmi csoportot sértene, ami biztosan feszültséget szül. Az átalakítás olyan értelmesnek tűnő konstrukciót is felülírhat, mint a MÁV-Start-kártya, mely a kártyakibocsátó és a vasút közös biznisze: általában munkáltatók veszik a munkavállalóiknak. Kérdés, hogy a jelenlegi kedvezménykulcsokkal ez a MÁV-nak mennyire rentábilis. (Áprilisban éves kártyából 4400, félévesből pedig 4000 volt forgalomban.)
Futnak az ígéretek után
Völner szavai arra utalnak, hogy a kormány igyekszik "beérni" saját ígéreteit, mivel a Széll Kálmán-tervben vállalták, hogy 2013-ban 60 milliárd forintot spórolnak meg a tömegközlekedés átalakításával (nem csak az utazási kedvezményekkel), a tavaly decemberben Brüsszelnek a túlzotthiány-elleni eljárás miatt megküldött dokumentumban pedig azt vállalta a kormány, hogy csak az idén már 16 milliárdot spórol meg a kedvezmények visszavágásával. Mindezeknek azonban egyelőre nyoma sincs.
Megint csak a szárnyvonalak
Völner Pál a menetrendeket is átvizsgálná a megtakarítások növelése érdekében. Ez azért furcsa, mert korábban a kormány már végrehajtott efféle racionalizálást, ami azonban nem hozta a várt 12 milliárd forintos megtakarítást. Az újabb mellékvonal-bezárások kérdésének felbukkanása viszont azért érdekes, mert a Fidesz nemcsak hogy ez ellen kampányolt 2010-ben, és hatalomra kerülését követően több, korábban bezárt vonalat nyitott meg újra, de legutóbb az idén nyáron utasított vissza az NFM minden erről szóló híresztelést.
A probléma gyökere a vasúttársaság szemszögéből egyébként az, hogy az állam nem 100 százalékra egészíti ki a jegy árát. Már az Orbán-kormány idején elfogadott új támogatási rendszerben egy féláras jegy árát a teljes árúhoz képest csak 72,25 százalékig egészíti ki az állam, egy 90 százalékos kedvezménnyel váltható jegynél a helyzet még rosszabb: a kedvezményes jegyből és az állami kiegészítésből összeálló bevétel csak 52 százalék a teljes árhoz képest.
Elágazó kedvezmények - szűkítenék a palettát?
Stiller Ákos
Egy közlekedési szakértő arra hívta fel a figyelmünket, hogy a 20 milliárd forintos megtakarítást érdemes a cég éves árbevételére vetíteni. A jegyeladásokból és állami költségtérítésből 220 milliárd forintja volt 2011-ben a MÁV-Startnak, a tervezett 20 milliárdos vágás így a vasúti személyszállító bevételeinek tizedét jelentené.
Van szigorú, de működőképes kedvezményrendszer is
A hvg.hu korábban részletesen foglalkozott a más országokban fellelhető utazási kedvezményekkel, elsősorban az osztrák példával. Ausztriában a rendszer filozófiája arra épül, hogy megszűnt az átfogó, szociálpolitikai alapon, alanyi jogon járó kedvezményrendszer, és helyette az állam a vasúti szolgáltatás fenntartását segíti. Ausztriában nem ad az állam fogyasztói árkiegészítést, az osztrák államvasút (ÖBB) állami finanszírozása ugyanis nem az utasokra, hanem a vasútvonalakra ad támogatást. Vannak olyan vonalak, amiket üzleti alapon kell működtetnie az osztrák vasútnak, és vannak, amiket a közszolgáltatási szerződés alapján, kisebb-nagyobb mértékben támogat az állam. A Hegyeshalom-Salzburg vonalat például teljes egészében üzleti alapon üzemelteti az ÖBB, az ország déli szárnyvonalainak a működtetéséhez viszont az államtól fix összeget kap egy közszolgáltatási szerződés részeként. Ausztriában vannak magán- és regionális szolgáltatók is, az állam velük is köthet ilyen szerződést. Ez az elv Ausztriában még akkor is működik, amikor egy-egy vonalszakasz túl drágának bizonyult vasúti közlekedésre, de az ÖBB egyik leányvállalatán keresztül megoldotta a vasúti végpontra a buszos ráhordást. Vagyis ez a modell nagy rugalmasságot tesz lehetővé a tervezésben.
Az egyes vonalakra kötött közszolgáltatási szerződéssel az állam célja az, hogy ne terhelje indokoltnál nagyobb mértékben a saját büdzséjét, viszont azért olyan területeken is legyen közlekedési szolgáltatás, ahol ennek biztosítása üzleti alapon már nem érné meg, de a társadalmi mobilitás érdekében nem szabad róla lemondani. Annak eldöntésére és folyamatos ellenőrzésére, hogy az utasforgalom, illetve annak összetétele indokolja-e egyes vonalak támogatását, nagy segítséget nyújtanak az elektronikus utazási kártyák. Ezeket a különböző alapú kedvezmények igénybevételéhez kell használni. A kártyák nemcsak pontosan rögzítik az egyének utazási szokásait, és azt, hogy milyen kedvezményre jogosultak, hanem arra is jók, hogy az adatok alapján adatokat nyerjünk a vonalak forgalmára, és ezáltal az üzleti tervezéshez. És itt jön a fontos különbség: a kedvezményeket az utasoknak az ÖBB adja, az állam alanyi jogon nem ad semmilyen kedvezményt egyetlen csoportnak sem. Ahhoz pedig, hogy valaki kedvezményt kapjon, meg kell vásárolnia a kártyát egy adott időszakra (egy évre), különben a teljes árú szolgáltatást kell az utasnak megfizetnie.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.