Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"F. Jánosnak azon a házon is csak haszonélvezeti joga van, amelyben lakott.","shortLead":"F. Jánosnak azon a házon is csak haszonélvezeti joga van, amelyben lakott.","id":"20250408_till-tamas-f-janos-karterites-serelemdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"bce8ae37-b114-4adf-a431-5e2db47d6c86","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_till-tamas-f-janos-karterites-serelemdij","timestamp":"2025. április. 08. 21:29","title":"Nyolcvanmilliós sérelemdíjat követelnek Till Tamás szülei, de nincs semmi a gyilkossággal gyanúsított férfi nevén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","shortLead":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","id":"20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"38e699b9-dbad-4280-ae86-523c6b672473","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","timestamp":"2025. április. 08. 17:56","title":"Bábolna a hírekből tudta meg, hogy hozzájuk viszik a 3500 leölt szarvasmarha tetemét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2336033c-f19c-40d4-9f82-b92deb055cd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az olasz gyártó megfontolja, hogy egyes modelljeiben újra meghonosítsa a nyitott kulisszás manuális váltót.","shortLead":"Az olasz gyártó megfontolja, hogy egyes modelljeiben újra meghonosítsa a nyitott kulisszás manuális váltót.","id":"20250410_visszaterhet-a-kezi-valtas-elvezete-a-ferrarikba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2336033c-f19c-40d4-9f82-b92deb055cd6.jpg","index":0,"item":"e228e974-f2ac-444a-afd4-4462db6ab42e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_visszaterhet-a-kezi-valtas-elvezete-a-ferrarikba","timestamp":"2025. április. 10. 06:41","title":"Visszatérhet a kézi váltás élvezete a Ferrarikba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e059b4e2-7521-4698-9b7c-338b6193fd69","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Nincs logika abban, amit Donald Trump amerikai elnök tesz a vámpolitikájával, viszont bármit kiválthat vele – mondja Vigvári Gábor, a Budapesti Corvinus Egyetem világgazdasági tanszékének vezetője, aki szerint az a globalizáció, amit ismerünk, bármikor megfordulhat.","shortLead":"Nincs logika abban, amit Donald Trump amerikai elnök tesz a vámpolitikájával, viszont bármit kiválthat vele – mondja...","id":"20250410_hvg-vigvari-gabor-kozgazdasz-trump-vampolitika-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e059b4e2-7521-4698-9b7c-338b6193fd69.jpg","index":0,"item":"2f623abc-4ecf-4cd5-bf62-93b53df69d18","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-vigvari-gabor-kozgazdasz-trump-vampolitika-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 10. 06:30","title":"„A háborútól kezdve a szép lassan átalakuló világgazdaságig bármi lehet Trump vámháborújából”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21d9906-3327-49cc-9dc6-0b128cf388e8","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250410_Marabu-Feknyuz-Furcsa-gazdasagi-mutatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21d9906-3327-49cc-9dc6-0b128cf388e8.jpg","index":0,"item":"40e95d0d-8373-4ebc-9323-0e8cc987ccde","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Marabu-Feknyuz-Furcsa-gazdasagi-mutatok","timestamp":"2025. április. 10. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Furcsa gazdasági mutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9485e725-4c2f-4fcc-adfc-95870c189ea5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az állandó emberi jelenlét a Holdon számos leküzdendő akadályt rejt, de az egyiket épp most küzdhette le egy brit cég: egy mikrohullámú szerkezettel tisztítják meg a holdi jeget, a végeredmény pedig iható víz.","shortLead":"Az állandó emberi jelenlét a Holdon számos leküzdendő akadályt rejt, de az egyiket épp most küzdhette le egy brit cég...","id":"20250408_naicker-scientific-sonochem-system-hold-viz-megtisztitasa-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9485e725-4c2f-4fcc-adfc-95870c189ea5.jpg","index":0,"item":"2d6ade00-1042-4ddf-a55c-b9f460bdb9ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_naicker-scientific-sonochem-system-hold-viz-megtisztitasa-urkutatas","timestamp":"2025. április. 08. 17:03","title":"Megcsinálták az űrmikrót, tiszta vizet állít elő a Hold jegéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbc9e5e-9943-47be-91df-63fd50407be9","c_author":"Somfai Dávid","category":"kkv","description":"Az alföldi minikilátók és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre, túlárazásra gyanakodtak.","shortLead":"Az alföldi minikilátók és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre, túlárazásra...","id":"20250410_Zabar-foldut-portalanitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbc9e5e-9943-47be-91df-63fd50407be9.jpg","index":0,"item":"dcf116a2-3dc7-4814-8a26-57fae7f86009","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_Zabar-foldut-portalanitas-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 15:37","title":"Mi került azon 6 millió forintba, hogy portalanítottak egy Nógrád megyei falusi földutat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77f6a1ab-496e-4c05-900d-07daaaa1b346","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ÁSZ azt bizonygatja, hogy a vizsgálatában kifogásolt felépítmény akkor jött létre, amikor Windisch László már nem volt az MNB alelnöke.","shortLead":"Az ÁSZ azt bizonygatja, hogy a vizsgálatában kifogásolt felépítmény akkor jött létre, amikor Windisch László már nem...","id":"20250409_allami-szamvevoszek-mnb-velemenycikk-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77f6a1ab-496e-4c05-900d-07daaaa1b346.jpg","index":0,"item":"896f6e9f-47eb-4cff-9a3a-3909cdee36c4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_allami-szamvevoszek-mnb-velemenycikk-reagalas","timestamp":"2025. április. 09. 15:08","title":"Kikérte magának a számvevőszék, hogy az elnöke szeme láttára zajlott volna a „Matolcsy-varázslat” a jegybanknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fordulat: Orbánék nekiesnek az utazási kedvezményeknek?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A működési keret 30 milliárd forinttal nőhet, az állam pedig 50 milliárd forint keretösszegig állami garanciát biztosíthat fejlesztési hitelekhez. Számszakilag ez derül ki a pénteken benyújtott, jövő évi költségvetés államvasútra vonatkozó részleteiből. A konvergenciaprogramban már többször vállalt megtakarításoknak azonban se híre, se hamva.
A jövő évi költségvetési tervezetből alig egy oldal vonatkozik a MÁV jövőjére a 245-ből. Ha hozzávesszük a 754 oldalas részletes indoklást, akkor is csak további kettő. Ebből a néhány oldalból azért annyi kiderül, hogy a kormány belekezd "a vasúttársaság rendbetételébe", de az EU felé már többször vállalt kiadáscsökkentés számait nem igazán találni.
Míg a költségvetésben a közúti közlekedésre fordított összegek a tavalyihoz képest csökkennek, addig a vasúti közlekedés működési költségeinek a keretösszege 30 milliárd forinttal 267 milliárdra nő. Emellett az állam 50 milliárd forint értékben állami kezességvállalást biztosít a járműállomány felújítására és fejlesztésére.
Útelágazódás?
Stiller Ákos
Mint az unióban
A helyközi személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére (vagyis a vasúti és a közúti személyszállításra együttesen) 190,5 milliárd forintot szán a kormány, ami 8 milliárddal több, mint az idén. 2012-ben csak a MÁV Zrt. ezen a jogcímen 144 milliárdot kap a vonatkozó NGM-rendelet szerint, jövő évi adatok nincsenek a büdzsében.
A vasúti pályahálózat működtetésére külön soron a tavalyi 42 helyett 70 milliárdot kaphat a MÁV Zrt. A pluszokat a dokumentum azzal indokolja, hogy uniós jogszabály alapján a megrendelt közszolgáltatásokat – beleértve a pályahasználatot – az államnak ki kell fizetnie, így meg kell térítenie a MÁV-Start Zrt., GYSEV Zrt. és a Volán-társaságok „közszolgáltatással felmerülő, bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit” is. (A legnagyobb ugrás a pályahasználat térítésében van: ez az összeg 2011-ben még csak 21 milliárd volt.) Ezenkívül ide kell számolni az állam által fizetett fogyasztói árkiegészítést, amely a kedvezményes jeggyel utazók alacsonyabb díjaiból eredő veszteségek pótlására szolgál. Ennek összege a MÁV személyszállító cége, a MÁV-Start Zrt esetében tavaly 20,87 milliárd volt, az ideit majd csak jövőre ismerjük meg. A költségvetés mindenesetre a MÁV, a GYSEV és a Volán-társaságok részére 93 milliárdot fizet majd, ami forintra ugyanannyi, mint idén. Igaz, jövőre átalakul az utazási kedvezmények rendszere (aminek részleteire rögvest visszatérünk).
A büdzsé ezenkívül még nem egészen félmilliárd forintot (466 millió) szán a közösségi közlekedés összehangolására: ebből kell jutnia az állami költségtérítések és hozzájárulások felhasználásának ellenőrzésére, a regionális közlekedésszervező irodák működésének támogatására, valamint „a közösségi közlekedés átalakításával, fejlesztésével kapcsolatos döntés-előkészítő feladatok” elvégzésére is. Ebből a pénzből készítenék elő a jegy- és bérletrendszer átjárhatóságát az egyes közlekedési módok és társaságok között a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) és az ezzel kompatibilis e-ticket kártyarendszer alapjainak a megteremtésével. Ennyi feladatra nem tűnik túl bőkezűnek az előirányzat.
Csak egy példa az eszközvásárlásra
HVG Archív
MÁV-szocpollal a megtakarításokért
Drasztikus változás várható viszont a jegykedvezmény-rendszerben, miután a pénteken benyújtott törvényjavaslatban már „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” szerepel a korábbi fogyasztói árkiegészítés (illetve személyszállítási árkompenzáció) helyett. A költségvetési javaslat is rögzíti, hogy a szociálpolitikai menetdíj-támogatás mértékét és az igénylés rendjét a kormány majd rendeletben állapítja meg. A rendszer átalakítása feltehetően lehetőséget teremt a kedvezmények megnyirbálására, ami eddig törvényi felhatalmazás hiányában megbukott. Sor kerülhet akár a vasutasok és családtagjaik, valamint más kedvezményezettek utazási támogatásainak a szűkítésére.
A jegyár-támogatási rendszer átalakítását és annak a költségvetés szempontjából jelentős mértékű kiadáscsökkentését már a Széll Kálmán-terv, és annak 2.0-ás verziója is fontos célként említi. Több ilyen értelmű elképzelés is bekerült a parlament elé. Ezek többségét (pl. a vasutas dolgozók és családtagjaik kedvezményeinek megkurtítása) azonban levették a napirendről, idén júliustól egyedül a korkedvezményes öregségi és rokkantsági nyugdíjban részesülők kapnak 100 százalék helyett csak 90 százalékos támogatást. A jövő évre sem látható a fogyasztói árkiegészítés esetleges átalakításának a költségvetési hatása. Csak annyi, hogy az elnevezés és ezzel valamiképp a rendszer is változhat.
A benyújtott költségvetési javaslat azonban nem csak ebben a kérdésben fogalmaz homályosan. Azt sem lehet tudni, hogy a jegyellenőrzés szigorításából, a jegybevétel növekedéséből (esetleges áremelés) vagy az állami költségtérítés csökkentéséből mi lesz. Ahogyan arról sincs információ, hogy miután a kormány feladta a holdingosítási terveit, és leállt a MÁV-leányvállalatok visszaszervezése, most mitől vár jelentős megtakarítást. És ha ezt a MÁV és Volán-társaságok szinkronba hozásától várná, mikorra valósulhat ez meg.
50 milliárdos hitelgarancia
Az állami vasúttársaság működését és mozgásterét nagyban nehezíti, hogy jelenleg is mintegy 270 milliárd forint, nem a működésből adódó hitelállománya van. A kormányváltáskor meglengetett adósságátvállalásból egyelőre kevés valósult meg, és a 2013-as költségvetésben nem is szerepel ilyen tétel. A pénteken a parlamentnek benyújtott csomagban is csak az szerepel, hogy az állami garanciavállalás az év egyetlen napján sem lehet több, mint 270 milliárd forint. Ennyi a MÁV jelenlegi hitelállománya.
A 2011. áprilisi konvergenciaprogram azzal számolt, hogy a kormány a MÁV és a BKV elmúlt években felhalmozott adósságának egy részét átvállalja (mintegy 378 milliárd forint értékben), valamint a PPP-szerződések egy részét is kiváltja (ez 200 milliárd forintot jelentett volna). Ilyen mértékű adósságkiváltásra azonban nem került sor. A MÁV hitelállományából végül 50 milliárdot vállalt át tavaly az állam.
A jövő évi költségvetés is egyelőre megelégszik annyival, hogy 50 milliárd forint értékhatárig állami garanciavállalást biztosít hitelfelvételhez, már ha eszközbeszerzésről, illetve fejlesztésről van szó.