Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","shortLead":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","id":"20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335.jpg","index":0,"item":"3c73cef3-b5ee-4530-9030-7abfb57c0f2a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","timestamp":"2024. november. 25. 08:41","title":"Ilyen álcázás nélkül az első debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","shortLead":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","id":"20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3.jpg","index":0,"item":"52b1c70b-968a-46aa-b5e7-46112de27c8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","timestamp":"2024. november. 25. 10:40","title":"Tovább emelkednek az üzemanyagárak, a gázolaj 40 forinttal drágább, mint szeptemberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85344d85-098a-4550-b65f-00e11018c4ea","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Calin Georgescu nem rendelkezik saját párttal, és nagyrészt a TikTokon kampányolt.","shortLead":"Calin Georgescu nem rendelkezik saját párttal, és nagyrészt a TikTokon kampányolt.","id":"20241125_romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-marcel-ciolacu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85344d85-098a-4550-b65f-00e11018c4ea.jpg","index":0,"item":"7189e9d5-e7bf-4bd7-a892-569437d6cd22","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-marcel-ciolacu","timestamp":"2024. november. 25. 05:34","title":"Szélsőjobboldali, oroszbarát jelölt vette át a vezetést a román elnökválasztás első fordulójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c9a9f4-6f0c-49eb-a3d0-35b02bf73c02","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A titkosszolgálat irányítja az orosz hálózatot Afrikában – nyilatkozta a francia közszolgálati rádiónak a Wagner-hadsereg egykori összekötő tisztje.","shortLead":"A titkosszolgálat irányítja az orosz hálózatot Afrikában – nyilatkozta a francia közszolgálati rádiónak...","id":"20241126_Putyin-Afrika-titkosszolgalat-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c9a9f4-6f0c-49eb-a3d0-35b02bf73c02.jpg","index":0,"item":"0d3b2ea9-e22c-4a02-a07b-a23e442e9ea5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Putyin-Afrika-titkosszolgalat-media","timestamp":"2024. november. 26. 10:47","title":"Putyin az ukrajnai háború alatt is folyamatosan nyomul előre Afrikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02a8b384-6b65-4f65-b2e2-de480c960293","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az üzbég szövetségi kapitánytól elköszönt a Kovács István vezette elnökség.","shortLead":"Az üzbég szövetségi kapitánytól elköszönt a Kovács István vezette elnökség.","id":"20241125_magyar-okolvivo-szovetseg-atvilagitas-kovacs-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02a8b384-6b65-4f65-b2e2-de480c960293.jpg","index":0,"item":"b0225b69-9126-42b6-91f6-9c0057b40813","keywords":null,"link":"/sport/20241125_magyar-okolvivo-szovetseg-atvilagitas-kovacs-istvan","timestamp":"2024. november. 25. 11:02","title":"Átvilágították a bokszszövetséget: szinte üres a kassza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","shortLead":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","id":"20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a.jpg","index":0,"item":"25d493e5-c8ee-4ea7-80a3-6494d1c15e62","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","timestamp":"2024. november. 25. 08:19","title":"Átlátszó: Másfél év alatt kétmilliárd forinttal ugrott meg az MTK Sportpark építési költsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84a0b3de-02eb-49d5-bdf3-5d0abdc2e2e8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sarkkutatók szerint ha nem történik változás, akár 50 méterrel is megemelkedhet a tengerek vízszintje.","shortLead":"A sarkkutatók szerint ha nem történik változás, akár 50 méterrel is megemelkedhet a tengerek vízszintje.","id":"20241125_globalis-felmelegedes-klimavaltozas-antarktisz-jege-olvadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84a0b3de-02eb-49d5-bdf3-5d0abdc2e2e8.jpg","index":0,"item":"7b85881f-3c46-47fd-8a74-044c49a7df12","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_globalis-felmelegedes-klimavaltozas-antarktisz-jege-olvadas","timestamp":"2024. november. 25. 20:03","title":"Annyira olvad az Antarktisz jege a globális felmelegedés miatt, hogy 450 tudós könyörög a változásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Délelőtt kissé magához tért a magyar fizetőeszköz, de így is 411 fölött van az euró.","shortLead":"Délelőtt kissé magához tért a magyar fizetőeszköz, de így is 411 fölött van az euró.","id":"20241125_forint-euroarfolyam-dollararfolyam-devizapiac-valutapiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4.jpg","index":0,"item":"c7fbd1fb-8988-40a6-ac8a-37511cd04da3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_forint-euroarfolyam-dollararfolyam-devizapiac-valutapiac","timestamp":"2024. november. 25. 11:28","title":"Olyan mélységbe szédült a forint, ahol két éve nem járt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fordulat: Orbánék nekiesnek az utazási kedvezményeknek?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A működési keret 30 milliárd forinttal nőhet, az állam pedig 50 milliárd forint keretösszegig állami garanciát biztosíthat fejlesztési hitelekhez. Számszakilag ez derül ki a pénteken benyújtott, jövő évi költségvetés államvasútra vonatkozó részleteiből. A konvergenciaprogramban már többször vállalt megtakarításoknak azonban se híre, se hamva.
A jövő évi költségvetési tervezetből alig egy oldal vonatkozik a MÁV jövőjére a 245-ből. Ha hozzávesszük a 754 oldalas részletes indoklást, akkor is csak további kettő. Ebből a néhány oldalból azért annyi kiderül, hogy a kormány belekezd "a vasúttársaság rendbetételébe", de az EU felé már többször vállalt kiadáscsökkentés számait nem igazán találni.
Míg a költségvetésben a közúti közlekedésre fordított összegek a tavalyihoz képest csökkennek, addig a vasúti közlekedés működési költségeinek a keretösszege 30 milliárd forinttal 267 milliárdra nő. Emellett az állam 50 milliárd forint értékben állami kezességvállalást biztosít a járműállomány felújítására és fejlesztésére.
Útelágazódás?
Stiller Ákos
Mint az unióban
A helyközi személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére (vagyis a vasúti és a közúti személyszállításra együttesen) 190,5 milliárd forintot szán a kormány, ami 8 milliárddal több, mint az idén. 2012-ben csak a MÁV Zrt. ezen a jogcímen 144 milliárdot kap a vonatkozó NGM-rendelet szerint, jövő évi adatok nincsenek a büdzsében.
A vasúti pályahálózat működtetésére külön soron a tavalyi 42 helyett 70 milliárdot kaphat a MÁV Zrt. A pluszokat a dokumentum azzal indokolja, hogy uniós jogszabály alapján a megrendelt közszolgáltatásokat – beleértve a pályahasználatot – az államnak ki kell fizetnie, így meg kell térítenie a MÁV-Start Zrt., GYSEV Zrt. és a Volán-társaságok „közszolgáltatással felmerülő, bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit” is. (A legnagyobb ugrás a pályahasználat térítésében van: ez az összeg 2011-ben még csak 21 milliárd volt.) Ezenkívül ide kell számolni az állam által fizetett fogyasztói árkiegészítést, amely a kedvezményes jeggyel utazók alacsonyabb díjaiból eredő veszteségek pótlására szolgál. Ennek összege a MÁV személyszállító cége, a MÁV-Start Zrt esetében tavaly 20,87 milliárd volt, az ideit majd csak jövőre ismerjük meg. A költségvetés mindenesetre a MÁV, a GYSEV és a Volán-társaságok részére 93 milliárdot fizet majd, ami forintra ugyanannyi, mint idén. Igaz, jövőre átalakul az utazási kedvezmények rendszere (aminek részleteire rögvest visszatérünk).
A büdzsé ezenkívül még nem egészen félmilliárd forintot (466 millió) szán a közösségi közlekedés összehangolására: ebből kell jutnia az állami költségtérítések és hozzájárulások felhasználásának ellenőrzésére, a regionális közlekedésszervező irodák működésének támogatására, valamint „a közösségi közlekedés átalakításával, fejlesztésével kapcsolatos döntés-előkészítő feladatok” elvégzésére is. Ebből a pénzből készítenék elő a jegy- és bérletrendszer átjárhatóságát az egyes közlekedési módok és társaságok között a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) és az ezzel kompatibilis e-ticket kártyarendszer alapjainak a megteremtésével. Ennyi feladatra nem tűnik túl bőkezűnek az előirányzat.
Csak egy példa az eszközvásárlásra
HVG Archív
MÁV-szocpollal a megtakarításokért
Drasztikus változás várható viszont a jegykedvezmény-rendszerben, miután a pénteken benyújtott törvényjavaslatban már „szociálpolitikai menetdíj-támogatás” szerepel a korábbi fogyasztói árkiegészítés (illetve személyszállítási árkompenzáció) helyett. A költségvetési javaslat is rögzíti, hogy a szociálpolitikai menetdíj-támogatás mértékét és az igénylés rendjét a kormány majd rendeletben állapítja meg. A rendszer átalakítása feltehetően lehetőséget teremt a kedvezmények megnyirbálására, ami eddig törvényi felhatalmazás hiányában megbukott. Sor kerülhet akár a vasutasok és családtagjaik, valamint más kedvezményezettek utazási támogatásainak a szűkítésére.
A jegyár-támogatási rendszer átalakítását és annak a költségvetés szempontjából jelentős mértékű kiadáscsökkentését már a Széll Kálmán-terv, és annak 2.0-ás verziója is fontos célként említi. Több ilyen értelmű elképzelés is bekerült a parlament elé. Ezek többségét (pl. a vasutas dolgozók és családtagjaik kedvezményeinek megkurtítása) azonban levették a napirendről, idén júliustól egyedül a korkedvezményes öregségi és rokkantsági nyugdíjban részesülők kapnak 100 százalék helyett csak 90 százalékos támogatást. A jövő évre sem látható a fogyasztói árkiegészítés esetleges átalakításának a költségvetési hatása. Csak annyi, hogy az elnevezés és ezzel valamiképp a rendszer is változhat.
A benyújtott költségvetési javaslat azonban nem csak ebben a kérdésben fogalmaz homályosan. Azt sem lehet tudni, hogy a jegyellenőrzés szigorításából, a jegybevétel növekedéséből (esetleges áremelés) vagy az állami költségtérítés csökkentéséből mi lesz. Ahogyan arról sincs információ, hogy miután a kormány feladta a holdingosítási terveit, és leállt a MÁV-leányvállalatok visszaszervezése, most mitől vár jelentős megtakarítást. És ha ezt a MÁV és Volán-társaságok szinkronba hozásától várná, mikorra valósulhat ez meg.
50 milliárdos hitelgarancia
Az állami vasúttársaság működését és mozgásterét nagyban nehezíti, hogy jelenleg is mintegy 270 milliárd forint, nem a működésből adódó hitelállománya van. A kormányváltáskor meglengetett adósságátvállalásból egyelőre kevés valósult meg, és a 2013-as költségvetésben nem is szerepel ilyen tétel. A pénteken a parlamentnek benyújtott csomagban is csak az szerepel, hogy az állami garanciavállalás az év egyetlen napján sem lehet több, mint 270 milliárd forint. Ennyi a MÁV jelenlegi hitelállománya.
A 2011. áprilisi konvergenciaprogram azzal számolt, hogy a kormány a MÁV és a BKV elmúlt években felhalmozott adósságának egy részét átvállalja (mintegy 378 milliárd forint értékben), valamint a PPP-szerződések egy részét is kiváltja (ez 200 milliárd forintot jelentett volna). Ilyen mértékű adósságkiváltásra azonban nem került sor. A MÁV hitelállományából végül 50 milliárdot vállalt át tavaly az állam.
A jövő évi költségvetés is egyelőre megelégszik annyival, hogy 50 milliárd forint értékhatárig állami garanciavállalást biztosít hitelfelvételhez, már ha eszközbeszerzésről, illetve fejlesztésről van szó.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.