szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Novemberben kihajózott a norvég kikötőből az Ob River elnevezésű tanker, hogy Oroszországnak fordulva, az Északi-sarkon keresztül, folyékonygáz-szállítmányát eljutassa Japánba, 20 nappal lerövidítve a szokásos útvonalat.

A Gazprom tankerét útja során elkísérte egy orosz atomhajtású jégtörő is, hogy lehetővé tegye az évszakban példanélküli utazást. A téli időszakban a tankerek útvonala rendesen a szuezi-csatornán keresztül vezet, de a változó klímának és gázpiaci kereslet változásának köszönhetően úgy perspektívák nyíltak meg a földgáz szállításában – adta hírül a BBC.

A hajó görög tulajdonosa, a Dynagas igazgatója Mr Lauritzen elmondta, hogy a rekordszintű olvadás tette lehetővé, hogy a tél beköszönte után ezen az útvonalon juttassák el a folyékony földgázt Japánba. Ezzel 40 százalékkal lerövidül a táv, ami 40 százalékos üzemanyag megtakarítást eredményez.

De nem az olvadó jég az egyetlen tényező – árulta el Gunnar Sander sarkkutató. Az amerikai kontinensen található hatalmas palagáz mezők feltárásával feje tetejére állt az energiapiac. Az Egyesült Államok gázimportja, a palagáz lelőhelyek növekedésével folyamatosan csökken, amíg a fukushimai tragédia után a japánok igénye megnőtt az alternatív energiaforrások iránt. A gáz útvonala nyugatról keletre változott. Véleménye szerint a jég gyors olvadása csak hozzájárul ahhoz, hogy ezen túl az Északi-sarkon keresztül szállítják a földgázt. Ugyanakkor a szakértő elmondta, hogy a növekedésnek vannak korlátai. Tavaly a Szuezi-csatornán 19 ezer hajó ment keresztül, amíg az északi útvonalon mindössze 40.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!