Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Gyors reagálású igazságosztóval, gyorsított bírósági eljárással és szigorúbb határidőkkel oldaná meg a körbetartozás problémáját egy törvényjavaslat, melyet a héten terjesztettek be a parlament elé. Kezdeti lépésnek jó, de a lényeget nem oldja meg: a más cégeket csődbe vivő vállalkozások a sajátjuk bedöntésével másnap tiszta lappal alapíthatnak egy újat.
A körbetartozás úgy alakul ki, hogy egy vállalkozó nem tud fizetni, mert őt nem fizetik ki, és ez szépen végigmegy a teljes beszállítói láncon. Tipikus példa: egy alvállalkozó befejezi a szerződése szerinti munkát, de a megrendelő nem akarja kiállítani a munka elvégzését igazoló teljesítésigazolást. Kibúvókat keres, és amíg lehet, húzza az időt. Előfordul például, hogy kitiltja a munkaterületről az alvállalkozó előző nap még ott dolgozó embereit.
Amikor végül mégis kiadja az igazolást, a vállalkozótól átvett számlával kezd trükközni. A fizetési határidő lejárta előtt egy nappal - valamilyen formai vagy mondvacsinált hibára hivatkozva - visszaküldik a számlát a már tűkön ülő, időközben a kötelező adót, járulékokat és bért is kiizzadó vállalkozónak. Majd ráveszik, hogy a kialkudott pénznél 20-25 százalékkal kevesebbel is beérje. A kifizetések legalább 4-6 hónapot csúsznak.
Ezermilliárdnál is többre becsülték legutóbb a lánctartozások miatt bedugult pénz nagyságát a körbetartozással napi szinten találkozó szakemberek, akik sokadszorra is azt ismételték: komplex újraszabályozásra volna szükség. Noha a Fidesz a 2010-es választási programjában azt hangsúlyozta, hogy a helyzet kezelését főként az államnak kell orvosolnia (mivel a körbetartozásokkal kapcsolatos megrendelések nagy része amúgy is az állami és önkormányzati szférában valósult meg), de érdemi lépés máig nem történt. A Matolcsy György gazdasági miniszter által benyújtott törvénytervezet az építőipari körbetartozások megoldására koncentrál, a hvg.hu által megkérdezett szakemberek szerint nem biztos, hogy sikerrel.
Megrendelők rémálma: TSZSZ
A kormány nevében benyújtott törvényjavaslat központi témája, hogy az építőiparban a lánctartozások kialakulását eztán a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) felállításával akadályozzák meg. A TSZSZ a tervezési, építési, kivitelezési szerződések teljesítését igazolhatja a megrendelő, a kivitelező, vagy az alvállalkozó számára, így meggyorsítja a szerződésből eredő teljesítések után a fizetés - akár bírósági úton történő - kikényszerítését.
Ez a szakértők szerint az építőiparban a legtöbbet a kisebb vállalkozásokon segíthet, mivel a tartozások nagy része egyszerűen abból ered, hogy a megrendelő a teljesítményigazolással machinál. E nélkül a vállalkozó nem adhatja le a számláját, a megrendelőnek pedig nincs fizetési kötelezettsége, hiszen ez olyan, mintha nem készült volna el a munka. A TSZSZ szakértőjének közbeiktatásával azonban akkor is készülhet a bíróság által elfogadott teljesítésigazolás, ha azt a megrendelő nem hajlandó kiállítani. Ráadásul a szakértő a jogszabálytervezet szerint akár rendőri segítséget is igénybe vehet, hogy a terepszemléjét elvégezze.
„Ez a szervezet nagyon hasonló a jelenleg is kirendelt igazságügyi szakértői szervezethez. A különbség az, hogy előbbi vita esetén rövid idő alatt az ügy kulcsszereplőjévé válik, utóbbit viszont a jelenlegi gyakorlat szerint akár az ügy keletkezését követő 2-3 év múltán szokás csak bevonni”- magyarázza Csatlós Csilla, a korbetartozas.hu szakértője. A zártkörű online vevő-monitoringgal foglalkozó portál szakembere úgy látja: azzal, hogy az állam által biztosított szakember a bíróság döntését belátható időn belül előkészítheti, az állam, a bíróság és a pénzére váró vállalkozó is csak nyerhet.
A TSZSZ súlyát növeli, hogy deklaráltan nem a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alatt (hanem a mellett) működik majd, és az is, hogy vezetőjét miniszter nevezi ki. Az viszont már más kérdés, hogy mennyire tekinthető majd a szakértő függetlennek, ha állami alkalmazottként a lánctartozások kialakulásában nem kis mértékben érintett állammal szemben kell majd a vizsgálatot lefolytatnia.
Kiemelt határidők
Csatlós Csilla úgy látja, az is segíthet az ágazat légkörének tisztításában, hogy a bíróságon kiemelt ügyként kell kezelni a szakértői véleménnyel rendelkező beadványokat. Ugyanilyen pozitívumnak látszik, hogy törvénytervezetben 30 napos fizetési határidő szerepel, igaz, a szakértő szerint az eddigi 60-90 napos határidő szorosabbá tétele önmagában nem kényszeríti ki a jobb fizetési morált. Az viszont segíthet, hogy a jogszabály a vállalkozó számára megadja a lehetőségét annak, hogy ha nem fizették ki a munkáját határidőre, akkor a csődtörvényben előírt fizetési felszólítás kiküldését követően, akár a késedelem 25. napján kezdeményezze a nemfizető céggel szembeni felszámolási eljárás megindítását.
Csatlós Csilla leginkább azt hiányolja, hogy arról egyelőre senki nem hallott, hogy a bíróságok az ehhez szükséges plusz munkaerőt miként tudnák biztosítani. Kárpáti Gábor, a Coface ügyvezetője ugyanerre mutat rá. "Nem látom, hogy a bíróságok hogy fogják kiemelten kezelni ezeket az ügyeket, ha ma egy egymillió forint alatti tétellel bíróság elé vitt ügyben is legalább 4 hónapot kell várni az első bírósági tárgyalásig, illetve a felszámolási eljárások esetében is gyakran tarthatatlan az előirányzott határidő a bíróságok leterheltsége miatt" – mondta a kockázatkezeléssel, hitelminősítéssel és kintlévőség-kezeléssel foglalkozó cég szakembere. Kárpáti szerint, ha ezt a kérdést megoldják, akkor a tervezet valóban mindenkin segíthet, mert az ügyek kiemelt kezelése nem a teljesítés értékétől függ, így nem kell nagy összegű pernek indulnia ahhoz, hogy gyors bírósági döntés szülessen.
Kárpáti szerint ugyanakkor a törvényjavaslat bizonyos értelemben toldozás-foldozásnak hat. A TSZSZ mellett olyan elemek is bekerültek, amit az európai uniós irányelvek érvényesítése miatt kellett beleírni (pl. a tervezet szabályozza a külföldi pénznemben megkötött szerződések késedelmi kamat számítását), és olyanok is, melyek a bírósági szakasz felpörgetését célozzák. Kárpáti szkeptikus, szerinte újra kellene gombolni a kabátot. „Olyan törvényre volna szükség, ami elsősorban a hitelezők érdekeit védi, és sokkal keményebben szankcionálja a szabályszegőket, a kiskapu-keresőket, mert ma is épp az a legkiszolgáltatottabb, aki a munkát ténylegesen elvégezte" - tette hozzá az ügyvezető.
Nem csak építőipari kérdés
A parlament előtt lévő jogszabálycsomag általános indoklásában az áll, hogy az építőipari körbetartozások a beruházások leállásán és a versenyképesség romlásán túl a mikro-, kis- és középvállalkozások működését is fenyegetik, és hogy a folyamat megállítása ezért lett mára nemzetgazdasági kérdés. "Első olvasatra az látszik, hogy a törvényalkotó úgy gondolja: az építőiparban indokolt a leginkább a közbelépés. Pedig ez nem feltétlenül van így" - mondta a Coface ügyvezetője.
A szakember úgy látja, hogy bár kétség kívül ebben a szektorban váltak először tömegessé a lánctartozások, ma már a kis-, és nagykereskedelemben és az élelmiszerfeldolgozó-iparban is hasonló problémák szabnak gátat a normális pénzáramlásnak. A jogalkotó ugyanakkor az építőipari körbetartozásnak még csak nem is a teljes problémakörére, hanem annak csak egy részére keresett megoldást. "A teljesítésigazolások és az elvégzett munka bizonyíthatóságának kérdése fontos, de ha a törvényt majd a jelenlegi formájában is szavazzák meg, azzal csak egy konfliktusforrással lesz kevesebb. Ezt hiba lenne a lánctartozások generális kezeléseként felmutatni" - magyarázta Kárpáti Gábor.
A jogszabálytervezet azt teljes egészében figyelmen kívül hagyta, hogy éppen az építőiparban az vált a leggyakoribb megoldássá, hogy a felek végül peren kívül mégis megegyeznek. Így a törvény a tárgyalások közbeni zsarolásokat, a megrendelői oldalról egyoldalú árcsökkentések kikényszerítését nem kezeli. Az adósok fantáziája a szakértők egybehangzó állítása szerint nem ismert határokat, amikor a felelősség alól próbálnak kibújni. Így az is előfordulhat, hogy nem minőségi kifogásokkal jönnek majd, hanem azzal, hogy nem annyi anyagot építettek be, mint amennyit kifizetnének (mennyiségi kifogások) vagy hogy a kivitelezés időben megcsúszott (késedelmes teljesítés).
Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító vezetője is hiányérzetéről beszélt a jogszabálytervezet átolvasása után. Szerinte a paragrafusok sok apróságot szabályoznak, de arra összességében nem adnak megoldást, hogy egy késve vagy egyáltalán nem fizető cég ne temesse maga alá a láncban utána állókat. „Részletszabályokkal részletkérdéseket lehet megoldani, nem egy szektor generális problémáját” – állítja. "Magyarországnak bő 20 év sem volt elegendő idő ahhoz, hogy olyan csődtörvényt fogadjon el, ami valóban szigorúan szankcionálja, ha valaki kifizetetlen számlákat hátrahagyva dönti be a cégét, és nem engedi, hogy az ilyen vállalkozók másnap tiszta lappal, új céget alapíthassanak” – foglalta össze a jogalkotás legnagyobb adósságát a hitelbiztosító vezetője.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.