Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Szerdán közleményben tudatta az Állami Népegészségügyi Tiszti Szolgálat (ÁNTSZ), hogy a népegészségügyi termékadó (neta) hatására a vásárlók a bizonyítottan egészségkárosító élelmiszerektől egyre tudatosabban elfordulnak, és az e körbe tartozó termékek fogyasztása csökkent. A snackgyártók viszont közleményükben jelentősen árnyalták az ÁNTSZ megállapításait. E szerint a neta nemcsak hogy nem hozott egészségesebb táplálkozást, de a korábban masszívan nyereséges szektorra tavaly már 700 milliós veszteséget hozott.
Az ÁNTSZ ezer embert kérdezett meg, ez alapján a kutatás arra jutott, hogy a felnőtt magyar lakosság kétharmada hallott, olvasott a netáról és tudta, hogy a cukros üdítők, energiaitalok, előrecsomagolt édességek és sós snackek ide sorolt termékek és ezért nőtt ezek ára. Ahogy azt megírtuk, a kutatás azt is állította, hogy a neta miatt átlagosan 29 százalékkal emelkedő termékárakkal szemben a forgalom 27 százalékkal csökkent.
A tiszti szolgálat közleményére a Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma is reagált. E szerint a sós ropogtatnivalók fogyasztásában bekövetkezett nagymértékű visszaesés valóban a neta hatása, azonban ez a vásárlóerő-csökkenés mindössze egy ezrelékkel fogta vissza a lakosság teljes sóbevitelét. Ennek az oka az, hogy a sós snack fogyasztás az eu-s átlaghoz viszonyítva is igen alacsony Magyarországon, ráadásul a sóbevitelnek ez csak mintegy 0,9 százalékát jelenti.
Így azonban a sós snack-fogyasztás drasztikus csökkenésének csak korlátozott hatása lehetett – az egyébként valóban magas hazai lakossági sóbevitelre. Sőt, a fórum szerint a tényleges sóbevitel könnyen növekedhetett is, mivel a kieső fogyasztás egy része otthon készített pogácsára, sósrúdra, stb. tevődött át, ahol a sózás mértéke ellenőrizhetetlen.
A gyártói, szakmai szervezet ezért indokolatlannak tartja, hogy a termékeikre kilónként 250 forint netát kell fizetni, és hogy az adónemből befolyó összegek 18 százaléka az ő vállukat nyomja.
Az adó gazdasági következményeit a Fórum szerint az ÁNTSZ közleménye igyekszik elbagatellizálni, miközben a sóssnack-gyártók jellemzően olyan vállalatok, melyeknek teljes bevétele e túladóztatott területről származik. Így biszont nem meglepő, hogy volt olyan – tradicionális márkát gyártó – vállalat, mely a neta bevezetése után néhány hónappal bezárt, több más vállalat termelése pedig 40-50 százalékkal esett vissza. Ez a szektorra vetítve azt eredméynezte, hogy a korábban évi több százmilliós nyereséget termelő, zömében magyar vállalkozások tavaly már mintegy 700 millió forint veszteséget halmoztak fel.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.