A sóbevitel nem csökkent, de a snackgyártók nagyot buktak

Szerdán közleményben tudatta az Állami Népegészségügyi Tiszti Szolgálat (ÁNTSZ), hogy a népegészségügyi termékadó (neta) hatására a vásárlók a bizonyítottan egészségkárosító élelmiszerektől egyre tudatosabban elfordulnak, és az e körbe tartozó termékek fogyasztása csökkent. A snackgyártók viszont közleményükben jelentősen árnyalták az ÁNTSZ megállapításait. E szerint a neta nemcsak hogy nem hozott egészségesebb táplálkozást, de a korábban masszívan nyereséges szektorra tavaly már 700 milliós veszteséget hozott.

  • hvg.hu hvg.hu
A sóbevitel nem csökkent, de a snackgyártók nagyot buktak

Az ÁNTSZ ezer embert kérdezett meg, ez alapján a kutatás arra jutott, hogy a felnőtt magyar lakosság kétharmada hallott, olvasott a netáról és tudta, hogy a cukros üdítők, energiaitalok, előrecsomagolt édességek és sós snackek ide sorolt termékek és ezért nőtt ezek ára. Ahogy azt megírtuk, a kutatás azt is állította, hogy a neta miatt átlagosan 29 százalékkal emelkedő termékárakkal szemben a forgalom 27 százalékkal csökkent.

A sós ropiból hogy vonhatnák ki a sót?
MTI / Komka Péter

A tiszti szolgálat közleményére a Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma is reagált. E szerint a sós ropogtatnivalók fogyasztásában bekövetkezett nagymértékű visszaesés valóban a neta hatása, azonban ez a vásárlóerő-csökkenés mindössze egy ezrelékkel fogta vissza a lakosság teljes sóbevitelét. Ennek az oka az, hogy a sós snack fogyasztás az eu-s átlaghoz viszonyítva is igen alacsony Magyarországon, ráadásul a sóbevitelnek ez csak mintegy 0,9 százalékát jelenti.

Így azonban a sós snack-fogyasztás drasztikus csökkenésének csak korlátozott hatása lehetett – az egyébként valóban magas hazai lakossági sóbevitelre. Sőt, a fórum szerint a tényleges sóbevitel könnyen növekedhetett is, mivel a kieső fogyasztás egy része otthon készített pogácsára, sósrúdra, stb. tevődött át, ahol a sózás mértéke ellenőrizhetetlen.

A gyártói, szakmai szervezet ezért indokolatlannak tartja, hogy a termékeikre kilónként 250 forint netát kell fizetni, és hogy az adónemből befolyó összegek 18 százaléka az ő vállukat nyomja.

Az adó gazdasági következményeit a Fórum szerint az ÁNTSZ közleménye igyekszik elbagatellizálni, miközben a sóssnack-gyártók jellemzően olyan vállalatok, melyeknek teljes bevétele e túladóztatott területről származik. Így biszont nem meglepő, hogy volt olyan – tradicionális márkát gyártó – vállalat, mely a neta bevezetése után néhány hónappal bezárt, több más vállalat termelése pedig 40-50 százalékkal esett vissza. Ez a szektorra vetítve azt eredméynezte, hogy a korábban évi több százmilliós nyereséget termelő, zömében magyar vállalkozások tavaly már mintegy 700 millió forint veszteséget halmoztak fel.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.