Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Csökkent az egészségkárosító összetevőket tartalmazó termékek fogyasztása - derült ki abból a vizsgálatból, amely a népegészségügyi termékadó gazdasági hatásait mérte. A népegészségügyi adóból 19,05 milliárd forint volt a költségvetési bevétel - a kutatás eredményéről az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) tájékoztatta szerdán közleményben az MTI-t.
A fogyasztás visszaesésében nemcsak a népegészségügyi adó miatti áremelkedésnek volt szerepe, hanem annak is, hogy a vásárlók a bizonyítottan egészségkárosító élelmiszerektől egyre tudatosabban elfordulnak.
A reprezentatív, ezer ember megkérdezésén alapuló kutatás megállapítása szerint a felnőtt magyar lakosság kétharmada hallott, olvasott már a népegészségügyi termékadó bevezetéséről, a megkérdezettek kétharmada tudott arról, hogy a cukros üdítők, energiaitalok, előrecsomagolt édességek és sós snackek ezen adó alá tartoznak, és úgy vélték, hogy ezen termékek ára emelkedett a termékadó bevezetését követően.
A közlés szerint a megkérdezettek negyede a mustárt és a ketchupot, 16 százalékuk a 100 százalékos gyümölcsleveket is az adó hatálya alá tartozó terméknek vélte, szemben a jogszabályi rendelkezésekkel. A népegészségügyi adó hatálya alá eső termékeket vásárlók 25-35 százaléka jelenleg kevesebbet fogyaszt ezen termékekből, mint egy évvel a felmérést megelőzően.
Azok a fogyasztók, akik az előrecsomagolt édességből és sós snackekből kevesebbet vásároltak, okként több mint 80 százalékban az áremelkedést említették meg, és kevesebb mint 20 százalékuk mondta azt, hogy a termék fogyasztása egészségtelen.
Az italok esetében - bár valamivel alacsonyabb arányban (60-70 százalék) - is többségben voltak azok, akik a fogyasztás csökkenését a megemelkedett árakkal indokolták, valamint ennél a termékkörnél is a második leggyakrabban megjelölt indokként ezen áruk egészségre kifejtett káros hatását említették. A legkifejezettebben az energiaital-fogyasztás csökkenése esetében jelent meg indokként a termék egészségtelen jellege (említések aránya 38 százalék) - derült ki a kutatásból.
A kutatás során ötszáz olyan vállalkozást kértek fel információszolgáltatásra, amelyek az elérhető céges adatok alapján vélhetően fizettek népegészségügyi termékadót a 2011. szeptember és 2012. augusztus közötti időszakban. A felmérésből kiderült, hogy az összes népegészségügyi adó 60-70 százalékát 53 vállalkozás fizette be.
A válaszadó gyártók körülbelül 40 százaléka változtatott a receptúrán, a káros összetevő(k) mennyiségét kétharmaduk csökkentette, egyharmaduk teljesen eltávolította. Többségük, 86 százalékuk jelezte, hogy az adót teljes mértékben beépítette az árakba.
A kutatásból kiderült az is, hogy az új adónem miatt átlagosan 29 százalékkal emelkedett a termékeik ára az adó bevezetését megelőző hónaphoz (2011 augusztushoz) képest, míg a forgalom 27 százalékkal csökkent. A termékeik árának emelkedésében, illetve a forgalom csökkenésében - a népegészségügyi adó bevezetésén túl - a legnagyobb jelentőséggel az alapanyagok árának növekedése és az áfa emelkedése játszottak szerepet.
A cégadatok gazdasági elemzése azt mutatja, hogy a népegészségügyi adó döntő részét befizető legnagyobb harmincöt vállalkozás mérlegadatai 2011-ben, a 2010-es évhez viszonyítva pozitívak voltak. Tavaly 19,05 milliárd forint befizetés teljesült a népegészségügyi adóból, ami az előirányzott 20 milliárd forinttól mindössze 5 százalékkal marad el. Az eltérés oka, hogy egyes energiaital-gyártók folyamatosan kibújtak az adófizetés kötelezettsége alól - derült ki a kutatásból.
A népegészségügyi adó hatásvizsgálatát az Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI) az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézettel (OÉTI) együttműködve végezte az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértőivel együtt, a WHO és a magyar kormány közötti kétoldalú együttműködés keretében - közölte az ÁNTSZ.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.
A Tisza Párt szerint visszataszító, hogy a Fidesz és a propagandája az önkénteseik után kutakodnak.
A parkoláson évente 120 millió forintot tud megtakarítani a Hegyvidék, a közétkeztetés ára nem nőtt, és több üzemeltetési munka is olcsóbb lett az új közbeszerzési rendszerben.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.