Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"293aa7bf-0d43-42a0-94bc-a6baeea348a4","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"A párthű szolgák magukban semmire sem képesek. Szükség van azokra is, akik megvetik őket, párttal együtt. A lojális gárda nevetséges fércműveket tudott összehozni, a piacképes termékhez már kellett az is, aki szerint Fuck NER. ","shortLead":"A párthű szolgák magukban semmire sem képesek. Szükség van azokra is, akik megvetik őket, párttal együtt. A lojális...","id":"20250312_Tota-W-Arpad-Fuck-NER","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/293aa7bf-0d43-42a0-94bc-a6baeea348a4.jpg","index":0,"item":"7757d441-e7b5-40ac-aae7-71ae3532ee68","keywords":null,"link":"/360/20250312_Tota-W-Arpad-Fuck-NER","timestamp":"2025. március. 12. 09:36","title":"Tóta W. Árpád: Fuck NER, ilyen a szuverenitás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71d77a4e-e460-420f-9fd5-b6adbd7e953d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota C-HR most először belsőégésű motor nélküli új verziója háromféle kivitelben debütált.","shortLead":"A Toyota C-HR most először belsőégésű motor nélküli új verziója háromféle kivitelben debütált.","id":"20250312_itt-a-tisztan-elektromos-vadonatuj-toyota-c-hr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71d77a4e-e460-420f-9fd5-b6adbd7e953d.jpg","index":0,"item":"d848abdc-c64c-4252-a384-45a6a889dccb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_itt-a-tisztan-elektromos-vadonatuj-toyota-c-hr","timestamp":"2025. március. 12. 06:51","title":"Itt a tisztán elektromos vadonatúj Toyota C-HR+","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c752289c-d351-41b5-9b63-c355ebdf90e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"12 év börtönre ítélték Kazahsztánban.","shortLead":"12 év börtönre ítélték Kazahsztánban.","id":"20250311_Szervkereskedelem-Ukrajna-Lengyelorszag-buntett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c752289c-d351-41b5-9b63-c355ebdf90e3.jpg","index":0,"item":"2f0dc8ea-5d69-44b5-ab88-1538d83a341a","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_Szervkereskedelem-Ukrajna-Lengyelorszag-buntett","timestamp":"2025. március. 11. 17:55","title":"56 vese eladása miatt letartóztattak egy nemzetközileg körözött ukrán nőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","shortLead":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","id":"20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e.jpg","index":0,"item":"e64f6300-9e6a-479c-9811-d1e0403aedf6","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","timestamp":"2025. március. 12. 09:52","title":"Kiadták a parancsot Milorad Dodik előállítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","shortLead":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","id":"20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb.jpg","index":0,"item":"0939409a-0ee7-4c74-ad16-a08ca0e3db2c","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2025. március. 12. 10:54","title":"Megvizsgálná a kormány, hogy szabályszerűen épít-e le a koreai SK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5963c9c0-06ed-4ae1-a721-f6d9bc2843b9","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"A republikánus kormányokat sosem szerette, a Trump-adminisztrációt sem kedveli. Az idén 90 éves Woody Allen elmesélte, milyen volt együtt dolgozni Gene Hackmannel, milyen volt kirúgni Michael Keatont, miért vált meg Bruce Willistől és milyen, amikor épp azt képzeli, hogy a halálán van. ","shortLead":"A republikánus kormányokat sosem szerette, a Trump-adminisztrációt sem kedveli. Az idén 90 éves Woody Allen elmesélte...","id":"20250311_Woody-Allen-a-HVG-nek-Trump-Kairo-bibor-rozsaja-regeny-Gene-Hackman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5963c9c0-06ed-4ae1-a721-f6d9bc2843b9.jpg","index":0,"item":"ac3d49e8-6534-40c6-b465-32415bf3fc9d","keywords":null,"link":"/360/20250311_Woody-Allen-a-HVG-nek-Trump-Kairo-bibor-rozsaja-regeny-Gene-Hackman","timestamp":"2025. március. 11. 19:30","title":"Woody Allen a HVG-nek: Semmi kifogásom Trump mint színész ellen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is az újabb Alaptörvény-módosítással. Ez azt vési gránitba, hogy „az ember férfi vagy nő”, miközben átírja és megfordítja a korábbi anya, apa sorrendet is, „a teremtés sorrendje szerint”.","shortLead":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is...","id":"20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1.jpg","index":0,"item":"6ba53325-d5be-4de1-aa67-f68aaa6bad95","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 11:54","title":"Helyreteszi a nőket az Alaptörvény-módosítás: emberek ők is, de azért a férfiakat előbb teremtették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nyári forró hónapokat követően érkezik a legtöbb turista Európa metropoliszaiba. Budapest nevezetességeinél ilyenkor tömött sorokban kígyóznak a külföldiek, akiket a történelmi látványosságok mellett egy-egy illegális terítőárus vagy "itt a piros, hol a piros"-játékos fogad. Aki pedig városnéző buszokra fizet be, az dugót, útfelújításokat, a buszok parkolásának megoldatlanságát látja. A szándék a változtatásra megvan, a sokszereplős fővárosi struktúrában viszont lassan megy a döntéshozatal. Videó + riport.
Mindent elborít a mocsok? Nem lehet egy tapodtat sem lépni az építkezésektől? Nincs a közelben egy nyilvános WC? Illegális árusok hordákban támadják le kétes minőségű árukkal a külföldieket? Támadnak a taxishiénák, az "itt a piros, hol a piros"-gengszterek? Egy átlag budapestinek ezek ugranak be, ha arra gondol, hogy mivel konfrontálódhatnak a fővárosba látogató külföldiek. (Ahhoz, hogy megtudja, milyen problémákat lát egy idegenvezető, és hogyan élik meg mindezt a turisták, nézze meg a videónkat, kicsivel lejjebb – a szerk.)
Bár úgy tűnhet, ezekben az ügyekben már hosszú évek óta semmilyen elmozdulás nincs, a színfalak mögött állítólag folyamatosak az egyeztetések.
Városnézésre vitték a városvezetőket
"Május 10-én szerveztünk egy idegenvezetős "városnézést", melyet a turizmusért felelős helyettes államtitkár kezdeményezett. Rajta kívül a Budapesti Közlekedési Központ és a főváros illetékesei is jelen voltak. Ezen bemutattuk a főváros turizmusát érintő legégetőbb problémákat – mondta a hvg.hu-nak Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke.
A beutaztató cégek számára a legnagyobb gondot azt jelenti, hogy a turistabuszokat folyamatosan szorítják ki a belvárosból, és a parkolásuk sem megoldott a kihagyhatatlannak tekinthető nevezetességeknél sem. Legutóbb a Bazilikától tiltották ki a turistabuszokat. A MUISZ elnöke szerint ebben a szegmensben felülreprezentáltak az idősebbek, akiktől nem várható el, hogy kilométereket gyalogoljanak. A dunai hajóturizmus is hasonló problémával küzd: az I. kerület önkormányzata kitiltotta a budai rakparton a nemzetközi lakóhajók kikötését, emiatt a pesti oldalon most igen nagy zsúfoltság van, mivel rendkívül népszerűek a Budapestet is érintő dunai hajós utazások.
További gond, hogy az információs táblák nem mindenhol kétnyelvűek (angol és magyar), nem jelzik azt, hogy az adott látnivaló milyen messze van, és pontos útvonal sincs kitáblázva, amellett, hogy a táblák nem is egységesek. A sok turista csak lézeng, a táblák nem igazán vezetnek sehová.
Ahogy azt már nyaranta megszokhattuk, a főváros nagyobb tereinek felújítása is szinte egyszerre zajlik. Az építkezések tervezésénél nem nagyon gondoltak a turistabuszok közlekedésére, nincs hol megállni, megfordulni. A MUISZ szeretné elérni, hogy a főváros illetékesei a jövőben konzultáljanak a turisztikai szakmával, hogy a felújítások, építkezések során miként lenne megoldható a turistabuszok közlekedése. Súlyos problémát jelent a Kossuth tér helyzete, ami az ország legszebb tere ugyan, de kérdéses, hogyan fogják megközelíteni a turisták, lesz-e elegendő busznak parkolóhely a rakparton.
Komoly probléma, hogy a fővárosban nincs elegendő WC, illetve a meglévők zárva vannak. Zavarják a turistákat (és az őket kísérő idegenvezetőket) a legfrekventáltabb helyeken felbukkanó illegális árusok, illetve az "itt a piros,hol a piros"-játék elterjedtsége.
Kiemelt jelentőségű Budapest
Molnár Gabriella szerint a MUISZ – a többi szakmai szervezettel együtt – szeretné elérni, hogy a főváros a turizmus érdekeit az eddigieknél jobban vegye figyelembe. Az ország idegenforgalmi bevételeinek mintegy háromnegyede ugyanis Budapesten realizálódik, a Magyarországra érkező turistáknak körülbelül a 80 százaléka megfordul egy vagy több napra a fővárosban. Itt van a szállodák kétharmada és a legtöbb 5 csillagos szálloda, itt működik a regisztrált utazási irodák több mint fele, mintegy 500 idegenvezető fogadja a turistákat.
Nem mindegy tehát, hogy az idelátogató külföldiek milyen benyomásokkal térnek haza, milyen hírét viszik a világba Budapestnek – fejtette ki Molnár Gabriella. A fejlesztések, változtatások egy része ráadásul kisebb összegekből vagy nagyobb odafigyeléssel megoldható lenne. A MUISZ több más szakmai szervezettel közösen most a Fővárosi Közgyűlés elé is leteszi javaslatcsomagját. "Fel akarjuk hívni a figyelmet arra, hogy mennyire lemaradt a főváros a turizmus fejlesztése területén a környező országokkal szemben, és mennyire keveset szánunk mi erre a szektorra, pedig rengeteg előnyünk származna belőle, és ehhez a lehetőségeink is megvannak" – hangsúlyozta a MUISZ elnöke.
Rekordév lehet az idei
Az év első hat hónapjában minden lényeges mutató meghaladta a tavalyi – szintén rekordforgalmat hozó – szezon adatait, ami alapján minden idők legmagasabb forgalmát vizionálta Horváth Viktória, az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) turizmusért felelős helyettes államtitkára egy hétfői sajtótájékoztatón. Ugyan az augusztusi adatok még nem ismertek, de a júliusi számok alapján valószínűsíthető a rekordbevétel, hiszen júliusban 6,2 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el Magyarországon, mint egy évvel korábban. A külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma 4,7, a belföldi vendégéjszakák 7,6 százalékkal nőttek – mondta Horváth. A szakember elmondása szerint az idén eddig összesen 4,85 millió vendég, 12,5 millió vendégéjszakát töltött a magyarországi szálláshelyeken.
Sok a szereplő, időigényesebb az egyeztetés is
Folyamatosan foglalkozunk ezekkel a problémákkal – mondta Máté Gábor, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. turisztikai divíziójának vezetője. Máté szerint részt vettek buszos, hajós városbejáráson is, tisztában vannak a gondokkal. Az egyes ügyeknél ugyanakkor többszereplős a történet. A Városligetben található illegális terítőárusok kérdésével a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság már foglalkozik: De ez is egy nehezen kezelhető helyzet, többszereplős, tartós megoldásának kell kialakulni. Több hasonló esetnél is elmondható, hogy sok szervezet, intézmény érintettsége miatt nehézkesebb, időigényesebb az egyeztetés, ami a Budapesten kialakult önkormányzati intézményi struktúrából is fakad.
A turistabuszok megállására vonatkozó kérdésre a divízióvezető elmondta, hogy a Március 15-e téren már folyamatban van egy átmeneti és végleges leszállóhely kialakítása is, a Műcsarnoknál eddig is parkolhattak a buszok, a Bálnánál és a Vásárcsarnok alatti rakpartszakaszon is alakítottak ki várakozóhelyeket. Az utazásszervező cégeknek ugyanakkor meg kell érteniük, hogy változtatniuk kell az utóbbi majdnem 25 évben kialakult ritmusukon. A város a 80-as évekre kinőtte saját földrajzi kereteit, a századelőn épült városstruktúra egyre kevésbé tudja befogadni a megnövekedett számú autót, buszt és turistát. Ebbe pedig bele kell hogy férjen az, hogy egyes esetekben többet kell gyalogolni. Természetesen az idősebb turistákra is figyelemmel kell lenni, ugyanakkor a városlakóknak és a turistákkal foglalkozó cégeknek kompromisszumokat kell kötniük – fejtette ki Máté Gábor. "Dolgozunk a problémákon, de a város nem lesz tágasabb" – tette hozzá.
A Parlamentet szinte minden külföldi turista megnézi
Stiller Ákos
A turisztikai divízióvezető szerint az összes szereplő (a turizmussal foglalkozó cégek, a főváros, a kerületek és más hatóságok) is nyitottak a párbeszédre és hajlandóak is a kompromisszumokra. A főváros számára fontos a turizmus, de a város adottságaihoz kell igazítani a szektor működését. Az esetenként túlzott elvárásoknak szerinte nem mindig lehet megfelelni, el kell tudni fogadni, hogy adott esetben a turistákat szállító busz nem pont az attrakció kapujában tud megállni. A szándék az együttműködésre megvan, a szereplők hajlandóak is együttműködni, elindult egy folyamat, és ez fontos – tette hozzá a turisztikai divízióvezető.
Az "itt a piros, hol a piros?”-problémára nehéz megoldást találni: tapasztaltabb kollégák emlékezete szerint a turistákat megcélzó csalás e régi formája már húsz éve is évtizedes problémaként szerepelt a város előtt – emelte ki Máté Gábor. Talán egy átfogóbb tájékoztatási kampány segíthet a kérdés kezelésében, amiben adott esetben örömmel veszünk részt – tette hozzá.
Megkerestük a BKK-t is
A hvg.hu megkereste a BKK-t is a zebrák felfestése, a buszos parkolás, illetve a "taxis hiénák" kérdésében, amint érkezik válasz, közöljük.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Nem bánja meg!