szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kedvező évet zárt 2013-ban a magyar tejágazat, a tejtermékek piaca egész évben keresleti volt, ez pedig mind a termelők, mind a feldolgozók számára jövedelemtöbbletet eredményezett – mondta Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója az ágazat teljesítményét értékelve.

A szakmaközi szervezet már 2012. harmadik negyedévében előre jelezte, hogy 2013-ban az ágazatban erős keresleti piacra lehet számítani. Ez a prognózis pontosnak bizonyult: egész évben jelentős kereslet mutatkozott mind a tej, mind a tejtermékek iránt. A kereslet oka – ami főként az exportpozícióból adódott – az volt, hogy uniós és a világ más részén lévő országokban csökkent a tejtermelés. Mindez az egész évben folyamatosan felfelé húzta az árakat.

Míg 2013-ban az év elején a tej felvásárlási ára 90-92 forint körül mozgott literenként, addig az év végére megközelíti a 108-110 forintot. November végén már 105 forint volt a tej literenkénti ára. Ez pedig azt jelenti, hogy a gabonaárak jelentős év közbeni esése miatt a tejtermelés jövedelempozíciója 2013-ban javult.

A feldolgozók a tej felvásárlási árának emelkedését kénytelenek voltak érvényesíteni átadási áraikban is. Főként a vezértermékek - például a 2,8 százalékos zsírtartalmú, valamint a hosszan eltartható UHT tej, a trappista sajt, a tehéntúró és a vaj - átadási árai emelkedtek. Az átadási  áremelés átlagosan 15-20 százalékot tett ki. Az árnövekedést azonban a kiskereskedők részben tompították, egy az egyben nem hárították át a fogyasztókra. Így egy év alatt átlagosan 10-15 százalék volt a fogyasztói áremelkedés a tejtermékek belföldi piacán. A fogyasztás ugyanakkor általában nem vagy csak minimális mértékben csökkent. A szakmaközi szervezet adatai szerint a tej- és tejtermékfogyasztás a magyar piacon 2013-ban stagnált az előző évhez képest.

Az ügyvezető szerint már látszanak azok a belső jelek az ágazatban, hogy a mostani keresleti piac nem marad fenn sokáig, és a jövő év második negyedévétől ár-visszarendeződés várható. Ennek pontos időpontját és hatásait még nem lehet megbecsülni, de a keresleti piac húzó hatása jövő év közepe táján megszűnik, amire a Terméktanács szerint az ágazat szereplői hosszú távú szerződéses kapcsolatok kialakításával készülhetnek föl.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!