Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Újabb rezsicsökkentést lengetett be Rogán Antal, és esélyes, hogy ez már választások előtt meg is valósul. Gyanús azonban, hogy van-e még további mozgástér az árakban, és nagy kérdés, megéri-e a további költségvetési és nemzetgazdasági veszteség.
Rogán Antal belengette az újabb rezsicsökkentést, hasonlóan Fónagy Jánoshoz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárához, aki kedden beszélt az újabb árcsökkentésről. A Fidesz frakcióvezetőjének szerda esti Facebook-bejegyzése szerint ismét ülésezett a harmadik rezsicsökkentést előkészítő munkacsoport, s "közel vagyunk a megoldáshoz, jövő hétre véglegesítjük a frakcióülésre készülő javaslatokat". A terv szerint ugyanis a január 24-i frakcióülésen döntenének ezekről, így könnyen elképzelhető, hogy akár már a választások előtt lesz egy újabb rezsicsökkentési hullám.
Azt azonban, hogy milyen megoldással állnak elő, még nem tudni. Rogán szerint a villamos energia és a gáz ára a magyar családok keresetéhez képest még mindig az európai átlag felett van, de azt is mondta decemberben, hogy a rezsi olyan elemeit is vizsgálják, amelyekkel korábban nem foglalkoztak.
Itt tartunk |
A kormány 2013-ban három lépcsőben csökkentette a rezsit. Tavaly év elejétől 10 százalékkal csökkent a lakossági földgáz, villamos energia és távhő ára a 2012 végén érvényes árhoz képest. Ezt júliusban követte a második kör, amikor 2013 januárjához képest 10 százalékkal csökkentek a víz- és csatorna-, valamint a szemétszállítási díjak, és ugyanennyivel lett olcsóbb a szennyvízszippantás, a PB-gáz és a kéményseprés is (utóbbi szolgáltatásért a 2012. áprilisi ár legfeljebb 4,2 százalékkal megemelt összegének 90 százalékát kérhetik el a szolgáltatók). Tavaly novemberben következett a rezsicsökkentés 3.0, amikor további 11,1 százalékkal csökkentek a lakossági gáz-, áram- és távhőárak (így jött ki az újabb 10 százalékos csökkenés a 2012 végi árakhoz képest). A novemberi csökkentéssel a társasházak jelentős részében a közös használatú helyiségek után fizetendő energiadíjak (elsősorban az áramár) is 20 százalékkal mérséklődtek. |
Van-e még ekkora mozgástér?
Az újabb rezsicsökkentés mértékéről tehát, és hogy mely elemek tartoznak majd az újabb csökkentési körbe, még nem sokat tudni. Ha az eddigi nyilatkozatokra támaszkodunk, elképzelhető, hogy a harmadik hullámban további 10 százalékkal csökken a gáz, az áram, és esetleg a távhő ára, azt azonban szintén nem tudjuk még, milyen konstrukcióban próbálja ezt elérni a kormány.
Az egyik fő kérdés továbbra is az, milyen szerepe van ebben az egész történetben a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnak (MEKH), és valóban felmérte-e, hogy összesen 30 százalékkal csökkenthetőek az energiaárak? – reagált Ámon Ada, az Energiaklub igazgatója. Ha igen, akkor ezt a hivatalnak szakmai alapon kellene kezdeményeznie, hiszen pontosan az a feladata, hogy – a fogyasztók védelme érdekében – folyamatosan vizsgálja a szolgáltatók költségeinek alakulását, és ennek alapján határozza meg a szolgáltatásuk árát.
Arról azonban eltérnek a szakmai vélemények, hogy lehetnek-e 30 százalékkal olcsóbb a lakossági energia a 2012-es árakhoz képest. Az igaz, hogy a korábbi években nem alakult ki verseny az energiaszolgáltatók között, így valamennyi mozgástér volt lefele a közműszolgáltatások árában, "kétséges azonban, hogy ekkora lauf lenne még az energiaszolgáltatások árában” – mondta az Energiaklub igazgatója.
Minden jel arra mutat azonban, hogy az energiahivatalnak nincs meghatározó szerepe, és csak végrehajtója a miniszterelnök/Fidesz politikai akaratának. Ez így azonban szociális intézkedés, amit teljesen másképp kellene kezelnie a kormánynak az Energiaklub igazgatója szerint. Úgy véli, ha a kormány úgy látja, hogy az energiaszolgáltatások ára nem felel meg a társadalom teherbíró képességének, akkor ezt a szociális intézkedést nem az egész társadalomra kellene szétkenni, hanem differenciáltan kellene kedvezményben részesíteni azokat, akik valóban rászorulnak. A társadalom jelentős része ugyanis eddig is ki tudta fizetni az energiaszolgáltatások árát.
A rezsicsökkentés azt a kérdést is felveti, mely szerint ha a miniszterelnöknek kell felhívnia az energiahivatal figyelmét arra, hogy 30 százalékkal csökkenthető az energiaszolgáltatások ára, akkor az energiahivatal szakemberei nem jól végezték a dolgukat. Annak pedig elvileg jogi problémákat kellene felvetnie, ha eddig is tudták, hogy van ekkora mozgástér az árakban lefelé, de nem szóltak.
Megéri?
Az amúgy csak a rezsicsökkentés könnyen és jól kommunikálható oldala, hogy eddig 230-240 milliárd forintot hagyott a lakosságnál. A gazdaság egészét tekintve azonban jelentős, és döntő részben valószínűleg felesleges veszteségeket okoz. Más kérdés, hogy azt, mekkora is ez a veszteség, nagyon nehéz megbecsülni.
Ha a költségvetést nézzük, a 30 százalékos rezsicsökkentés miatt összesen közel 100 milliárd áfa is kieshet. Ez már komoly tétel, amit más adókkal (illetve azok emelésével) tud csak pótolni a kormány (mivel az állami kiadások csökkentése nem erőssége sem a jelenlegi, sem az előző kormányoknak).
További probléma, hogy a lakossági rezsicsökkentést a szolgáltatóknak át kell hárítaniuk az ipari fogyasztókra, vagyis a cégekre. Emiatt romlik a cégek versenyképessége, ami munkahelyek elvesztésével jár maguknál a cégeknél és beszállítóiknál is (például azért, mert az energiaszolgáltatók visszafogják a karbantartásokat, ami a nekik dolgozó cégeknél vezet leépítéshez).
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
A Forma–1 egykori ura felidézte, hogy annak idején még a KGB-vel kellett tárgyalnia a Magyar Nagydíj megrendezéséről.