Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összesen 18 millió forintra bírságolt meg három hazai bankot a pénzügyi felügyeleti feladatokat is ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) a törvénysértő panaszkezelési gyakorlatuk miatt.
Tizenötmillió forint fogyasztóvédelmi bírságot kell fizetnie a K&H Banknak, mert az MNB által vizsgált öt hónapos időszakban a hozzá beérkezett 702 panaszból 396 esetben, vagyis a beérkezett panaszok 56,41 százalékában 30 napon túl válaszolt az ügyfeleknek, amivel megsértette a panaszkezelési válaszadási határidőre vonatkozó jogszabályi rendelkezést – közölte az MNB.
A pénzügyi felügyelet feladatait is ellátó MNB ezen kívül kétmillióra bírságolta az AXA Bank magyarországi fióktelepét a panaszkezelési szabályzat rendelkezéseinek megsértése miatt, illetve egymillióra a Banif Plus Bankot, amely az MNB szerint nem biztosította az ügyfeleknek a telefonon történő szóbeli panasztétel lehetőségét heti egy alkalommal az általánostól eltérő, hosszabb ügyintézési idővel. E magatartás is sérti a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályokat – közölte az MNB.
A MNB tavaly novemberben 13 pénzügyi szervezettel szemben hivatalból indított fogyasztóvédelmi vizsgálatot a panaszkezelési gyakorlatukra vonatkozóan. A vizsgálatot az indokolta, hogy a jegybankhoz, illetve korábban a jogelőd pénzügyi felügyeleti hatósághoz jelentős számú, az érintett pénzügyi szervezetek panaszkezelését kifogásoló, egyező tartalmú és formátumú fogyasztói beadvány érkezett.
Az MNB eljárásai során a pénzügyi szervezetek panaszkezelési tevékenységén túl kiemelten vizsgálta a fogyasztók hiteltörlesztési táblázatának, illetve a tételes, írásbeli kimutatásoknak az ügyfél kérelmére történő kiküldési gyakorlatát.
A fogyasztóvédelmi vizsgálatok helyszíni és helyszínen kívüli szakaszai során begyűjtött dokumentumok alapján a jegybank értékelte a pénzügyi szervezetek tevékenységét, és ezek alapján döntött a három bank megbírságolásáról, illetve a jogsértő magatartás további folytatásának megtiltásáról.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.