szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az MNB valamennyi, a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt.-vel kapcsolatos intézkedését a betétesek, ügyfelek érdekeinek védelmében, a közvélemény számára haladéktalanul a nyilvánosság elé tárva hozta meg. A jegybank visszautasítja az ezzel ellentétes, az MNB-t rossz színben feltüntetni próbáló feltételezéseket.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményben magyarázza, miért nyitott kiskaput az ügyfeleknek a Széchenyi Bank engedélyének visszavonását megelőző két napon. Az MNB december 4-én reggel fél tíz előtt nyilvános – honlapján megjelentetett, illetve közel 500 újságírónak elektronikus levélben eljuttatott – közleményben és közzétett végzésében jelezte, hogy aznaptól az addigi 5 millióról 30,682 millió forintra emelte a hitelintézet által kifizethető betétek és más visszafizetendő források maximális mértékét minden ügyfelének. A hitelintézet tulajdonosai számára viszont betétkifizetési tilalmat rendelt el - írja a közlemény.

A jegybank szerint intézkedéssorozata alapján látható: az MNB minden lépését a betétesek, ügyfelek érdekeinek védelmében, a közvéleményt haladéktalanul tájékoztatva hozta meg, és visszautasítja az ezzel ellentétes, az MNB-t rossz színben feltüntetni próbáló feltételezéseket.

Mi volt a probléma?

Az ügyfelek azonban csak rövid ideig élhettek a lehetőséggel, pénteken délután ugyanis az MNB visszavonta a bank engedélyét. Így a jólértesült, szerencsésnek tekinthető ügyfelek még az utolsó pillanatban kimenekíthették a pénzüket a bankból. Azoknak viszont, akik nem léptek gyorsan vagy nem értesültek időben, maradt az Országos Betétbiztosítási Alap, amely 30,7 millió forintig fizeti ki a betéteket. Az OBA által közölt adatokból annyi látszik, hogy sok pénzt veszítettek az ügyfelek. A 30,7 millió forintot 107 betétes haladja meg, a számukra ki nem fizethető összeg összesen 7,4 milliárd forint.

 

A Széchenyi Bank fiókjának helyet adó irodaház Budapesten
MTI / Mohai Balázs

Azt nem tudjuk, hogy hányan használták ki a korlátozás enyhítését azon a két napon és mekkora összeg ment ki így a bankból. A hvg.hu ezt megkérdezte az MNB-től, de kérdéseinkre erre vonatkozóan nem kaptunk választ.

A jegybank indoklása

Az MNB a betéti korlát növeléséről szóló közleményben azzal indokolta a lépést, hogy az Európai Unió betétbiztosítási irányelve és a hazai hitelintézeti törvény 100 ezer eurós limithatárt szabnak a nemzeti betétbiztosítási intézményeknek a befagyott betétállományú hitelintézetek helyett történő kifizetésre. A jegybank azt is jelezte a nyilvánosságnak: ha ezt egyéb körülmények lehetővé teszik, a lehető leghamarabb lezárja vizsgálatát a Széchenyi Banknál.

A limitemelésnél az MNB figyelembe vette, hogy az EU irányelve szerint az ügyfeleknek a betétbefagyás után 25 napon belül biztosítani kell annak lehetőségét, hogy hozzájuthassanak betéteikhez. Az EU e szabály megszegése miatt idén kötelezettségszegési eljárást is indított Bulgáriával szemben. A bolgár jegybank helyi hitelintézetekkel szembeni intézkedése miatt ugyanis a betétesek ott 3 hónapig nem fértek hozzá betéteikhez - írja az MNB szombati közleménye.

A közlemény úgy forgalmaz, hogy a jegybank nyilvános kommunikációját követően "az ügyfeleknek 2 munkanapjuk volt – igényük szerint – élni a kibővített betétfelvétel lehetőségével azt megelőzően, hogy az MNB visszavonta a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. tevékenységi engedélyét. A betétjüket ekkor fel nem vevő ügyfeleket az Országos Betétbiztosítási Alap kártalanítja 30,705 millió forint összegig a 2014. december 8-ától számított 20 munkanapon belül. Az ezt követően még megmaradó vagyont a végelszámoló Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nkft. osztja fel a végelszámolási eljárás során".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!