Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Egy magyar startup megvalósította azt, amit nagyon sok induló cég tervez és ígér, de általában nem sikerül nekik. Szinte napra pontosan egyéves működés után kilépett a nemzetközi piacra a Rendi, az online takarítószolgáltatást indító és felfuttató vállalkozás. Lengyelországban azonban olyan helyzetbe kerül, amit itthon még nem tapasztalt.

Már javában toborzunk Varsóban, folynak az interjúk, sőt öt varsói takarítóval szerződést is kötöttünk.

Nagy erőkkel épül a magyar online takarító startup, a Rendi lengyelországi operációja, country managert már találtak, a honlapot a múlt héten lőtték be a köztudatba. “Már a magyarországi induláskor úgy terveztük, hogy egy éven belül kilépünk a nemzetközi piacokra” – mutatja a rakétasebességű terjeszkedés hátterét Csillik Timur, az online rendelhető takarítószolgáltatást működtető társaság, a Helpy Kft. ügyvezetője.

Miért Lengyelország, hiszen bevallottan célkeresztben van Románia, Csehország, Szlovákia és Szlovénia is? Ráadásul a lengyel piacon már működik egy hasonló szolgáltatást kínáló szereplő.

A lengyel piac a régióban megszokottnál talán nyitottabb az ilyen fajta innovációra, sok startup működik,

Akadálymentesen hasít a Rendi

A startup akkor még Helpy néven történt indulása óta eltelt, szinte napra pontosan egy éve alatt szinte akadálymentesen tudott növekedni és márciusban az első tőkebevonást is abszolválták, majd egy névváltáson is túlestek. Magyarországon jelenleg havi több mint ezer háztartásban takarítanak, az ügyfelek száma továbbra is növekedésben, sőt ezen belül a visszatérők száma gyorsuló ütemben bővül. A tőkebevonást követő fél évben csak nem megduplázták a szolgáltatást igénybe vevő háztartások számát, akkor havonta 600 lakást takarítottak. Hasonlóan erős tempóban bővül a takarítók száma is, átlagosan naponta nyolc jelentkezővel interjúznak, jól látszik a tendencia, hogy a takarítócégeket egyre többen hagyják el, jellemzően az alacsony bérek miatt.

s mivel már van vetélytárs, most érdemes belépni a piacra. Egyrészt nem lenne célszerű kivárni, amíg több konkurens is berepül, másrészt viszont a szolgáltatás már nem ismeretlen, nem “nekünk kell betanítani a piacot”.

A Rendi Lengyelországban is ugyanazt a szolgáltatást nyújtja, mint a magyar megrendelőknek, azaz ugyanolyan feltételek mellett ugyanolyan csomagokat lehet kérni. “Később aztán a tapasztalatok alapján, ha kell, igazítunk a rendszeren.”

Persze komoly súllyal nyomott a latban az is, hogy a régió messze legnagyobb piaca a lengyel, 40 millió potenciális megrendelőhöz lehet hozzáférni Lengyelországban.

Nem most kezdte a felkészülést a Rendi a lengyel piacra, nem sokkal a magyarországi indulás után már elkezdték keresni a country menedzsert az ottani állásportálokon. Júniusig mintegy 30-an jelentkeztek, közülük tízzel készítettek Skype-interjút, majd öten maradtak a short listen, velük személyesen találkozott az ügyvezető.

A varsói stáb
Rendi

Nem volt egyszerű a kiválasztás, jellemzően túlképzett önjelöltekkel telt meg a lista, ami önmagában nem is akkora probléma, csak épp az ehhez kapcsolt fizetési igény nincs pariban egy startup lehetőségeivel. Végül egy “szakmabeli”, azaz a startup-szcénában már járatos jelölt lett a befutó.

A konkrét előkészületek augusztusban indultak, elkezdték “lengyelesíteni” az oldalt, az időközben megtalált country managert kiképezték, utaztak Varsóba, ő Budapestre, átbeszélték az elszámolásokat, hogyan interjúztassa a leendő takarítókat. Egyelőre nem lesz nagy az ottani csapat: a takarítókon kívül szinte mindent a country manager és egyetlen segítője végez, de a marketinget például még kiszervezik egy helyi cégnek.

Ez a legbizalmibb pozíció, rajta van a legnagyobb nyomás, ezért akartam bőven időt hagyni a kiválasztásra.

A “lengyelesített” honlap ugyan már nagyjából két hete készen van – elvileg elérhető is – de nem hirdették, mostantól durrantanak a Facebookon, sajtóközleményt is kiadtak, és tévéreklámot is terveznek.

A lengyel belépés egyelőre Varsóra korlátozódik, de

Gdansk és Krakkó akkora városok, hogy mindenképpen érdemes mérlegelni a későbbi belépést oda is.

S hogy milyen esélyekkel indulnak a versenytárs ellenében Varsóban? “Természetesen feltérképeztük őket, rendeltünk is tőlük takarítást.”

A két szolgáltatás között első ránézésre is több szembetűnő különbség látható. A lengyel szolgáltató furcsa módon órára számítja a szolgáltatást, azaz a lakás méretétől és állapotától függetlenül lehet kérni x vagy y órás szolgáltatást. Ebben azonban benne van, hogy a takarító a megfelelő óra leteltével abbahagyja a munkát, függetlenül attól, hogy elkészült-e vele, vagy sem. A Rendinél ezzel szemben a lakás mérete alapján lehet rendelni, tartson bármeddig is a kitakarítása.

Rendi

Ráadásul az órabéres verzióban a takarítónak a lassú munka az érdeke, ami viszont érthetően nem nagyon jön be a megrendelőnél. A lengyel konkurens emellett sokkal kevesebb külön rendelhető extra szolgáltatás(kiegészítés)t kínál és kevesebb – a mostani állás szerint  három – takarítóval dolgozik – az főleg annak ismeretében tűnik kevésnek, hogy egy hónap alatt mintegy 1700 megrendelés fut be hozzájuk. Meg annak fényében is, hogy úgy hírlik, további városokban is nyitnának.

Rendi és MyRendi

A lengyel honlap a magyartól eltérően myRendi néven fut, mert a rendi.pl domain egy vidéki kis falu pékségének a tulajdonában van. Bár 2011 óta semmiféle tartalom nem került a domain mögé, nem adják el semmi pénzért, pedig még csak jelentése sincs a rendi szónak lengyelül.

Csehországban hasonló a helyzet, ott is MyRendi lesz a domain, de a többi régiós piacon a rendi domain szabad, így az lesz a szolgáltatás weboldalának neve.

A Pozamiatane – a helyi konkurens – óránkénti 30 zloty árszabása alapján egyébként a kalkulációk azt mutatják, hogy eleinte nem lesz lényeges különbség a Rendi és az ő áraik között.

Később azonban – amikor már gyakorlottabba lesznek a takarítók – könnyen lehet, hogy ugyanakkora lakást hamarabb takarítanak ki a Rendi szakemberei, ami fajlagosan alacsonyabb munkadíjat eredményez. A takarítók számára pedig fajlagosan magasabb bért, így vonzóbbá válik a Rendi beszállítójának lenni, mint a Pozamiatane státuszban lévő takarítójának.

A lengyelországi tapasztalatok alapján a legtöbb költséget a nyelvi eltérésből fakadó tennivalók emésztik fel. Sokat költöttek fordításra, a jogi környezet értelmezésére, és valószínűleg felvesznek egy copywritert, mert a marketing- és hirdetési kiadásokon nagyon sok múlik, és ami jól hangzik magyarul, egyáltalán nem biztos, hogy ugyanúgy tudni hatni más nyelven.

Már most keresi a Rendi a következő körös befektetést, ami már nem kispályás terv, 1 millió euró fölé lőnek ugyanis. Ennek jó részét a következő két és fél év további régiós terjeszkedésére fordítanák, egyikében sincs egyelőre versenytárs. A megcélzott országok közül terveik szerint Románia lesz a következő piac, ahova belépnének, majd a cseh, a szlovák és a szlovén következik.

Új névvel pörög tovább az egyik legmenőbb magyar startup

Magyar és könnyebben kiejthető névre vált az online takinénis startup, a Helpy. Rapid és miniatűr közvélemény kutatás után a Rendi névre váltanak, így a magyar cég mögött magyarnak is hangzó brand áll.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!