Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Több milliárd eurót fektettek be, sok tízezer dolgozót foglalkoztatnak, 100 milliárd forint különadót fizettek azok az áruházláncok, amelyeket a kancelláriaminiszter elkergetne Magyarországról.
Piros-fehér-zöld arcfestésben szolgálták ki a vevőket több fővárosi Spar szupermarket eladói a magyar–izlandi meccs előtt. A lánc mind a 12 ezer dolgozója magyar focimezt is kapott a cégtől, de a Lidlben és a Media Marktban is effajta öltözéket viseltek az eladók. Ám minden hiába. A kormány, legalábbis Lázár János nem értékeli a multik asszimilálódási igyekezetét.
A Miniszterelnökség irányítója a múlt héten egyenesen azt mondta: ideje lenne távoznia a multik egy részének ahelyett, hogy Magyarországra zúdítják Európa élelmiszeripari szemetét. Szakmai berkekben biztosra veszik, hogy ezúttal a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal tejpiaci ellenőrzései miatt akadt ki Lázár János, aki korábban sem fukarkodott a multinacionális cégek megbélyegzésével. Most az jött neki kapóra, hogy a Nébih 48 megvizsgált UHT-tejből 22-t kivont a forgalomból, mivel a zsírtartalmuk alacsonyabb volt a megjelöltnél.
Nem tudni, hol bukkantak az ellenőrök az egészségre nem ártalmas, ám a fogyasztókat kétségkívül megtévesztő feliratozású készítményekre, mivel a Nébih a határozat jogerőssé válásáig nem nevezi meg a vétkeseket. A kereskedelmi láncok közül többen – például a Tesco és a Spar – azt mondják, nem értesítették őket, hogy érintettek volnának, bár utóbbiban éppen nem is volt külföldi UHT-tej. Még a legnagyobb hipermarketekkel operáló Auchannál is csak egyfajta tej esett a 22 kipécézett termék közé. Friss tejből szinte kizárólag magyart forgalmaznak a nagyobb áruházláncok, UHT-tejből pedig főleg azért bővítik a választékot importtal, mert a legolcsóbb hazai tejből viszonylag kevés van. A Tesco online áruházában például 115 forint a legolcsóbb UHT-tej, míg a frissek ára jellemzően 200–300 forint között mozog.
„Ha valamely élelmiszer- vagy iparcikk nem felel meg a jogszabályoknak, azt a hatóságoknak ki kell vonniuk a forgalomból” – szögezi le Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, a felelősséget a kormányra hárítva. Az élelmiszer-biztonsági előírások az egész EU-ban egyformán szigorúak, s Vámos szerint a fogyasztókat is sérti a miniszter, ha azt állítja, hogy ők a „szemetet” választják. Márpedig az alacsony jövedelmű hazai fogyasztók felettébb árérzékenyek.
A polcokon országos átlagban nagyjából 75 százalék a hazai eredetű termékek aránya, a friss élelmiszerek között – például a pékáruknál, illetve a zöldség-gyümölcs részlegeken – szinte száz százalék. Az UHT-tejek mellett a félkemény sajtok és a sertéshús esetében is főleg azért növelik az üzletek importtal a választékot, mert a hazai szállítók kínálata szegényes és drága. Ami pedig a hazai és a külföldi kereskedőláncok piaci részesedését illeti, az arány jó ideje nagyjából 50-50 százalék.
„Magyar hipermarket kell!” – adta ki a jelszót 2010 őszén Demján Sándor nagyvállalkozó, aki szerint hiba, hogy a rendszerváltás után privatizált magyar boltok tulajdonosai ezt nem ismerték fel. A törekvést azóta is ösztönzi, sőt kényszeríti a kormány. Ennek jegyében megkímélte az 500 millió forintnál kisebb árbevételű kereskedelmi vállalkozásokat – vagyis a franchise-láncok tagjainak nagy részét – a 2010–2012-ben fizettetett különadótól, amelynek 90 százalékát, évente csaknem 30 milliárd forintot 11 cégtől szedték be.
A további szorongatások közé tartozik a Brüsszel által villámgyorsan elkaszált, a különadóhoz hasonlóan progresszívre tervezett élelmiszerlánc-felügyeleti díj, valamint a meghosszabbított plázastop is, mely alól a multik egyetlen kivételt sem kaptak, míg a magyar láncok 26 felmentési kérelme sikeres volt.
És mit adtak nekünk a multik?
A Brian élete című filmből elhíresült „És mit adtak nekünk a rómaiak?” típusú számvetés keretében meg kell említeni azt a sok milliárd eurót, amit a nemzetközi kereskedelmi láncok Magyarországon beruházásra fordítottak. A Spar például 25 év alatt 959 millió eurót fektetett be, és tavaly több mint ötven új boltot nyitott – az ideiglenesnek bizonyult vasárnapi boltzárhoz igazodva többségében benzinkutaknál. Az idén is 23 milliárd forintért újít fel üzleteket az osztrák hátterű cég, továbbá, nem riadva el a sorozatos kormányzati piszkálódásoktól, egy újabb Interspart is épít.
Az Auchan éppen a Tescónál jól bevált online kereskedelmi üzletág elindításán munkálkodik, s tavaly azzal került be az újságokba, hogy 1,2 milliárd forintot szánt a dolgozók bérének 10 százalékos emelésére. Az elmúlt években rendre 5-5 milliárd forintot költött beruházásokra a francia hátterű lánc.
A Spar közel 13 ezer, az Auchan mintegy 7 ezer, a Lidl 4 ezer, a Penny Market 3,5 ezer, míg az Aldi 2,5 ezer dolgozót foglalkoztat, a legnagyobb munkaadó pedig e körben a csaknem 20 ezres létszámú Tesco. Bár kivonulásának híre makacsul tartja magát, az érintettek állítják, hogy a brit anyacég gondjai nem érintik a magyar részleg jövőjét.
Legutóbb elterjedt, hogy Csányi Sándor OTP-vezér érdeklődik a multicég kelet-közép-európai üzlethálózata iránt, ám ezzel kapcsolatban állítólag maga Orbán Viktor kormányfő fejezte ki aggodalmát. A lengyel választásokon nyertes párt ugyanis magyar mintára a nemzeti tőkéseket szeretné erősíteni, ezért nem örülne egy magyar tulajdonosnak Lengyelországban. Csak városi legenda volt viszont, hogy a CBA tulajdonosai szemet vetettek a Győr környéki Tescókra. Vagyis az esetleges terjeszkedési szándéktól teljesen független, hogy a CBA domonyvölgyi partiján az idén is ott nyüzsgött az államtitkári kar színe-java, a VIP-vendégek pedig L. Simon László borait kóstolhatták.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.