Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Az elmúlt tizenöt évben Horvátországban a fejlesztések nagy része a közúti közlekedésre koncentrált, míg a vasúti közlekedésre alig valamit költöttek. Vonaton hihetetlen menetidőkkel lehet eljutni a tengerpartig.
A túlzsúfolt autópályák elkerülése végett Vonattal a tengerre címmel hirdetett akciót a horvát vasúttársaság (HZ) – írta a Jutarnji List című horvát napilap hétfőn. A személygépkocsival történő utazás árának töredékébe kerül ugyan a vonatjegy az Adriai-tengerre, de egy ilyen út akár egy napig is eltarthat.
A lap szerint a legrosszabbul azok járnak, akik a kelet-horvátországi Eszékről akarnak az Adria-tenger mentén fekvő Sibenikbe utazni. A mindössze 620 kilométer távolság autóval öt óra alatt megtehető, ha valaki mégis a horvát vasúttársaság mellett dönt, és vonattal utazik át az országon,
három átszállással 25 óráig tart az út. Az újság továbbá hozzáteszi, hogy egy profi kerékpározó 16 óra alatt teszi meg ugyanezt a távolságot.
A Varasd (Varazdin)–Split-viszonylat vonattal 16 óra 22 perc, autóval négy és fél óra. A Zágráb és Split közötti vonattal hét és fél óra, autóval viszont 3 óra 45 perc.
A MÁV épp a múlt héten indította el az Adriai-tengerre tartó közvetlen járatot. Igaz, az csak Isztriáig megy, éjszaka közlekedik, a menetidő Budapesttől valamivel több, mint 12 óra.
Az elmúlt tizenöt évben Horvátországban a fejlesztések nagy része a közúti közlekedés terén történt, míg az összes többi ágazat (vasúti, légi közlekedés, vízi közlekedés) elhanyagolt állapotban van. Emiatt a horvát állampolgároknak mindössze 12 százaléka használja a tömegközlekedési eszközöket.
A Vecernji List című horvát napilap hétfőn arról cikkezett, mennyire elavult a horvát tömegközlekedésben használt járműpark. A horvát hajók és komphajók átlagéletkora 46,2 év, a vonatoké harminc. A lap szerint a mozdonyok 70 százalékát tíz éven belül le kell cserélni, mert használhatatlanná válnak. A villamosok átlagéletkora 30 év körüli, az autóbuszok terén azonban jobb a helyzet, ott 10,6 év a járművek átlagéletkora, míg a repülőgépeké 12,8 év.
Az egymillió lakosra jutó autópályahossz alapján Horvátország a negyedik helyen áll az Európai Unióban (EU), összesen közel 1330 kilométer autópálya épült az országban. Ugyanakkor egyike a legdrágább autópályáknak is az EU-ban. A közlekedést tovább nehezíti, hogy fizetőkapus rendszer működik az országban, ami miatt a turistaszezonban, váltónapokon, több kilométeres sorok is feltorlódnak az autópályán.
A horvát kormány azt tervezi, hogy 2030-ig felfejleszti a tömegközlekedést, ami várhatóan csökkenti majd a személyautó-forgalmat. Az egy főre jutó gépkocsik száma alapján Horvátország az élen jár az unióban, ennek oka azonban részben az, hogy rosszul szervezett a tömegközlekedés az országban.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Az orosz elnök arról is beszélt, hogy nem zárja ki az észak-ukrajnai Szumi város elfoglalását, hogy „biztonsági övezetet” hozzanak létre.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Trump, Irán és Magyarország a címlapokon a külföldi lapoknál. Nemzetközi lapszemle.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.