Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A lengyel főváros új metrószerelvényeket venne majdnem annyiból, amennyiért mi felújíttattuk az oroszokkal a 3-as vonalán futó kocsikat.
Érdekes tenderre hívta fel a figyelmet a Metróért Egyesület a Facebookján. Varsóban pont ugyanolyan régi, 81-714-717-es metrószerelvények futnak, mint nálunk a 3-as vonalon, és pont ugyanannyit cserélnek le, mint mi: 37 darab hatkocsis szerelvényt, azaz összesen 222 vagont.
Csakhogy a lengyelek nem felújítás, hanem új szerelvények vásárlása mellett döntöttek, és mindebben az a legmeglepőbb, hogy az új szerelvények tenderén a legolcsóbb ajánlat csak kevéssel – 7%-kal – drágább annál, mint amennyiért mi a 3-as metró szerelvényeit felújíttatjuk az oroszokkal.
Emlékeztetőül: a 3-as metró 222 kocsiját az oroszok 220 millió euróért, azaz nagyjából 69 milliárd forintért végzik el. A Metróért Egyesület által megosztott cikkben láthatók a varsói ajánlattételek zlotyban és cseh koronában, melyet a szervezet át is váltott forintra. Az árak metrószerelvényenként értendők. Ezeket a számokat felhasználva összehasonlítottuk, mennyivel többért kaptunk volna új metrót, mint amennyiért az orosz metrókat vettük.
A táblázatból jól látszik: a miskolci villamosokat is gyártó Skoda mindössze 7%-kal, 130 millió forinttal drágábban készítene el egy új metrószerelvényt Varsónak, mint amennyiért az oroszok szállították darabját a felújított budapesti metrószerelvényeknek. De a magyar főváros villamosait is gyártó CAF is csak 18%-kal, mintegy 330 millió forinttal tett drágább ajánlatot Varsónak egy új metrószerelvényre, mint nekünk az oroszok a felújított darabjára. 330 millió forint persze már nagyobb összeg, de ha a szerelvények kétmilliárd körüli teljes darabonkénti árát nézzük, egyértelmű, hogy megérte volna akár ez a pluszköltség is. Mégiscsak az ország legforgalmasabb vonaláról van szó, melyen 30 évig szolgálnak majd azok a járművek, amiket oda veszünk. Jelen esetben a légkondi nélküli, folyamatos ajtóhibákkal küzdő felújított orosz metrók.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.