Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
A lengyel főváros új metrószerelvényeket venne majdnem annyiból, amennyiért mi felújíttattuk az oroszokkal a 3-as vonalán futó kocsikat.
Érdekes tenderre hívta fel a figyelmet a Metróért Egyesület a Facebookján. Varsóban pont ugyanolyan régi, 81-714-717-es metrószerelvények futnak, mint nálunk a 3-as vonalon, és pont ugyanannyit cserélnek le, mint mi: 37 darab hatkocsis szerelvényt, azaz összesen 222 vagont.
Csakhogy a lengyelek nem felújítás, hanem új szerelvények vásárlása mellett döntöttek, és mindebben az a legmeglepőbb, hogy az új szerelvények tenderén a legolcsóbb ajánlat csak kevéssel – 7%-kal – drágább annál, mint amennyiért mi a 3-as metró szerelvényeit felújíttatjuk az oroszokkal.
Emlékeztetőül: a 3-as metró 222 kocsiját az oroszok 220 millió euróért, azaz nagyjából 69 milliárd forintért végzik el. A Metróért Egyesület által megosztott cikkben láthatók a varsói ajánlattételek zlotyban és cseh koronában, melyet a szervezet át is váltott forintra. Az árak metrószerelvényenként értendők. Ezeket a számokat felhasználva összehasonlítottuk, mennyivel többért kaptunk volna új metrót, mint amennyiért az orosz metrókat vettük.
A táblázatból jól látszik: a miskolci villamosokat is gyártó Skoda mindössze 7%-kal, 130 millió forinttal drágábban készítene el egy új metrószerelvényt Varsónak, mint amennyiért az oroszok szállították darabját a felújított budapesti metrószerelvényeknek. De a magyar főváros villamosait is gyártó CAF is csak 18%-kal, mintegy 330 millió forinttal tett drágább ajánlatot Varsónak egy új metrószerelvényre, mint nekünk az oroszok a felújított darabjára. 330 millió forint persze már nagyobb összeg, de ha a szerelvények kétmilliárd körüli teljes darabonkénti árát nézzük, egyértelmű, hogy megérte volna akár ez a pluszköltség is. Mégiscsak az ország legforgalmasabb vonaláról van szó, melyen 30 évig szolgálnak majd azok a járművek, amiket oda veszünk. Jelen esetben a légkondi nélküli, folyamatos ajtóhibákkal küzdő felújított orosz metrók.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Miért érthető, hogy pont a zebrák zavarják annyira az embereket?
Karol Nawrocki azt ígéri, aktív elnök lesz.
A boszniai szerb elnök kedden is épp a magyar miniszterelnöknél járt.