Ceglédi Zoltán
Ceglédi Zoltán
Tetszett a cikk?

Az állami vállalat 2018-tól már nem zaklat(tat) levélfeladás és csekkbefizetés közben.

A Magyar Posta Zrt. megkezdte a felkészülést az uniós jogharmonizáció által előírt, 2020-tól esedékes postaliberalizációra. Bő két év múlva már senkit nem kényszeríthetnek arra, hogy az állami mamuttal szerződjék, el kell engednie a monopóliumokat. A közelgő verseny előszele a 2018-tól bevezetésre kerülő „Csendes Ügyintézés Kártya” a postahivatalokban. A bejelentést nem véletlenül időzítették a karácsonyi időszak elé: a 2016-os, tömeges és védhetetlen ünnepi csomagkudarc elkerülésének egyik jövőbeli eszköze lehet ez a megoldás.

Az újítás lényege, hogy a kártyát felmutatónak a postai ügyintéző nem tesz a kért szolgáltatáshoz nem kapcsolódó ajánlatokat, tartózkodik a szerencsejátékkal, befektetésekkel, pénzpiaci termékekkel kapcsolatos felhívásoktól. Kizárólag az ügyfél által kért tevékenység (jellemzően levél- és csomagfeladás, csekkbefizetés) lebonyolítására koncentrál.

Az állami nagyvállalat az ügyintézők kiterjesztett, „szatócs-profiljával” kapcsolatban már évek óta gyűjti a visszajelzéseket, melyek döntő mértékben negatívak. A postai tevékenység elhúzódása, az indiszkrét kérdések (csak egy levelet adnék fel, nem szeretném megosztani magánéletemet, terveimet egy idegennel), és az ügyintézők számára is kellemetlen tukmálás okozta konfliktus a fő elem, amit az érintettek kifogásolnak. Mindeközben elenyésző mértékben jön létre hasznos és fenntartott, új jogviszony a felek között: teljesen világos, hogy egy lakáscélú megtakarításról nem a gázszámlát feladva, évtizedekre szóló nyugdíjbefektetésről nem ajánlott levéllel a kézben dönt a többség. Kifejezetten igazságtalan a tukmálásra kényszerített ügyintézők helyzete is, nem ők tehetnek erről a feladatról, ezt fontos kiemelni.

Az állami masztodon új szolgáltatása a jelképes, évi háromszáz forintos összegért kiváltható kártya, a „Csendes Ügyintézés”. Ezt felmutatva tehát az ügyfelet a postai alkalmazott kizárólag a megjelenés deklarált céljáról kérdezi és tájékoztatja, se sorsjegyet, se lakáskasszát, se egyebet nem próbál eladni neki. A kártya nélkül érkező, a tájékoztatásra kíváncsi polgároknak így célzottabb és készségesebb információ jut az egyéb szolgáltatásokról, míg a célhoz kötött, csendes ügyintézést igénylők gyorsabban és nyugodtabban végezhetik a dolgukat az állami kafferbivalynál.

Csodás, ugye? Kár, hogy egy álhír. Én találtam ki. De lehetne akár igaz is. Ha megosztják ezt a cikket, akár még lehet is belőle valami.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!