Ceglédi Zoltán
Ceglédi Zoltán
Tetszett a cikk?

Az állami vállalat 2018-tól már nem zaklat(tat) levélfeladás és csekkbefizetés közben.

A Magyar Posta Zrt. megkezdte a felkészülést az uniós jogharmonizáció által előírt, 2020-tól esedékes postaliberalizációra. Bő két év múlva már senkit nem kényszeríthetnek arra, hogy az állami mamuttal szerződjék, el kell engednie a monopóliumokat. A közelgő verseny előszele a 2018-tól bevezetésre kerülő „Csendes Ügyintézés Kártya” a postahivatalokban. A bejelentést nem véletlenül időzítették a karácsonyi időszak elé: a 2016-os, tömeges és védhetetlen ünnepi csomagkudarc elkerülésének egyik jövőbeli eszköze lehet ez a megoldás.

Az újítás lényege, hogy a kártyát felmutatónak a postai ügyintéző nem tesz a kért szolgáltatáshoz nem kapcsolódó ajánlatokat, tartózkodik a szerencsejátékkal, befektetésekkel, pénzpiaci termékekkel kapcsolatos felhívásoktól. Kizárólag az ügyfél által kért tevékenység (jellemzően levél- és csomagfeladás, csekkbefizetés) lebonyolítására koncentrál.

Az állami nagyvállalat az ügyintézők kiterjesztett, „szatócs-profiljával” kapcsolatban már évek óta gyűjti a visszajelzéseket, melyek döntő mértékben negatívak. A postai tevékenység elhúzódása, az indiszkrét kérdések (csak egy levelet adnék fel, nem szeretném megosztani magánéletemet, terveimet egy idegennel), és az ügyintézők számára is kellemetlen tukmálás okozta konfliktus a fő elem, amit az érintettek kifogásolnak. Mindeközben elenyésző mértékben jön létre hasznos és fenntartott, új jogviszony a felek között: teljesen világos, hogy egy lakáscélú megtakarításról nem a gázszámlát feladva, évtizedekre szóló nyugdíjbefektetésről nem ajánlott levéllel a kézben dönt a többség. Kifejezetten igazságtalan a tukmálásra kényszerített ügyintézők helyzete is, nem ők tehetnek erről a feladatról, ezt fontos kiemelni.

Az állami masztodon új szolgáltatása a jelképes, évi háromszáz forintos összegért kiváltható kártya, a „Csendes Ügyintézés”. Ezt felmutatva tehát az ügyfelet a postai alkalmazott kizárólag a megjelenés deklarált céljáról kérdezi és tájékoztatja, se sorsjegyet, se lakáskasszát, se egyebet nem próbál eladni neki. A kártya nélkül érkező, a tájékoztatásra kíváncsi polgároknak így célzottabb és készségesebb információ jut az egyéb szolgáltatásokról, míg a célhoz kötött, csendes ügyintézést igénylők gyorsabban és nyugodtabban végezhetik a dolgukat az állami kafferbivalynál.

Csodás, ugye? Kár, hogy egy álhír. Én találtam ki. De lehetne akár igaz is. Ha megosztják ezt a cikket, akár még lehet is belőle valami.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!