SIM-kártyás átvilágítás: elképesztő túlterheltség a mobilszolgáltatóknál

Fokozódik a nyomás a feltöltőkártyás ügyfelek kötelező adatellenőrzése miatt a mobilszolgáltatókon és a kormányon is. Pedig a terrorveszélyt rég elhárították.

  • Szabó M. István Szabó M. István
SIM-kártyás átvilágítás: elképesztő túlterheltség a mobilszolgáltatóknál

Egy hét alatt több sms-t kapott a sárospataki Vitányi Péter és felesége a Telenortól, amelyekben a feltöltőkártyás mobiljaik miatt előírt adategyeztetésre figyelmeztette őket. A nyugdíjas házaspár azonban kétszer is hiába ment el a cég Erdélyi utcában lévő üzletébe, mert a bolt tele volt, sőt időpontkérésüket is azzal hárították el, hogy „állandóan vannak”. Végül múlt pénteken, amikor három ügyintézőre csak három várakozó jutott, Vitányiék kivárták a sorukat. Azzal együtt 20 perc alatt végeztek, hogy a házaspár két telefonja nem a saját nevükön, hanem egyik gyermekükén volt. Bár ő nem ment el velük az egyeztetésre, ahogy a jogszabály rendeli, az ügyintéző némi fejcsóválás után kitöltötte a háromoldalas dokumentumot, és szignálta a nevükre vett, olcsóbb percdíjas szerződésük érvényességét.

Valamennyi feltöltős sim-kártya tulajdonosának június 30-áig egyeztetnie kell személyes adatait a szolgáltatónál; aki ezt nem teszi meg, annak a telefonszáma megszűnik – ez a lényege a mobilszolgáltatókra előírt kötelezettségnek, amit tavaly novemberben írtak bele az elektronikus hírközlési törvénybe. Az előre fizetős szolgáltatásokra vonatkozó szigorítás indoka, hogy a 2016-os párizsi és brüsszeli terrortámadások nyomozása során kiderült: az egyik tettes vagy segítője egy magyar hajléktalan nevére Budapesten vásárolt mobiltelefon-kártyákat is használt. „200 ezer telefonos sim-kártyát vásároltak szervezett bűnözői körök a Magyar Telekomtól” – írta a Magyar Idők című kormánypárti lap, Németh Szilárdot idézve. A nemzetbiztonsági bizottság fideszes alelnökének pánikkeltése sikerült. Pedig később kiderült, hogy mindhárom szolgáltató érintett, és hogy az ominózus kis GSM-boltban nem lehetett három hónap alatt ennyi kártyát aktiválni. A belügyminiszter javaslatát azonban a parlament nagy többséggel megszavazta, így aztán a feltöltőkártyák használóit kötelező évente átvilágítani. A törvényi passzushoz idén januárban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozata társult, amely magánszemélyek esetében 10, jogi személyeknél 50 darabban maximálta az egy mobilszolgáltatónál aktiválható feltöltős sim-kártyák számát.

Fazekas István

A Magyarországon használatban lévő csaknem 12 millió sim-kártyából közel 5 millió a feltöltős. Ilyen szolgáltatást főleg azok használnak, akik keveset telefonálnak, illetve akiknek inkább az elérhetőségük számít – például az idősek és a gyerekek. Népszerű a prepaid kártya a rövid ideig Magyarországon tartózkodó külföldi turisták között, és azok is kedvelik, akik az interneten hirdetnek lakást, kocsit és különböző szolgáltatásokat. Az adategyeztetést bonyolítja, hogy az idősek, valamint a (kis)iskolások mobilját többnyire nem ők, hanem a gyerekeik, illetve szüleik töltik fel. A gyakorlatlan vagy gyermekkorú páciensek a hivatalos sms-ekre nemigen figyelnek, így kérdéses, hogy tudomást szereznek-e a kötelező adategyeztetésről.

Lassan csúcsra fut az ügyfélszolgálati kapacitás, holott a rendszerek alig néhány hete álltak fel. Már mindhárom szolgáltatónál óránként ezres nagyságrendű hívást fogadnak, az üzletekben pedig egyre nehezebb a hagyományos feladatokat ellátni, mert már minden nyolcadik-tizedik belépő adategyeztetésre érkezik. Ez akkor is pluszteher, ha a szolgáltatók, élve az alkalommal, igyekeznek az egyébként nem látott ügyfeleknek új, modernebb szolgáltatást vagy csomagot felajánlani.

A Telenor és a Telekom után napokon belül a Vodafone is elkészül azzal a weboldallal, melyen keresztül az adategyeztetés otthonról is elvégezhető, de az önállóságnak is megvannak a maga buktatói. Az ellenőrzéshez szükséges közigazgatási adatbázist sem ekkora forgalomra kalibrálták. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának nyilvános, bárki által hozzáférhető rendszerét az otthoni és az ügyfélszolgálati adategyeztetés során is ugyanazon a csatornán keresztül használják, emiatt a rendszer gyakran túlterhelt, lelassul, esetenként le is fagy. Ráadásul azt a tipikus helyzetet sem képes kezelni, ha az adategyeztetés során félreütnek egy-egy karaktert (vagy például: ha a IX. kerületben született személy a születési helyeként nem Budapest09-et adja meg), mert a rendszer nem jelzi, hogy mi nem stimmel, így az adatfelvitelt lehet elölről kezdeni. Egy-egy ellenőrzés most 10-12 percet vesz igénybe, ennek jelentős része várakozással telik. A megszabott határidő így nemigen lesz tartható.

Az utóbbi két hétben a cégek és a kormányzati illetékesek többször is egyeztettek. A mobilszolgáltatók jelezték: bár közel másfél millió sim-kártya tulajdonosát ellenőrizték, a nehezen elérhető ügyfelek miatt sem tartják elegendőnek a következő másfél hónapot. A saját médiakampányt indító hírközlési hatóság is hajlik a határidő meghosszabbítására, nem hivatalosan az a vélemény formálódik, hogy őszig a feladat megoldható. Ám arról egyelőre senki nem beszél, hogy mi lesz jövőre. A feltöltőkártyások ellenőrzésére eddig senki nem állt elő más megoldással. Azzal sem hozakodtak elő, hogy az előfizetős mobilozókon nincs ilyen kontroll, holott az ő készülékeiket is használhatja más, mint aki a szerződést aláírta. Vagyis az adategyeztetéssel nem lehet védekezni terroristák ellen; elég, ha időben fizetik a telefonszámlát.

SZABÓ M. ISTVÁN

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.