szerző:
Kovács Gábor

A budapesti közútkezelő egy éve nem tette rendbe a felmart Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávot, és egyelőre nem is fogja, mert meg kell várni, amíg elkezdődik a Podmaniczky tér felújítása. Ami egyébként még lóg a levegőben. A tervek szerint a sávokat újra fogják osztani a Bajcsy-Zsilinszky úton, ha elkezdődik a felújítás. A normál élettartamát már jócskán túllépett burkolatot akkor marták föl, amikor elkezdtek járni rajta a metrópótló buszok, és feltűnt, hogy csúszik.

Még nem fogják rendbe tenni Budapest egyik legforgalmasabb, a metrópótlók által is használt buszsávjának burkolatát a Bajcsy-Zsilinszky úton, amit 2017 telén, épp kerek egy éve martak föl szakaszokban. A főváros útjaiért felelős Budapest Közút a hvg.hu-val azt közölte, egyelőre csak „a gépjármű-forgalomra veszélyes lokális úthibákat” tudják javítani. A sávban biciklisek is közlekedhetnek, nekik a Közút a járdán vezetett, „aszfaltburkolattal ellátott” kerékpárút használatát javasolja.

Újra fogják osztani a sávokat

A buszsáv burkolatának rendbetételéhez azért nem tudnak hozzálátni, mert „tudomásuk szerint” a Podmaniczky Frigyes tér felújítása miatt „újabb forgalomtechnikai változások várhatók, amelynek során a forgalmi sávok új kiosztását tervezik megvalósítani”.

A Közút nem részletezte, milyen változások várhatók, a sávok új kiosztása a következőket takarhatja:

  • megszűnik a buszsáv,
  • megszűnik egy forgalmi sáv,
  • kitiltják a bicikliseket a buszsávból,
  • nem szűnik meg sáv és nem tiltanak ki senkit sehonnan, csak átrendezik a sávokat (és esetleg megcsinálják a felmart részeket).

A Podmaniczky tér a belváros egyik leglelakottabb közterülete, felújítására az V. kerületi önkormányzat még 2017 tavaszán nyert el 300 millió forint támogatást a fővárostól. A pályázati tervek szerint megszüntetnék a trolivégállomást és a fordulóhurkot a téren, a troliknak csak a megálló maradna a Bajcsy-Zsilinszky úton. Így viszont (ha nem kapnak másik végállomást) ott kellene megfordulniuk keresztben, erre elméletileg lenne lehetőség, mivel az Arany János utcánál lévő lámpa amúgy is megfogja a Bajcsy-Zsilinszky forgalmát. A trolivégállomás helyén a pályázati tervek szerint sétányt alakítanának ki, a tér előtte lévő részét parkosítanák.

©

A buszsáv megszüntetése nem lenne logikus, egyrészt 2013 óta jól működik, másrészt aligha volna okos döntés kihúzni a metrópótló buszok alól, amik még évekig fognak rajta járni. A biciklisek kitiltása a buszsávból nem kizárt, Tarlós István főpolgármester ezt 2016-ban belengette, bár azóta sem történt meg.

Egy forgalmi sáv megszüntetése nem feltétlenül lenne ördögtől való ötlet, a jelenleg 2x2 sávos út a Nyugatinál is egysávosra szűkül.

2019 tavasza előtt nem nagyon lesz közeljövő

A 300 milliós támogatás elnyerése óta sok tervezés és egyeztetés lefolyt a Dunán, egyelőre nem tudni, azoknak mi lett a vége, a Podmaniczky tér felújítását és a Bajcsy-Zsilinszky út átrendezését lehetővé tevő támogatási szerződést a fővárosi és az V. kerületi önkormányzatnak 2018. december végéig kell aláírniuk. Az eredeti határidő márciusban lett volna, de a két önkormányzat közötti egyeztetések elhúzódása miatt kitolták. „Az V. kerületi önkormányzat benyújtotta a Podmaniczky tér felújítása projekt támogatási szerződésének megkötéséhez szükséges anyagokat. A támogatási szerződés előkészítése folyamatban van, a tervezett ütemezés szerint a szerződés megkötése [...] határidőig megtörténhet” – tudta meg a hvg.hu a Főpolgármesteri Hivataltól.

Az V. kerületi önkormányzat szintén azt állítja, hogy a szerződés megkötése „még ebben az évben megtörténhet”. Az, hogy a felújítás mikor kezdődik el, attól függ, mikor lesz meg rá a támogatás. Az önkormányzat szerint „a felújítási munkák 2019 januárjában megkezdődhetnek”.

A feltételes mód használata nem feltétlenül ad okot bizakodásra, de még ha a szerződést alá is írják időben, a tér felújítását közbeszereztetni kell, szóval a belvárosi önkormányzat optimizmusa túlzónak tűnik, emberi számítás szerint a felújítás legkorábban 2019 tavaszán indulhat, de inkább később. A Budapest Közút szerint a tér átalakításával együttjáró forgalomtechnikai változtatások a „közeljövőben” várhatók.

©

A belvárosi önkormányzat 33,2 millió forintot már ráköltött a Podmaniczky tér felújítására: ennyiért rendeltek terveket 2017 szeptemberében a Város-Teampannon Kft.-től. A cég egyedüli pályázóként nyerte a tervezésre kiírt közbeszerzést, a 37,9 millió forintos irányárnál alacsonyabb ajánlattal. A tervezőiroda amúgy otthonosan mozog a belvárosban, egyebek között ők készítették a terveket a Vörösmarty tér felújításához, de benne voltak a Budapest Szíve program tervezését elnyert konzorciumban is.

Egyszer csak kiderült, hogy csúszik

A Bajcsy-Zsilinszky úti buszsáv és a Podmaniczky tér legújabb kori története egyébként tankönyvi példája annak, amikor a határidők csak nyúlnak, mint a rétestészta, és minden marad feltúrva és lepusztulva.

  • 2013 tavaszán alakították ki a Bajcsy-Zsilinszky úton a buszsávot, ekkor vitték fel a felületére a piros plasztik burkolati elemeket.
  • 2016 tavaszán a plasztik burkolat átlépte a normál, 3 éves élettartamát (a tényleges élettartam függ az igénybevételtől, de a buszok és trolik aligha jelentenek az átlagosnál kisebb igénybevételt).
  • 2017 novemberében elkezdődött a hármas metró buszos pótlása a Bajcsy-Zsilinszky úton.
  • A Budapest Közút konstatálta, hogy a burkolat (ami másfél évvel túl volt a normál élettartamán) csúszóssá vált, ezért december elején felmarta. A burkolat pótlását tavaszra ígérték, mert az ilyen burkolatot csak száraz, meleg időben lehet felvinni.
  • 2018 februárjában a fővárosi és az V. kerületi közgyűlés év végéig kitolta a Podmaniczky tér támogatási szerződésének aláírását az egyeztetések elhúzódása miatt.
  • 2018 áprilisában a Budapest Közút azt ígérte, a május 1-én rendezett, és a Bajcsy-Zsilinszky utat érintő Nagy Futam után javítják a burkolatot.
  • A javításból annyi valósult meg, hogy a felmart részeket egyenletesebbre marták. A Közút indoklása szerint a javítással meg kell várni a Podmaniczky tér felújítását.

Ha minden jól megy, a kaland még ebben az évtizedben és happy enddel, felújított Podmaniczky térrel és rendbe tett Bajcsy-Zsilinszky úttal végződik majd.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Lássuk, mit mond az orvos: mennyit érnek az otthoni szívvizsgáló kütyük?

Lássuk, mit mond az orvos: mennyit érnek az otthoni szívvizsgáló kütyük?

Eminens a törésteszten: szuperbiztonságos a Győrben gyártott új Audi Q3 - videó

Eminens a törésteszten: szuperbiztonságos a Győrben gyártott új Audi Q3 - videó

Mit kezdjen a szabálytalanul parkoló autóval a hókotró? - videó

Mit kezdjen a szabálytalanul parkoló autóval a hókotró? - videó

A Doktor díja

A Doktor díja

44 százalékkal kevesebb családi pótlékot kapnak jövőre az Ausztriában dolgozó magyarok

44 százalékkal kevesebb családi pótlékot kapnak jövőre az Ausztriában dolgozó magyarok

Tolatóradar: Mennyit autózhatnánk a leghosszabb repülőjárat üzemanyagából?

Tolatóradar: Mennyit autózhatnánk a leghosszabb repülőjárat üzemanyagából?