Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A budapesti közútkezelő egy éve nem tette rendbe a felmart Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávot, és egyelőre nem is fogja, mert meg kell várni, amíg elkezdődik a Podmaniczky tér felújítása. Ami egyébként még lóg a levegőben. A tervek szerint a sávokat újra fogják osztani a Bajcsy-Zsilinszky úton, ha elkezdődik a felújítás. A normál élettartamát már jócskán túllépett burkolatot akkor marták föl, amikor elkezdtek járni rajta a metrópótló buszok, és feltűnt, hogy csúszik.
Még nem fogják rendbe tenni Budapest egyik legforgalmasabb, a metrópótlók által is használt buszsávjának burkolatát a Bajcsy-Zsilinszky úton, amit 2017 telén, épp kerek egy éve martak föl szakaszokban. A főváros útjaiért felelős Budapest Közút a hvg.hu-val azt közölte, egyelőre csak „a gépjármű-forgalomra veszélyes lokális úthibákat” tudják javítani. A sávban biciklisek is közlekedhetnek, nekik a Közút a járdán vezetett, „aszfaltburkolattal ellátott” kerékpárút használatát javasolja.
A buszsáv burkolatának rendbetételéhez azért nem tudnak hozzálátni, mert „tudomásuk szerint” a Podmaniczky Frigyes tér felújítása miatt „újabb forgalomtechnikai változások várhatók, amelynek során a forgalmi sávok új kiosztását tervezik megvalósítani”.
A Közút nem részletezte, milyen változások várhatók, a sávok új kiosztása a következőket takarhatja:
A Podmaniczky tér a belváros egyik leglelakottabb közterülete, felújítására az V. kerületi önkormányzat még 2017 tavaszán nyert el 300 millió forint támogatást a fővárostól. A pályázati tervek szerint megszüntetnék a trolivégállomást és a fordulóhurkot a téren, a troliknak csak a megálló maradna a Bajcsy-Zsilinszky úton. Így viszont (ha nem kapnak másik végállomást) ott kellene megfordulniuk keresztben, erre elméletileg lenne lehetőség, mivel az Arany János utcánál lévő lámpa amúgy is megfogja a Bajcsy-Zsilinszky forgalmát. A trolivégállomás helyén a pályázati tervek szerint sétányt alakítanának ki, a tér előtte lévő részét parkosítanák.
A buszsáv megszüntetése nem lenne logikus, egyrészt 2013 óta jól működik, másrészt aligha volna okos döntés kihúzni a metrópótló buszok alól, amik még évekig fognak rajta járni. A biciklisek kitiltása a buszsávból nem kizárt, Tarlós István főpolgármester ezt 2016-ban belengette, bár azóta sem történt meg.
Egy forgalmi sáv megszüntetése nem feltétlenül lenne ördögtől való ötlet, a jelenleg 2x2 sávos út a Nyugatinál is egysávosra szűkül.
A 300 milliós támogatás elnyerése óta sok tervezés és egyeztetés lefolyt a Dunán, egyelőre nem tudni, azoknak mi lett a vége, a Podmaniczky tér felújítását és a Bajcsy-Zsilinszky út átrendezését lehetővé tevő támogatási szerződést a fővárosi és az V. kerületi önkormányzatnak 2018. december végéig kell aláírniuk. Az eredeti határidő márciusban lett volna, de a két önkormányzat közötti egyeztetések elhúzódása miatt kitolták. „Az V. kerületi önkormányzat benyújtotta a Podmaniczky tér felújítása projekt támogatási szerződésének megkötéséhez szükséges anyagokat. A támogatási szerződés előkészítése folyamatban van, a tervezett ütemezés szerint a szerződés megkötése [...] határidőig megtörténhet” – tudta meg a hvg.hu a Főpolgármesteri Hivataltól.
Az V. kerületi önkormányzat szintén azt állítja, hogy a szerződés megkötése „még ebben az évben megtörténhet”. Az, hogy a felújítás mikor kezdődik el, attól függ, mikor lesz meg rá a támogatás. Az önkormányzat szerint „a felújítási munkák 2019 januárjában megkezdődhetnek”.
A feltételes mód használata nem feltétlenül ad okot bizakodásra, de még ha a szerződést alá is írják időben, a tér felújítását közbeszereztetni kell, szóval a belvárosi önkormányzat optimizmusa túlzónak tűnik, emberi számítás szerint a felújítás legkorábban 2019 tavaszán indulhat, de inkább később. A Budapest Közút szerint a tér átalakításával együttjáró forgalomtechnikai változtatások a „közeljövőben” várhatók.
A belvárosi önkormányzat 33,2 millió forintot már ráköltött a Podmaniczky tér felújítására: ennyiért rendeltek terveket 2017 szeptemberében a Város-Teampannon Kft.-től. A cég egyedüli pályázóként nyerte a tervezésre kiírt közbeszerzést, a 37,9 millió forintos irányárnál alacsonyabb ajánlattal. A tervezőiroda amúgy otthonosan mozog a belvárosban, egyebek között ők készítették a terveket a Vörösmarty tér felújításához, de benne voltak a Budapest Szíve program tervezését elnyert konzorciumban is.
A Bajcsy-Zsilinszky úti buszsáv és a Podmaniczky tér legújabb kori története egyébként tankönyvi példája annak, amikor a határidők csak nyúlnak, mint a rétestészta, és minden marad feltúrva és lepusztulva.
Ha minden jól megy, a kaland még ebben az évtizedben és happy enddel, felújított Podmaniczky térrel és rendbe tett Bajcsy-Zsilinszky úttal végződik majd.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Két héten belüli döntést ígért, de két nap után lecsapott három iráni nukleáris létesítményre Donald Trump azzal a bombával, amellyel csak az USA rendelkezik.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
A szállítás egyelőre zavartalan a szoroson keresztül, de a kereskedők továbbra is beárazzák a háborús kockázatokat.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Tasó Lászlót leszavazta a választókerületi tanács.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.