Felruház a hatalom

A focicsapatok után a közhivatalok alkalmazottainak öltöztetéséről is gondoskodni kíván Orbán Viktor mindenható állama. A kormányfő lányához közel álló divatügynökség mentoráltjai már tervezik a közszféra dolgozóinak szánt darabokat.

  • Pozsgai Rebeka Pozsgai Rebeka
Felruház a hatalom

„Az állami szerepvállalás a divatban csak itthon tűnik szokatlannak, számos országban ez bevett gyakorlat” – mondta Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat és Dizájn Ügynökség (MDDÜ) igazgatója a Simicska-féle kitérő után kormánybaráttá fazonírozott Magyar Nemzetnek adott interjújában azzal kapcsolatban, miért fontos, hogy az állam ebbe az ágazatba is beavatkozzon.

A divat két éve került a Fidesz és személy szerint Orbán Viktor kormányfő érdeklődésének homlokterébe. Akkor 2 milliárd forintos költségvetési támogatással megerősítették a Magyar Turisztikai Ügynökség égisze alatt működő divatügynökséget, amelynek élére – havi 2 milliós fizetéssel – Orbán Ráhel barátnője, Bata-Jakab Zsófia került. Nem sokkal később meg is jelent a piacon az első fecske, pontosabban turul, a formálisan Mészáros Lőrinc cégének neve alatt futó 2Rule sportmárka, amelynek a tervezésében, úgy tudni, már a divatügynökséghez kötődő szakemberek is részt vettek.

Facebook / HFDA

Eddigi rövid regnálása óta a divatügynökség eljutott oda, hogy lényegében az egész ágazatot lefedő szervezetté vált. Idén tavasszal lezárult az első mentorprogramja, amit azóta újabb követett. A nagy érdeklődést is jelzi, hogy aki ma vinni akarja valamire a szakmában, az jól teszi, ha a divatügynökség szárnyai alatt keres (nem mellesleg politikai) védelmet magának. A tavalyi nagy felfedezett Abodi Dóra tervező például információink szerint máris jelentős befolyásra tett szert, magán a divatügynökségen belül is.

A Budán, az Istenhegyi út egyik patinás villájában berendezkedett divatügynökség egyengeti azok útját is, akik nemcsak nevet, de jelentős megrendeléseket is szeretnének magukénak tudni. Most például a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. formaruha tervezésére szóló pályázatára "toborozzák" a fiatal tehetségeket a saját facebook-oldalukon. Forrásaink szerint a mostani pályázat nem hirtelen felindulásból született: hosszabb távú stratégia első lépése lehet. Bár az ügynökség hivatalos dokumentumaiban ennek nincs nyoma, forrásunk elmondása szerint hosszabb távon „az összes közhivatali dolgozó öltöztetése a tervek közt szerepelhet”.

Google Maps

Már önmagban is kérdéses, miért lenne szükség a közszféra intézményeiben valamifajta egyenöltözetre (leszámítva például a lakossági ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatban álló szolgáltatások képviselőit, így a vasutasokat, a postásokat vagy a rendőröket). Ha a munkahelyi dresszkódok létjogosultsága vitathatatlan is, azt a Handó Tünde OBH-elnök „bugyigate”-ként elhíresült intézkedése is megmutatta, hová vezet, ha állami hivatal a legapróbb részletekig szabályozni szeretné, hogy a munkatársak milyen ruhadarabokat viseljenek.

Bugyigate

„Egy hétre öt darab fehérnemű kell egy dolgozónak.” Egyebek mellett ezt az ajánlást is tartalmazta az az arculati kézikönyv, amit a bírósági ügyfélcentrumok kialakítását megalapozandó rendelt meg – potom 8 millió forintért – az Országos Bírósági Hivatal nevében Handó Tünde elnök, és amelyről tavaly a HVG adott elsőként számot. A Design alapok című, bírósági körökben értetlenséget és nagy felháborodást kiváltó anyagot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) dizájnercsapata készítette. „A nyitott, ügyfélbarát, szolgáltató bíróság” szlogen jegyében fogant ötletek ugyanis még abban is útmutatást kívántak adni az esetenként több egyetemet végzett munkatársaknak, hogy mit is kell érteni például ápoltságon. „A test illatainak általános frissessége figyelmet érdemlő szempont, azonban az erős és túlzott parfümhasználat kerülendő” – írták. A dokumentumból az is kiderült, hogy a bíróságon nincs helye a műkörmöknek, a rikító csatoknak és kócos hajnak. A férfiak számára viszont a szerzők megengedhetőnek tartották a fülbevaló viselését. Szemben a tiltólistás borostával, az állszakállra szintén mentességet javasoltak. A tervezők nemcsak az ügyfélfogadási és munkaterületek egységesítéséhez adtak ötleteket, hanem az ott dolgozók megjelenésére is, amit feketében és/vagy fehérben képzeltek el. A nőknek selyemkendő, az uraknak nyakkendő viselését javallották – „elősegítve az ügyintézők könnyebb felismerhetőségét”. Időközben három ügyfélközpont is megnyílt, de azt az ötletet az OBH vezetése is elvetette, hogy az ott dolgozók valamifajta formaruhát viseljenek.

A divatügynökséggel és annak produktumaival egyébként rövidesen szemtől szembe is találkozhat, aki Budapesten jár. Az MDDÜ hamarosan megnyitja ugyanis első, úgynevezett inkubációs üzletét, amelyet rövid időn belül újabb követne. Ezekben az ügynökség által felkarolt tervezők közös kereskedelmi márkanév alatt jelennének meg a műveikkel. A Buda egyik, idegenforgalmilag frekventált helyén (információink szerint valószínűleg a Gellért tér közelében), illetve a belvárosban megnyíló boltok azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a külföldről érkező turisták könnyedén megtalálhassák a magyar divat és dizájn termékeit.

Az egyfajta fideszes pecséttel ellátott divatcikkek, illetve a divatügynökség által szervezett kiállítások, programok népszerűsítéséhez azonban nem kell a boltok megnyitására várni. Mint azt a 2Rule márka közmédia által megkülönböztetett figyelemmel kísért bevezetése is mutatta – ha a politikai szándék megvan –, számos módja van annak, hol reklámozhatják magukat és portékáikat az udvari szabósághoz csatlakozók.

Felszállott a turul

Aligha van még egy olyan startupcég, amelynek se cégtáblája, se bemutatóterme, se webshopja, a vásárlók mégis özönlenek hozzá. Pedig ez történt, miután Mészáros Lőrinc cége tavaly piacra dobta a 2Rule sportmárkájú mezeket. Számos, a Fidesszel jóban lenni akaró csapat cserélte le addigi öltözetét, sokszor olyan kipróbált márkákat vágva sutba, mint a Nike vagy az Adidas. Bár a 2Rule webshopja egy év késéssel, csak pár napja indult el, és nemrég még a Váci úti bemutatótermében is hiányos volt a készlet, a „Higgy benne!” szlogenjének megfelelve igencsak belehúzott. Ma már több első vonalbeli focicsapatot lát el a cég (Puskás Akadémia, Diósgyőr), igaz, a Haladást ez sem mentette meg tavasszal a kieséstől. Cserébe az NB I.-be feljutott Zalaegerszeg – megértve az idők szavát – azonnal 2Rule mezre váltott. Az adósságban úszó Pécs is szinte egyből bevásárolt Mészáros 2Rule-jából, ám legutóbb már visszaváltott a Nike-ra. Mészároséknak sikerült határon túl is labdába rúgniuk: miután Csíkszereda csapata 5 milliárd forintot kapott a magyar államtól, 2Rule-vásárlással hálálta meg a jótéteményt. Mészárosék legnagyobb álma egyébként az, hogy a magyar olimpikonokat is ők öltöztethessék, ám eddig be kellett érniük a vívók „felvértezésével”, bár a sportfegyverekhez szükséges táskák méretét a hírek szerint elsőre nem sikerült eltalálniuk.

Bár az ügynökség működésének kezdetén Orbán Ráhelék – úgy tudni – szerettek volna saját rovatot indítani a Bencsik Gábor szerkesztette Magyar Krónikában, ott még azzal pattintották le őket, hogy a lap célközönsége nem lenne vevő ilyen tartalomra. De a kulturális tematikájú periodika amúgy is szűk tér lett volna számukra. Ráadásul a Duna TV időközben befogadta a kezdeményezést: a hetente szombat délelőttönként jelentkező Divat és dizájn műsornak legalábbis állandó szereplői lettek az ügynökség mentoráltjai, és az adásban folyamatosan „promózzák” az ügynökség legfrissebb híreit, programjait, pályázatait. Emellett az MDDÜ jelen van a fiatal dizájnerek körében népszerű Hype and Hyper című magazinban, ahol állandó rovatot kapott.

Reviczky Zsolt

Van is miről kommunikálnia az ügynökségnek, hiszen kifejezetten mozgalmas időszaka volt, illetve van. A Várkert Bazárban tartott tavaszi divatnapok után nyáron elstartolt az első tábora, amit a MOME szakoktatóival együttműködve az utánpótlás, azaz a divat, a textilipar iránt érdeklődő általános iskolások körében hirdetett meg, igencsak barátinak mondható, 45 ezer forint/hét áron. Elindult a nemzetközi mentorprogramja is, amit az Európai Design Intézettel közösen szervez. Valamint együttműködési megállapodást kötött a magyar állami kockázatitőke-befektető Hiventuresszel az úgynevezett Startup Campusban való részvételre.

A divattervezők külföldi megjelenésében is egyre több lehetőséget kínál az ügynökség a potenciális érdeklődőknek: kiválasztja azokat, akik például Magyarország képviselőiként kijuthatnak a milánói divathétre. A keleti kapcsolatokat is próbálja erősíteni, például a Kínai–Kelet-európai Kulturális Kreatív Fórum megrendezésével. S bár a régóta ígért divatipari stratégiát még mindig csak hírből ismerni, az MDDÜ-nél azt is állítják, hogy a mű elkészült, s csak arra vár, hogy a kormány, majd a parlament a napirendjére vegye.

POZSGAI REBEKA

szerzo@hvg.hu