Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma Magyarországon a kockázati tőkebefektetések, és mire figyeljünk, ha befektetőt keresünk?","shortLead":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma...","id":"20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738.jpg","index":0,"item":"4a16ecba-5e4c-49c1-9765-a24f378377f1","keywords":null,"link":"/kkv/20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 14:00","title":"Oszkó Péter: Nincs olyan cég, amelyik az első ötletével sikeres lesz, mert huszonötször át kell írni a terveket – Mérlegen podcast","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még a saját és felesége kriptovalutája sem bírja jól Trump intézkedéseit.","shortLead":"Még a saját és felesége kriptovalutája sem bírja jól Trump intézkedéseit.","id":"20250203_donald-trump-vam-arfolyam-bitcoin-kripto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"644ebace-fdf6-4070-8371-1a439bbe39c5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-arfolyam-bitcoin-kripto","timestamp":"2025. február. 03. 12:22","title":"Donald Trump kedvencei is megszenvedik a vámháborút: komoly esésben a kriptovaluták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Rövid távon felviszik az olajárakat a Trump által bejelentett vámok. Hosszabb távon azonban csökkenés jöhet, mert a vámháború taccsra teszi a világgazdaságot. Ha az USA kemény szankciókat vezet be Iránnal és Oroszországgal szemben, akkor nagyon elszállhatnak az olajárak. A forint érdemi erősödésére a vámháború közepette pedig nem érdemes számítani.","shortLead":"Rövid távon felviszik az olajárakat a Trump által bejelentett vámok. Hosszabb távon azonban csökkenés jöhet, mert...","id":"20250203_benzinkut-autos-usa-Trump-vamhaboru-benzin-gazolaj-uzemanyag-dragulas-brent-olaj-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"0711f7ea-3f9d-4374-8925-3981fe73926a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_benzinkut-autos-usa-Trump-vamhaboru-benzin-gazolaj-uzemanyag-dragulas-brent-olaj-ebx","timestamp":"2025. február. 03. 17:25","title":"A magyar autósok nagyon hamar megfizetnek Trump vámháborújáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el, mintha máshol értékesítették volna őket.","shortLead":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el...","id":"20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db.jpg","index":0,"item":"f927d27c-7281-4036-9b1c-a67b3021e3b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","timestamp":"2025. február. 04. 17:43","title":"Uniós üzletemberek keresnek eurómilliárdokat azzal, hogy eladják az öreg tankereiket az orosz árnyékflottába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","shortLead":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","id":"20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618.jpg","index":0,"item":"6ec594c5-2f87-4814-b96f-7db145b6ed5e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","timestamp":"2025. február. 03. 06:41","title":"Magyarországon a 700 kilométeres hatótávú új elektromos BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dbfe3cf-df86-4f7d-9e2d-4170c774b29a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Márciustól már hiába is keresik a felhasználók a Microsoft Defender VPN-t, a cég ugyanis nyugdíjazza a funkciót.","shortLead":"Márciustól már hiába is keresik a felhasználók a Microsoft Defender VPN-t, a cég ugyanis nyugdíjazza a funkciót.","id":"20250203_microsoft-defender-vpn-elofizetes-funkcio-megszunese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dbfe3cf-df86-4f7d-9e2d-4170c774b29a.jpg","index":0,"item":"99069d15-690b-40d7-879d-8390fbaa3bb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_microsoft-defender-vpn-elofizetes-funkcio-megszunese","timestamp":"2025. február. 03. 18:03","title":"Hetek vannak hátra: megszüntet egy biztonsági funkciót a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De hogyan jutott az 1960-as években alapított filléres brókercégétől egy 65 milliárd dolláros piramisjáték összeomlásáig, amelyben bankokat, hollywoodi nagyságokat és holokauszttúlélőt is megkárosított? Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.","shortLead":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De...","id":"20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a.jpg","index":0,"item":"75b31ed9-52b2-44ab-9531-0e560bed9c91","keywords":null,"link":"/360/20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","timestamp":"2025. február. 04. 19:00","title":"Azt hitték, mindent arannyá változtat, de csúnyán megbukott: a Wall Street valaha volt legnagyobb csalója, Bernie Madoff","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely eredetileg 3 millióba került volna.","shortLead":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely...","id":"20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"5c816932-25a9-4150-8168-82b0668d3b25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","timestamp":"2025. február. 03. 18:49","title":"Korrupció gyanújával indítottak nyomozást az újvidéki tragédia ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Európa legnagyobb gazdasága példát mutat a világnak: a kemény lobbiharc közepébe csöppent német kormány végül olyan gazdasági mentőtervet fogadott el, amely a „zöld újjáépítés” felé viszi az országot. Fejlesztik például a tömegközlekedést, és csak a hibrid és elektromos járművek vásárlói kapnak ártámogatást.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
„Fontos üzenetet küldött Németország EU-szomszédjainak és a világnak: a jövőbiztos iparágak támogatásával lehet a legnagyobb eséllyel kilábalni a válságból. A zöld-beruházások támogatásával, s azzal, hogy a kormány visszatáncolt a dízel- és benzines autók használatának további támogatásától, Berlin megmutatta, milyen egy ellenállóképes, igazságos és zöld gazdaság. Bár a csomag nem minden eleme támogatja a gazdaság karbonsemlegessé tételét, az intézkedések segítik, hogy az EU soros elnöki tisztét a jövő hónapban átvevő Németország tovább vigye a klímavédelmi programok megvalósítását" – vélekedett a berlini kormány által elfogadott 130 milliárd eurós csomagról Alexander Reitzenstein, a berlini független klímavédelmi intézet, az E3G elemzője.
A terv más miatt is forradalmi: Berlin eddig tartotta magát a szigorúsághoz, viszont most a fogyasztás fellendítése érdekében három százalékponttal csökkentette az áfát, gyermekenként pedig 300 eurós egyszeri kifizetéssel támogatja a családokat.Ennél is fontosabb azonban az, hogy Angela Merkel kormánya ellenállt a Németországban közvetlenül 850 ezer embernek munkát adó autóipari lobbinak és csak a környezetet kevésbé terheló autók, az elektromosok és a hibridek vásárlói kapnak támogatást.
Toyota
A program 2021 végéig marad érvényben, és az elektromos kocsikat választóknak az eredeti árhoz képest hatezer euróval kell kevesebbet fizetniük.
Ugyancsak a fenntarthatóságot szolgálja az, hogy a kormány 50 milliárd eurós alapot hoz létre az új technológiák fejlesztésének a támogatására. „A pandémia akkor jött, amikor a digitalizáció és a klímaváltozás miatt már egyébként is átalakulóban van a gazdaságunk. Ezért a csomagnak nemcsak az a célja, hogy kilábaljunk a válságból, hanem az is, hogy kijelöljük a jövő irányait” – magyarázta Angela Merkel.
AFP/Uta TOCHTERMANN
E mellett az önkormányzatok is jelentős támogatást kapnak, amiből 2,5 milliárd eurót a tömegközlekedés fejlesztésére szánnak. Komoly segítséget, ötmilliárd eurót kap a német vasút, a DB, emellett Berlin 7 milliárd eurót szán a hidrogén üzemanyagcellás járműveket kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésének a meggyorsítására, további kétmilliárd megy majd az épületek energetikai korszerűsítésére.
Csökkenő CO2-kibocsátás
A szakértők szerint egyértelmű, hogy a belsőégésű motorral szerelt járművek támogatásból való kihagyása komoly növekedést hozhat az elektromos járművek forgalmában, ez pedig hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás további visszaeséséhez, hiszen Németországban az elektromos áram nagy részét már most is megújuló forrásokból – nap- és szélerőművekkel – állítják elő.
Szélerőmű a németországi Algermissen közelében 2016. január 21-én.
MTI / EPA
A gazdasági csomagra egyébként szükség is van, hiszen a koronavírus-járvány miatt a német gazdaság már az első negyedévben visszaesett, a recesszió pedig csak mélyül a második negyedévben. A munkanélküliség 5,8 százalékról 6,3 százalékra emelkedett, és az állástalanok aránya jóval nagyobb lett volna, ha a kormány nem engedélyezi a vállalatoknak a munkaidő- és jövedelemcsökkentési programok beindítását. A mostani csomag az egyik első azok közül, amelyeket az érintett ország már a gazdaság talpra állítására állított össze. Eddig ugyanis elsősorban olyan intézkedéseket hoztak, amelyek a koronavírus-járvány közvetlen hatásait voltak hivatottak enyhíteni. Németországban ez a csomag 750 milliárd eurót mozgatott meg.
A müncheni Gazdaságkutató Intézet (Ifo) előrejelzései szerint az idén a GDP 6,6 százalékot esik majd – 2009-ben, a pénzügyi világválság idején ez a szám 5,7 volt – ám jövőre gyors talpra állás várható, az Ifo 10,2 százalékos növekedéssel számol. Az intézet munkatársai kilencezer céget kérdeztek meg, a válaszokból az derült ki, hogy a vállalatok arra számítanak, átlagosan kilenc hónapra lesz szükség a válság előtti szint eléréséhez. „A második negyedéves 12,4 százalékos visszaesés után arra számítunk, hogy a gazdaság a jövő év közepére éri el a korábbi szintet” – idézte a DW német hírportál az Ifo főközgazdászát, Timo Wollmershäusert. A szakértő ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy az optimista jóslat csak akkor érvényes, ha az országba és Európába nem tér vissza komoly hullámmal a Covid-19-járvány.
Változás a végeken
A berlini gazdasági csomagnak határokon átívelő hatása is lesz, a korábbi tapasztalatok alapján ugyanis egyértelmű, hogy a német használt autók nagy része Kelet- és Közép-Európában, köztük Magyarországon kezd új életet. Amikor pedig a német kormány különféle eszközökkel – mint például az egy évtizeddel ezelőtti roncsprogrammal – vásárlásra ösztönzi a polgárokat, az újabb lendületet ad a használtautó-piacnak, így várhatóan ismét nagy mennyiségű jármű jelenik majd meg a keleti térségben.
Stiller Ákos
Az elektromos járművek kiváltságos helyzetbe hozásának is lehetnek magyarországi hatásai: az országban működő német üzemek gyártási portfolióját, illetve a különböző országokban lévő német autógyárak közötti termelésmegosztást is érintheti a belsőégésű motorral szerelt járművek visszaszorulása.