szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Amíg a 3-as metróvonalon közlekedő kocsikat felújító orosz cég nem járul hozzá, nem tudják megkezdeni a klímaberendezések felszerelését, de a munka előkészítése már zajlik.

Idén legfeljebb hat felújított orosz metrókocsiba – a prototípus darabokba – szerelnek klímaberendezést – közölte a BKV a Népszavával. Miután a közlekedési vállalat megerősítette, amit már korábban a Metróért Egyesület is valószínűsített, Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is reagált közösségi oldalán.

Emlékeztetett, hogy problémáról maga is sokat beszélt az önkormányzati választási kampány során, mert tarthatatlannak gondolta, hogy a nyári forróságban elviselhetetlen a meleg a metrókocsikban. Ennek oka szerinte az, hogy „valószínűleg egyes kormányhoz köthető érdekkörök nyomására az előző városvezetés a közbeszerzésen nem a klimatizált metrókocsikat választotta, hanem felújított orosz metrókocsikat vett.”

A metrószerelvények klimatizálása a bejegyzése szerint két ok miatt bonyolult:

  • az előző városvezetés olyan szerződést kötött az oroszokkal, hogy az engedélyük, jóváhagyásuk nélkül nem lehet a kocsikhoz hozzányúlni, mert akkor elveszne a garancia, ami nagyban befolyásolná a kocsik biztonságos működését, és sok milliárdos költséget jelentene a városnak,
  • ezekbe a kocsikba klímát szerelni jelentős műszaki kihívás.

Karácsony felhívta a figyelmet arra, hogy a BKV hónapok óta tárgyal nagy nemzetközi klímagyártó cégekkel, és többel is megállapodott abban, hogy azok még idén, saját költségükre, több kocsiba klímát szerelnek. Az azok működtetése során szerzett tapasztalatokat felhasználják majd a végleges megoldás kialakításához.

A BKV és a cégek készen állnak, egy dolog hiányzik – a fentebb említett okok miatt –, az orosz fél hozzájárulása. Ezt szóban meg is adták, de biztos, ami biztos, írásos megerősítést is kértünk. Erre várunk. Amint megjön a jóváhagyás, elkezdődik a munka”

– magyarázta a főpolgármester.

Addig is:

  • a 3-as metró mind a 222 kocsijába új szellőztetést, mennyezeti ventilátorokat építenek be, amitől a szakemberek érzékelhető javulást várnak.
  • a vonal felújítása során megújul az áramátalakító rendszer, és az úgynevezett rekuperációs féküzem bevezetésével a járművek a fékezésekor felszabaduló mozgási energiát a fékező ellenállásokon nem alakítják hővé, ezáltal az utastérre gyakorolt fűtőhatás megszűnik, amely a peronokon is érezteti majd hatását.
  • ivókutakat szereltek fel az állomásokon.

Elkezdődött tehát a szörnyű örökség, a mozgó szaunák felszámolása. Nem pökhendi válaszokat adunk büfékocsiról, hanem a megoldásért dolgozunk”

– fűzte hozzá.

Emlékezetes: Tarlós István korábbi főpolgármester éppen a hvg.hu-nak adott interjúban fogalmazott úgy,

lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is.”

Később aztán Tarlós is megígérte, hogy klimatizálják a felújított metrókocsikat, a választási kampány hajrájában azt mondta, 2020-ban ez meg is történik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!