Tetszett a cikk?

A T-Systems ingyen ad új szoftvert a BKK-nak a jegyautomata-rendszerhez, ugyanakkor verseny nélkül megkapja az automaták felújításáról szóló 735 milliós megbízást. Ráadásul így szinte biztosra vehető, hogy 2023-ban is ő fogja üzemeltetni a rendszert, és jó eséllyel azt követően is kirobbanthatatlan lesz.

Bár külsőleg nem változnak az automaták, de belülről átépülnek – jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A fejlesztés nettó 735 millió forintért valósulhat meg, amelyre a T-Systemsszel a korábbi közbeszerzési eljárást követően megkötött, az automaták üzemeltetésétől független keretmegállapodás biztosít lehetőséget.

A T-Systems kicsapott az asztalra egy új szoftvert

Az automaták felújítására szánt jelentős, 735 millió forintos megrendelés, amit a T-Systems verseny nélkül tett zsebre. A terv a BKK-nál nemrég még nem ez volt, hanem az, hogy az automaták 2023-tól folytatódó üzemeltetésére közbeszerzést írnak ki, és ennek a megrendelésnek lett volna része az automaták fejlesztése.

A felújítással együtt a BKK azt is bejelentette, hogy ez év végéig lecseréli az automaták alapszoftverét. Az új szoftvert a T-Systems „térítésmentesen” biztosítja a BKK számára. A szoftvercserét a közlekedési vállalat azzal indokolta, hogy a szoftver támogatását a T-Systems alvállalkozójaként a német Scheidt & Bachmann látta el eddig. A német cég azonban kivonul a magyar piacról, és a jövőben nem biztosít gyártói támogatást a rendszer üzemeltetéséhez. Egyébként arról a Scheidt & Bachmannról van szó, amelyet a BKK a kudarcba fulladt e-jegyrendszer lefejlesztésével és telepítésével megbízott, ám végül – sorozatos és kínos csúszások után, szerződésszegésre hivatkozva – felmondta a kontraktust.

Az automaták szoftvermódosításai sem mennek se gördülékenyen, se olcsón. A HVG már július közepén úgy értesült, hogy a BKK Scheidt & Bachmann-talanítani akarja az automatákat, amelyeken a német cég szoftverei futnak, a BKK felhasználási jogával. Azt is pletykálták, hogy a T-Systems bemutatott a BKK-nak egy alternatív szoftvert.

Felújításra szükség van, de jó lett volna versenyeztetni

Amit a jelek szerint a BKK elfogadott, a T-Systems „ingyen” odaad, közben azonban versenyeztetés nélkül megkapja a felújítás 735 milliós megbízását.

A felújításra valóban szükség van, a hardver még bírja, a gépek tervezett élettartamuk felénél járnak, de azért eljárt fölöttük az idő. A BKK bejelentése szerint az alábbi fejlesztésekre fog sor kerülni:

  • korszerű vezérlőegység kerül a gépekbe, amely stabilabbá teszi a hálózat működését;
  • egyszerűbben és gyorsabban lehet javítani a hibákat, ezért kevesebb olyan készülékkel találkozhatnak a BKK ügyfelei, amelyek ideiglenesen nem üzemelnek;
  • képes lesz a rendszer a mobiltelefon képernyőjéről is beolvasni a QR-kódot, amely egyszerűsíti a vásárlást;
  • 3G helyett nagy adatátviteli sebességű 4G/5G kommunikációra lesznek képesek a megújult automaták, amely szintén a gyorsabb kiszolgálást segíti;
  • egyszerűbben lehet majd egy-egy új terméket bevezetni az automatákban, ennek köszönhetően például azonnal aktiválható egy időszakosan elérhető, de a közlekedők számára fontos termék, illetve
  • javul a hálózat fejlesztési lehetősége is.

A T-Systems bebetonozza magát az automatákba

Közben a közlekedési társaság kiírt egy közbeszerzést az automaták 2022-es üzemeltetésére – a T-Systemsszel élő kontraktus idén év végén kifut, és hosszú távú, a felújítást is magában foglaló szerződést pedig 2023-tól akartak. A BKK ezt a közbeszerzést most visszavonta, arra hivatkozva, hogy annak kiírása a Scheidt & Bachmann-szoftver hajtotta rendszerre szólt, a jogszabályok azonban nem tesznek lehetővé ilyen nagy mértékű módosítást. Az ígéret szerint a BKK „egy új, széles körű versenyt biztosító közbeszerzési eljárás indítását tervezi a közeljövőben, amellyel hosszú távon biztosított lesz a fővárosi jegy- és bérletautomaták megbízható üzemeltetése”.

Már augusztus eleje van, vagyis minimum kérdéses, le lehet-e zavarni egy nyílt közbeszerzési eljárást év végéig, amikor a T-Systems-féle üzemeltetési szerződés kifut, és az új üzemeltetőnek át kellene vennie a rendszert. Sőt még jóval az év vége előtt, hiszen a rendszer átvétele időbe telik. A most visszavont kiírás szerint a fokozatos átadás november közepétől zajlott volna. Ráadásul a BKK év végéig ígéri a T-Systems új alapszoftverének teljes üzembe állítását, így képtelenség volna átadni a rendszert egy új üzemeltetőnek. Vagyis

borítékolható, hogy 2022-ben is a T-Systems fogja üzemeltetni az automatákat, vélhetően arra hivatkozva, hogy a megbízást kizárólag ő képes teljesíteni

– ami az előállt, előállított körülmények közt igaz is.

Kevesebb jegyautomata lesz a BKK-nál, mégis ádáz harc dúl az üzemeltetésükért

A járvány miatt sokkal többen váltottak mobilbérletet, ezért építi le jelentősen jegyautomata parkját a BKK, 2023 után pedig új szoftvert akar, mivel a mostani azé a cégé, amelyikkel az e-jegyrendszer miatt összerúgta a port. A régi partner T-Systems nagyon szeretne nyeregben maradni.

Ami reális, hogy a BKK az eredetileg tervezett 2023-től ír ki hosszú távú üzemeltetési tendert az automatahálózatra. Amin a T-Systems nyilván előnyben lesz a versenytársaival szemben, adva, hogy az első naptól ő üzemelteti a rendszert, ami addigra már az ő alapszoftverjét fogja használni. A szoftveren keresztül ráadásul akár azt is elérheti, hogy rajta kívül más ne legyen képes az üzemeltetésre, legalábbis egy újabb szoftvercsere nélkül. De utóbbi már azon múlik, hogy pontosan mennyiben és hogyan kerül a BKK tulajdonába vagy használatába az új szoftver.

Elveszik az automaták munkáját

A BKK a közleményben azt is bejelentette, hogy 15 százalékkal csökkenti a szolgálatban álló automaták számát – bár ez már a 2022-re szóló visszavont üzemeltetési tender kiírásából kiderült, amely szerint legfeljebb 320 géppel kívánják üzemeltetni a hálózatot, miközben jelenleg 372 automatája van a cégnek.

A leépítésre reagált Vitézy Dávid, az agglomerációs Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) jelenlegi, és a BKK volt vezérigazgatója. „Mielőtt valaki azzal jönne, hogy ennek pénzhiány lenne az oka, az automaták üzembe állítása után szerzett tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az értékesítési csatornák szűkítésének hatása bevételkiesés lesz, tehát a BKK és ezáltal a Főváros pénzügyi pozíciói romlani és nem javulni fognak az intézkedés révén” – írta a Facebookon.

A BKK azonban azzal érvel, hogy a forgalom jelentős része az elektronikus értékesítési csatornára (vagyis a mobilbérletekre) terelődött át, ezért elég kevesebb automata is. A cég szerint az automaták által lefedett terület nem fog csökkenni – vagyis nem lesz olyan, hogy valahol most van automata, de a leépítés után nem lesz. Olyan lehet, hogy mondjuk valahol most négy van, de csak három marad.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!