szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az étolajért és a margarinért is többet kell fizetni, és tovább emelkedhet a búza ára is.

A Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi fogyasztói átlagár-táblázata szerint a fehér kenyér kilogrammja januárban átlagosan 374 forint volt, szeptemberben viszont már 399 forintba került a boltokban, és vélhetően már túl vagyunk ezen is, hiszen a legutóbbi lisztáremelés hatása októberben jelenhetett meg a pékek áraiban is – írja a Portfolio.

Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke az Indexnek azt mondta, hogy

várhatóan nem áll meg itt a drágulás, mivel az előrejelzések további búzaáremelést prognosztizálnak.

A Portfolio emlékeztet, hogy a KSH szerint a sütőipari alapanyagok önmagukban is jelentősen drágultak: szeptemberben az előző év azonos időszakához képest például az étolaj ára 32,6, míg a  margariné 15,4 százalékkal emelkedett.

A forint hétfőn ismét mélypont közelébe esett, 367 forint körül is volt az euró árfolyama. Az elmúlt időszakban az élesztő, a só, a cukor mellett az olyan töltelékek mint a dió vagy a mák, illetve a szintén jórészt importált adalékanyagok ára is növekedett.

A lap szerint a malomipar már jövő januárban újabb jelentős áremelésre kényszerülhet, a sütőipar pedig próbálja áthárítani az emelkedő alapanyagköltségek, az ötszáz forint feletti benzinár, és a növekvő logisztikai költségek, valamint a munkabérek emelkedésének hatásait.

Septe József szerint az önköltség harmadát kitevő liszt beszerzési árában jelenleg akár tíz-tizenkét forintos kilogrammonkénti különbség is előfordulhat attól függően, hogy mekkora az adott sütőipari vállalkozás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kákos Anna Gazdaság

Jó a búzatermés, mégis drágul a kenyér, mi történt?

A növekvő alapanyagárak és munkaerőhiány sújtja a sütőipart, a másik oldalon viszont a minőségi termékekre nyitott fogyasztók jelenthetnek kiutat az ágazat számára. A kézművesek és a multik kereszttüzében a közepes méretű vállalkozások kritikus helyzetbe kerültek, és azoknak a fogyasztóknak is egyre inkább a zsebükbe kell nyúlniuk a pékáruért, akik nem lelkesednek a minőségi termékek iránt.