szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nőtt ugyan a hazai gyártók termelése és forgalma is, de még mindig nem tudták visszaküzdeni magukat a 2019-es szintre. A termékek között tovább emelkedett a prémium és az alkoholmentes sörök aránya.

A fejleményekről Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója számolt be az MTI kérdésére. Azt mondta, a Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes értékesítése 2021-ben 6,370 millió hektoliter volt, ami 3,1 százalékkal meghaladja a 2020. évit, de 4,7 százalékkal elmarad a 2019. évi 6,682 millió hektoliteres összforgalomtól.

A hazai termelés 5,568 millió hektoliter volt tavaly, 3,5 százalékkal több az előző évinél, de 5,9 százalékkal kevesebb a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termelésnél.

A szövetség adatai szerint az öt legnagyobb magyar gyártó a magyar költségvetés bevételeihez 2021-ben összesen 78,4 milliárd forinttal, az előző évinél 3,4 százalékkal nagyobb összeggel járult hozzá.

A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57 százaléka volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69 százalékát tette ki. A szövetség vezetője szerint ezekben a fejleményekben is jól tükröződik, hogy elmaradtak a külföldi turisták és a nagy rendezvények, valamint az, hogy tavaly is voltak vendéglátós korlátozások.

A teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. A gazdaságos termékek forgalma alig haladta meg az 540 ezer hektolitert, aránya az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban először esett 10 százalék alá, míg a prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma 2021-ben meghaladta a teljes értékesítés 27 százalékát, 1,612 millió hektoliter volt. Az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is folyamatos, arányuk tavaly megközelítette a 6 százalékot, míg a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített termékek iránti kereslet marginalizálódott, 1 százalék alá csökkent.

E folyamatokat tükrözik az egyes kiskereskedelmi kiszerelések forgalmának változásai: az egyutas üvegek forgalma 21 százalékkal nőtt, az aludobozoké 6 százalékkal emelkedett, míg a PET palackba töltött sörök értékesítése 13 százalékkal csökkent. Mivel továbbra is nő az aludoboz szerepe a teljes forgalomban, így 2021-ben e csomagolás aránya elérte az említett gyártók teljes kiskereskedelmi forgalmának 71 százalékát, 4,2 millió hektolitert.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!