szerző:
K. B.
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Világhírű, korábban már tizenegy pályaudvart is megtervező építésziroda tervezi majd a teljesen megújuló, háromszintessé váló Nyugati pályaudvart, amelyet alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral, és amelynek környékén szintén alagutakba kerül majd a vasúti közlekedés, így parkosodhat a Podmaniczky út mentén az ipari terület.

A több mint negyvenéves múltra visszatekintő, 600 munkatársat foglalkoztató, a világ minden részén épületeket tervező Grimshaw Architects építésziroda és magyar partnereinek pályázata nyerte meg a teljesen megújuló Nyugati pályaudvar tervpályázatát – jelentették be szombat délelőtt egy sajtótájékoztatón.

Az eseményen Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elmondta, a pályaudvar teljes átalakításának fő indoka, hogy az a jelenlegi óránkénti 42 helyett 93 vonat fogadására legyen alkalmas, egyúttal a jelenlegi 18 millió utas dupláját tudná fogadni a pályaudvar.

A fejlesztés két legfontosabb eleme, hogy a Nyugati pályaudvar háromszintessé válik, és a vasúti közlekedés az utcaszintről a felszín alá kerül, másrészt pedig egy alagút megépítése a Déli és a Nyugati pályaudvarok között.

Vitézy elmondta, világszerte trend, hogy az évszázadokkal ezelőtt kialakult, fejpályaudvarokon alapuló vasúti közlekedésről átkerül a hangsúly az átmenő forgalmon alapulóra; ebbe a trendbe fog illeszkedni a tervek szerint 12 év múlva elkészülő új pályaudvar is, különösen a két nagy pályaudvart összekötő alagút révén, amelyről május végére készül majd el a megvalósíthatósági tanulmány.

Fürjes Balázs / Facebook

Az alagutak révén a vasúti forgalom a Nyugati pályaudvar környékén is lekerül a felszín alá, és csak a Dózsa György útnál bukkannának fel a vonatok a föld alól. Így a jelenlegi, a Podmaniczky út mellett húzódó ipari terület felszabadulna, így a Városmajor területének kétszerese, 17 hektárnyi terület válhat parkká, amelyen a játszóterek és sportparkok mellett hangfogó falként is funkcionáló épületek is lesznek majd. A terület átjárhatóvá válik, az itt található, műemléki Nyugati Motorszín kulturális funkciót kap.

A jelenlegi utcaszint az Eiffel csarnokkal közösségi térré alakul majd át boltokkal és kávézókkal, de természetesen megmarad a műemléki csarnok is. A mögötte megépülő új, kortárs épület „nem akar attrakcióvá válni”, csak „izgalmas randevút ad egymásnak a múlt és a jövő” – fogalmazott a sajtótájékoztatón Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, a tervpályázat zsűrielnöke.

A felújítás során a tervek szerint elkészül az 5-ös metró is, a Nyugati térről pedig eltűnik a „lepusztult” buszpályaudvar és a parkoló, a helyét szintén parkosítják. Felújítják majd a Nyugatiba vezető szakaszokat is Rákospalotáig és Kőbányaig – ennek része a Rákosrendező megújítása is, amelyről korábban már mi is írtunk –, de ez külön pályázatok tárgyát fogja majd képezni.

Fürjes – aki megköszönte az együttműködést több ellenzéki politikusnak: Karácsony Gergely főpolgármesternek, Soproni Tamás hatodik és Tóth József tizenharmadik kerületi polgármestereknek – elmondta azt is, hogy az összes díjazott pályázatot megvásárolják, így a 21 fős zsűri által nyertesnek kihozott pályázaton kívül ezek minden részeleme és ötlete is felhasználható a további tervezés során. A nyertesen kívül négy másik ilyen pályázatot neveztek meg.

Budapest Fejlesztési Központ

A Grimshaw nyertes pályázata fizikailag nem építi egybe az új csarnokot és az Eiffel csarnokot, amely teljes egészében körbejárható lesz – mondta el Fürjes. A Grimshaw Architects tervezte többek között az amszterdami Bijlmer ArenA és a londoni Waterloo nemzetközi vasúti pályaudvarokat, valamint a melbourne-i Southern Cross pályaudvart, amely elnyerte az Egyesült Királyság egyik legfontosabb építészeti díját is. Ez az iroda tervezte a 2020-as Világkiállítás fenntarthatósági pavilonját is. Összesen 11 pályaudvart terveztek eddig, de munkáik között hidak, kulturális intézmények, repterek és ipari létesítmények is szerepelnek, valamint olyan épületek, mint a leicesteri Űrközpont vagy egy sanghaji Disney-élménypark.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!