szerző:
Sztojcsev Iván - Tiszai Balázs
Tetszett a cikk?

Orbán Győző bányacége 5 milliárd forint éves bevételből csinált 1,8 milliárd forint profitot, de még ez is eltörpül Rákay Philip tanácsadó vállalatának, vagy Sarka Kata és Rogán-Gaál Cecília médiacégének bevételarányos nyeresége mellett. Több tucat NER-közeli vállalat éves beszámolóját vizsgáltuk meg, hogy kiderítsük, az árbevételük mekkora részéből tudtak nyereséget kihozni.

Valószínűleg nagyon sokszor fogjuk hallani a következő hónapokban az extraprofit szót, miután a kormány a saját kommunikációja szerint erre vetné ki az új különadókat. Ugyan az, hogy mi számít extrának, közgazdaságilag finoman szólva is nehezen értelmezhető, az így is látszik, hogy nem egy olyan NER-közeli cég van, amely elég komoly nyereséget tudott összehozni.

Sokféleképp lehet mérni egy cég üzleti sikerét, ezek közül az egyik fontos mutatószám az, amelyet mi kiválasztottunk: az adózás utáni nyereség és a nettó árbevétel aránya. Ez azt mutatja, hogy ha egy cégnek a vevői kifizetnek 100 forintot, abból hány forint lesz a profit. Tucatjával találtuk az olyan NER-közeli cégeket, amelyeknél ez az arány bőven 10 százalék fölötti, de a 20–30 százalék fölötti arány sem ritka. Összehasonlításképp azt érdemes megnézni, hogy például a telekommunikációs szektorban a leggyakrabban 7–8 százalék körüli szokott lenni ez az arány, a kereskedelemben a nagy üzletláncoknál pedig 1–3 százalék.

A listánk természetesen nem lehet teljes, mi ötvenegy cég 2021-ről szóló éves beszámolóját néztük át. Az persze egy szubjektív dolog, hogy mi számít NER-közelinek – a fideszes politikusok és rokonaik, valamint kormánypárti kötődésüket nyíltan vállaló szereplők és egy állami cég mellett a 2010 óta lefolytatott állami közbeszerzések legnagyobb nyerteseit vettük ide.

Az 50 megvizsgált cég közül 20-nál volt a profit és a nyereség aránya 15 százalék fölötti. Ebből négynél 100 százalékosnál is nagyobb az arány – rájuk még visszatérünk, olyan cégekről van szó, amelyek valamelyik más vállalatok tulajdonosai, nem a saját árbevételükből van profitjuk, ezért nem igazán volna korrekt összehasonlítani őket a többivel –, a többi tizenhatnál így néz ki az arány:

Vagyis ez alapján a győztes a Top News Hungary Kft. Ez a cég a TWN.hu bulvárportál üzemeltetője, Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata tulajdonában van, és ahhoz képest, hogy azért nem a magyar média legolvasottabb lapjáról van szó, egészen elképesztő arányban csináltak nyereséget a bevételükből: 1,56 milliárd forint folyt be hozzájuk, a profit pedig 1,33 milliárd forint lett. A tulajdonosok ezt az egészet ki is vették osztalékként. Hogy miből lett ekkora bevételük, az a céges beszámolóból nem derül ki, de mivel csak 51 millió forint anyagjellegű, 37 millió forint személyi és 15 millió forint egyéb ráfordítás, valamint másfél millió forint értékcsökkenési leírás áll a kiadási oldalon, nagy lett a nyereség.

A lista második helyére egy állami cég került: az Egy a Természettel Kft. Ez a vállalat a vadászati világkiállítás és az eucharisztikus kongresszus szervezője volt. A 77,9 százalékos nyereség/bevétel arányukhoz azt érdemes hozzátenni, hogy a bevételeik között a legfontosabb tétel az „egyéb bevétel” kategória volt (feltehetően ennek a nagy része állami támogatás), a jegyárbevételük csak 239 millió forint lett. És persze azt kell még hozzátenni: mivel egy nonprofit állami cégről van szó, a nyereség nem gazdagít senkit, azt visszateszik az eredménytartalékba.

Egy a Természettel.
Reviczky Zsolt

A dobogó harmadik fokára Rákay Philip tanácsadó cége, a Norton Consulting került, amely 519 millió forint árbevételből csinált 367 millió forint nyereséget. Majdnem ugyanekkora nyereségarányt hozott össze Matolcsy Ádám Magyar Stratégiai Zrt.-je, amelynek a nevéből nem derül ki, de ingatlanos cég. Szintén bekerült 50 százalék fölé a BDPST Koncept Kft. – ez Tiborcz István BDPST Zrt.-jének a leányvállalata, a hotelek márkastratégiájának kialakításával foglalkozik, az ügyvezetője Orbán Ráhel – és Szijjártó Péter feleségének belsőépítészettel foglalkozó cége, az Interior Design Kft.

Ezek azonban a Top News Hungaryt kivéve „csak” százmilliós nagyságrendű összegeket jelentenek, a BDPST Koncept profitja pedig még a 7 millió forintot sem érte el. A nagyon nagy árbevételből milliárdos nyereséget összehozó cégek inkább az élboly második felében vannak:

  • a West Hungária Bau Kft. 14 milliárdos (17 százalék),
  • a ZÁÉV 12 milliárdos (15 százalék),
  • az LVC Diamond Kft., Garancsi István kaszinós cége 10 milliárdos (33 százalék),
  • a Mészáros és Mészáros Zrt. – most már nem Kft.-ként működik, ahogy annak idején megismerhettük – 4,6 milliárdos (21 százalék),
  • Balásy Gyula kommunikációs cége, a Lounge Design 3,5 milliárdos (18,5 százalék),
  • Orbán Győző Dolomit Kőbányászati Kft.-je pedig 1,8 milliárdos (37 százalék) nyereséget hozott össze tavaly.

19 olyan cég szerepel a listánkon, ahol volt profit, de 15 százalék alatti. A három legnagyobb profitot összehozó vállalat ezek között szerepel: az Opus Global, a Market Építő és a Duna Aszfalt is annyira nagy, 307, 289, illetve 252 milliárdos árbevételt szerzett, hogy annak már az ilyen, viszonylag kisebb részét jelentő arányú profitja is több tízmilliárdot jelent. Olyan cégből viszont csak öt akadt, amelynek a nyereség/bevétel aránya pozitív, de 5 százalék alatti.

Óriási pénz van az építőiparban

Az jól látszik a számokon, hogy az építőipari cégek nagy profitot tudnak hozni még az amúgy komoly bevételükhöz viszonyítva is. A 15 százalék fölötti profitúak közé a West Hungária és a ZÁÉV került be, épp csak lecsúszott 15 százalék alá a Budapest–Belgrád vasutat építő RM International és a Magyar Építő Zrt. Ha nem csak a nyereséget, hanem a kifizetett osztalékot is nézzük, akkor a Market Építő teljesítménye az igazán figyelemre méltó: a vállalat 36 milliárd forintos profitjából a tulajdonosok 27 milliárdot vettek ki osztalékként, amiről kiszámoltuk, hogy ha húszezresekben egymásra raknánk, 21 méterrel magasabb volna a pénzkupac, mint a cég által épített Mol Campus felhőkarcoló.

És ami kimaradt

Elég sok nagy szám volt már ebben a cikkben, ezekhez képest is brutálisnak látszana a 7012 százalékos nyereség/árbevétel arány, amelyet Szima Gábor MSZ Kaszinó Kft.-je hozott össze. Azért nem érdemes mégsem összehasonlítani semmi mással, mert egy kaszinókoncesszió esetében teljesen természetes, hogy nem csak az árbevételből van pénze: úgy lett 403 millió forint a profitja, hogy a cég kapcsolt vállalkozásaitól 400 millió forintot ide tettek át, a saját árbevétele csak 5,7 millió forint volt.

Ugyanez a helyzet a Mészáros Építőipari Holdinggal, a Las Vegas Casino Zrt.-vel és Szalay-Bobrovniczky Kristóf VBPS Ingatlanforgalmazójával: úgy jött ki 2030, 1263, illetve 623 százalékos arány, hogy egyiknél sem a saját árbevétel az igazán fontos bevételi forrás.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf
Reviczky Zsolt

Hat olyan cég volt a megvizsgált 51 között, amelynél ezt annyira csúcsra pörgették, hogy az értékesítésből származó nettó árbevételük nulla forint volt: az új honvédelmi miniszter három cége, a London Capital Zrt., a Magyar Aerojet Befektetési Vagyonkezelő és az UJ Clinic Zrt., Balásy Gyula Lounge Homes Kft.-je, valamint két kaszinókoncesszió, a Borkai Zsolt barátjaként és szexbotránya egyik szereplőjeként elhíresült Rákosfalvy Zoltán Treff-Klub Kft.-e és a Casino Sopron Kft., amelyben Garancsi István egy cége kisebbségi tulajdonosként szerepel, a többségi tulajdonos egy osztrák vállalat.

Nem csak játék és mese

Néhány olyan cég is akadt, amely mínuszos lett 2021-ben. A nulla árbevételűek közül a Lounge Homes és az UJ Clinic tartozik ide, és vitte a pénzt a Pécsi Sörfőzde is. Az nem meglepő, hogy a veszteséges cégek közé felkerült három turizmushoz köthető vállalat – a felcsúti fociakadémia Puskás Ferenc Sport Hotelje, két esztergomi hotel üzemeltető cége, amelyek a tulajdonos magántőkealapjuk kezelőjén keresztül Hernádi Zsolthoz köthetőek –, 2021 rettenetes év volt a magyar turizmusban. Balásy Gyula Alföldi Gazdák Hűtőháza Kft.-je is mínuszos lett. A bevételekhez képest a legnagyobb veszteséget a nullásokat kivéve pedig Orbán Ráhel Odu Store-ja hozta össze, de itt nem valamiféle üzleti katasztrófára kell gondolni, teljesen természetes, hogy ha egy céget bejegyeztek 2021-ben, de a bolt csak 2022-ben nyílt meg, akkor az első pár hónapban, amíg a nyitásra készülve teszi bele a pénzt a tulajdonos, csak veszteség van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!