Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A G7-államok, az Európai Unió és Ausztrália már ársapkát alkalmaz az orosz olajra, de február 5-től ez már az olajtermékekre is kiterjed. Oroszország árnyékflottával próbálja meg kijátszani a szankciókat.
14 millió hordó orosz olaj változtat identitást a tengeren ebben a hónapban – legalábbis ez a helyzet a Bloomberg becslése szerint. Hogy csinálják? Árnyékflottát állítottak össze mintegy 200–300 olajszállító hajóból. Nem újdonság ez: két másik szankció sújtotta állam, Irán és Venezuela régóta csinálja ezt. Milyen zászló alatt hajózik az árnyékflotta? Panama, Libéria vagy a Marshall-szigetek zászlaja lobog a leggyakrabban ezeken a hajókon, amelyek, ha kell, menetközben cserélnek zászlót. Vagyis gyakran előfordul, hogy a hajó más néven és más zászló alatt érkezik meg a kikötőbe, mint amivel elindult. A másik módszer az, hogy az olajat a nyílt tengeren szivattyúzzák át az egyik hajóról a másikra. Általában éjszaka, mert akkor nem látják őket az amerikai műholdak. Az árnyékflotta hajóinak a nyeresége hatalmas: ha egy hordó olajat 10–20 dollár haszonnal adnak tovább, akkor egy szállítmányon kereshetnek 5–10 millió dollárt egyetlen úttal.
Durvább következménye is lehet az orosz hajók jelcsendjének, mint az olajszankciók kijátszása
Baleseteket is okozhat, ha a rakomány eredetének elrejtéséért kikapcsolják a bárkáik transzpondereit, de az igazi veszély az, hogy az orosz hadiflotta manipulálhatja más hajók jeleit. Erre az elmúlt években több példa is volt, és az ilyen lépések a háború eszkalálódását is hozhatják.
Az ukrajnai háború előtt az árnyékflotta 20 éves hajói ócskavasáron keltek el. Most viszont évi 40 millió dollárt hoznak a tulajnak, aki áldja Putyin nevét. Oroszország a világ legnagyobb olajexportőrei közé tartozik, amely elveszítette legjobb vevőit, az Európai Unió tagállamait és az Egyesült Államokat. Az amerikaiak nem olajat, hanem olajtermékeket importáltak eddig Oroszországból. Az oroszok most úgy próbálják kijátszani az embargót, hogy Indiában finomítják az olajat, és aztán a dízelt adják el indiai termékként az Egyesült Államokban. Az árnyékflotta és az indiai kerülőút nagy kihívás az Egyesült Államoknak. Ezt az amerikai pénzügyminiszter is elismerte.
Precíz szankciók kellenek, amelyeket nem könnyű kijátszani
„Az olajtermékek esetében nehezebb a helyzet, mint a nyersolajnál” – mondta Janet Yellen pénzügyminiszter. Az orosz olajra kivetett ársapka (60 dollár/hordó) viszonylag egyszerű és érthető, de az olajtermékek piaca jóval komplexebb. Két új ársapka is lesz február 5. után: az egyik a fűtőolajra, a másik a dízelre vonatkozik. „Fontos, hogy mindkettőből, de különösen a dízelből folyamatos legyen az ellátás a globális piacon” – hangsúlyozta Janet Yellen, aki Dakarban nyilatkozott.
Yellen értékelése szerint a december 5-én bevezetett olajársapka egyértelmű siker eddig, hiszen jelentős mértékben csökkentette az oroszok olajbevételeit. „Az oroszok aggodalmukat fejezték ki az olajbevételek csökkenése miatt, de mégsem tapasztaljuk azt, hogy visszafognák olajexportjukat. Vagyis kell nekik a pénz.”
Az olajimportőrök jól járnak az ársapkával, mert az oroszok árengedményre kényszerülnek, és ennek a hasznát részben a vásárlók seperhetik be. Afrika nagy olajimportőr államai évente ily módon 6 milliárd dollárt spórolhatnak meg – hangsúlyozta Yellen Afrikában.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.